Gå til innhold

Lån til 19-åring.

Vod0

Anbefalte innlegg

Skal gå til innkjøp av motorsykkel til ca. 120,000 + utstyr til ca. 15,000 i april - mai. Og lurte på hvor det er mulig å låne penger som 19-åring.

Har tenkt lenge gjennom dette og har for tiden 12.000 - 16.000 i inntekter hver måned (Er lærling) og eneste faste utgiften jeg har er mobilregningen og 2 servere som koster en tusenlapp i måndten.

Skal nok greie å spare opp egenkapital på rundt 30-40,000 til da.

Har sett DNB tilbyr MC lån. Så jeg vurderte å spørre de om en totalpris på både lån og forsikring.

Endret av Settoz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

trur du får lån de fleste plasser med den inntekten der og litt egenkapital..

ikke velg forsikring i DNB, velg Gjensidige.

Lykke til :)

Gjensidige er svindyre på mc-forsikring. Billigste jeg finner er hos IF.

Men skal ta en ordentlig runde å spørre forskjellige selskaper når jeg har bestilt sykkelen :)

Lønner det seg å betale de ekstra kronene og sette forsikringen opp mot meg, eller er det likegreit å la min far bestille for meg?

Endret av Settoz
Lenke til kommentar

Men skal ta en ordentlig runde å spørre forskjellige selskaper når jeg har bestilt sykkelen :)

Lønner det seg å betale de ekstra kronene og sette forsikringen opp mot meg, eller er det likegreit å la min far bestille for meg?

Det vil svare seg å sette den på din far da du får lavere pris på forsikringen(pga hans bonus). Om du for eksempel kjøper en motorsykkel nå og setter forsikring på din far og så kjøper deg en bil med billig forsikring etterhvert og setter den på deg, så når du oppnår samme bonus som din far flytter du sykkelen over på deg.

Det er nok den beste løsningen da jeg mener motorsykkel generelt har høy forsikrings pris mot bilforsikring. Muligens jeg har feil inntrykk, jeg har aldri eid motorsykkel.

Lenke til kommentar

Det vil svare seg å sette den på din far da du får lavere pris på forsikringen(pga hans bonus). Om du for eksempel kjøper en motorsykkel nå og setter forsikring på din far og så kjøper deg en bil med billig forsikring etterhvert og setter den på deg, så når du oppnår samme bonus som din far flytter du sykkelen over på deg.

Det er nok den beste løsningen da jeg mener motorsykkel generelt har høy forsikrings pris mot bilforsikring. Muligens jeg har feil inntrykk, jeg har aldri eid motorsykkel.

MC kjøring har en del større risiko enn vanlig bil, så det påvirker prisen ganske mye. Skal jeg ha full kasko på en racing sykkel (Honda CBR500 f.eks) så må jeg ut med over 20,000 i året. Men skal jeg derimot ha en touringsykkel så ligger vell prisen på ca. 15,000 (Om forsikringen er på meg som 18-åring)

Lenke til kommentar

MC kjøring har en del større risiko enn vanlig bil, så det påvirker prisen ganske mye. Skal jeg ha full kasko på en racing sykkel (Honda CBR500 f.eks) så må jeg ut med over 20,000 i året. Men skal jeg derimot ha en touringsykkel så ligger vell prisen på ca. 15,000 (Om forsikringen er på meg som 18-åring)

Ja så da vill det svare seg å ha forsikring til sykkel på far til du oppnår samme bonus med å ha forsikring på en billig bil eller lignende.

Tar da med forbehold om at bonus på bil følger sykkel, dette er jeg ikke sikker på? Kanskje det er to forskjellige bonuser? Det må du nesten sjekke opp.

Lenke til kommentar

Du har 12-16 tusen i inntekt. Praktisk talt ingen faste utgifter. Og du kalkulerer med at du kun har spart opp 30-40 tusen til april-mai. Du kommer til å slite når du finner ut hvor dyrt det er å holde et lån.

Har du tatt regnestykket? For meg ser det ut til at han sparer rundt 4000-5000 i måneden, om han låner rundt 100 000 til sykkel klarer han fint å betjene lån, forsikring osv med de pengene. Sparing blir det nok knapt med, men han kan nok stramme inn noen plasser om han ikke har andre faste utgifter om han ønsker å spare :)

EDIT: Etter det jeg forstår er han også lærling slik at han vill stige i lønn etterhvert som tiden går som igjen gir mer rom til sparing. Men en bør så klart prioritere bolig framfor fremkomstmiddel, men det regner jeg med han har tatt sin egen vurdering på.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Har du tatt regnestykket?

Har du? For det virker som TS "kaster" vekk 8-12 tusen i mnd i dag. Istedenfor å kalkulere med at forbruket kommer til å gå ned etter at lånet er tatt, så er det MYE bedre å regulere forbruket nå. Det er også fornuftig å spare opp et lite bufferlager for å bruke til å betjene lånet når det kommer en uforutsett utgift.

Lenke til kommentar

Har du? For det virker som TS "kaster" vekk 8-12 tusen i mnd i dag. Istedenfor å kalkulere med at forbruket kommer til å gå ned etter at lånet er tatt, så er det MYE bedre å regulere forbruket nå. Det er også fornuftig å spare opp et lite bufferlager for å bruke til å betjene lånet når det kommer en uforutsett utgift.

Ja, jeg sa jo det. Ser ut til at TS sitter igjen med 4-5000 i måneden etter han har "kastet" vekk pengene sine.

I tillegg vill han stige i lønn, sannsynligvis en betydelig sum i måneden.

Lenke til kommentar

Kaster ikke de akkurat vekk. Fikk akkurat underkant 20,000 utbetalt i stipend nå, der 10,000 av de ble lagt inn på BSU og resten inn på sparekonto. Lønningene mine gikk til div. fritid og litt sparing.

Har beregnet at det blir å koste meg rundt 6000kr i mnd. med faste avgifter for å ha motorsykkel, så kommer ting som skader og sliterdeler i tillegg, men det blir jeg å spare opp litt til.

Lenke til kommentar

Har beregnet at det blir å koste meg rundt 6000kr i mnd. med faste avgifter for å ha motorsykkel, så kommer ting som skader og sliterdeler i tillegg, men det blir jeg å spare opp litt til.

6.000 i mnd i faste utgifter..

Hva er det du har regnet med som faste utgifter da om jeg kan spørre?

Har selv lekt med tanken på å kjøpe en MC neste år (MV Agusta f3/f4).

edit: nå er jeg riktignok en del eldre enn deg ser jeg.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Dem er ikke svindyre, og du må tenke på type forsikring du velger, i tillegg så får du 20% startbonus om du blir kunde der. hadde satt det i ditt navn med engang, og bare begynne spare opp bonus :)

Lenke til kommentar

20% får du vel hos alle?

I hvert fall var det slik da jeg ringte rundt angående bil.

Kan hende det er forskjellig med MC.

Dessuten, forsikring på MC koster jo bare i sommerhalvåret.

Ingen vits i å forsikre den november-april (hvis man bare skal bruke den i Norge da).

Det er mulig? veit bare at jeg fikk det den gangen jeg begynte og sette opp forsikring. og gjensidige er vel den eneste som lar deg få 80% bonus? eller er det kanskje noen andre som har dette også, usikker...

Nei det er også en tanke ja, lite vits og betale for et helt år om det bare skal kjøres ca 6mnd.

Har hatt gjensidige i flere år, og er veldig førnøyd, rask responstid på kundeservice, og alltid hyggelige å snakke med. IF derimot kan dra en viss plass :)

Lenke til kommentar

6.000 i mnd i faste utgifter..

Hva er det du har regnet med som faste utgifter da om jeg kan spørre?

Har selv lekt med tanken på å kjøpe en MC neste år (MV Agusta f3/f4).

edit: nå er jeg riktignok en del eldre enn deg ser jeg.

Mnd pris

1500kr i forsikring

3500kr i lån

1000kr i drivstoff

Er det jeg har tenkt på som faste utgifter. Så kommer jo reperasjoner, service og slikt i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...