Gå til innhold

Til reperasjon

winmedi

Anbefalte innlegg

Hei, jeg leverte min iPhone 5s til reperasjon. Jeg sendte den inn til eplehuset. De sa at om jeg får ny tlf tilbake, vil det være brukte deler som er hentet fra en annen iphone tlf til den iphone 5s de skal gi meg tilbake. De sa at den blir som ny, men har deler som tilhører forskjellige iPhone 5s-er. Høres ikke helt betryggende ut!
Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt vanlig. Du får også ny reklamasjonsfrist (5 år) på den nye telefonen.

Nei.

Det blir sett på som en reparasjon, ikke "nytt produkt". Reklamasjon \ evt forsikkring følger produktet videre fra kjøpsdato.

Men riktig at alle 'swap' er reparerte telefoner. Ikke noe galt i det. Utsiden er jo ny uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan man i teorien ha reklamasjonsrett i det uendelige (dersom man får swap-enhet hver gang).. Det faller på sin egen urimelighet.

Man kan i teorien det, men da leste du ikke den diskusjonen Flodec linket til. Reklamasjonsfristen avbrytes bare for den mangelen man reklamerte på, ikke for andre mangler.

Lenke til kommentar

Man kan i teorien det, men da leste du ikke den diskusjonen Flodec linket til. Reklamasjonsfristen avbrytes bare for den mangelen man reklamerte på, ikke for andre mangler.

Det er jeg klar over. Jeg reagerte på at Flodec skriver: "Du får også ny reklamasjonsfrist (5 år) på den nye telefonen" og som du selv skriver så stemmer jo ikke det, det gjelder kun for delen om byttes. Uansett så er det vel bare snakk om 3mnd garanti på den delen som byttes, du får ikke 5år ekstra??

Lenke til kommentar

Vel. Vi hadde den diskusjonen for noen år siden. Da ble forarbeidet til kjøpsloven dradd fram. Etter det som står der så får en nye 5 år med reklamasjonsfrist uavhengig av hva mangelen er så lenge vesentlige komponenter er byttet ut. Ved swap så er alle komponentene byttet ut. Btw I henhold til tidligere FTU-dommer så trenger ikke en å akseptere utlevering av swap ved omlevering. Man kan kreve fabrikkny vare ved omlevering, og da er det ingen tvil om at en får 5 nye år med reklamasjonsfrist. Det var det vi konkluderte med for 5 år siden. Da regner jeg med at rettspraksisen fortsatt er gjeldende.

Ot.prp. nr. 80 (1986-1987) s. 81 sa

Forbrukerrådet har ellers etterlyst en avklaring av reklamasjonsfristens betydning ved krav om omlevering. Departementet legger til grunn at det etter omlevering løper en ny frist på to år fra overtakelsen av den nye tingen. Tilsvarende må gjelde ved utskifting av vesentlige komponenter.

Endret av Flodec
Lenke til kommentar

Vel. Vi hadde den diskusjonen for noen år siden. Da ble forarbeidet til kjøpsloven dradd fram. Etter det som står der så får en nye 5 år med reklamasjonsfrist uavhengig av hva mangelen er så lenge vesentlige komponenter er byttet ut. Ved swap så er alle komponentene byttet ut. Btw I henhold til tidligere FTU-dommer så trenger ikke en å akseptere utlevering av swap ved omlevering. Man kan kreve fabrikkny vare ved omlevering, og da er det ingen tvil om at en får 5 nye år med reklamasjonsfrist. Det var det vi konkluderte med for 5 år siden. Da regner jeg med at rettspraksisen fortsatt er gjeldende.

Ot.prp. nr. 80 (1986-1987) s. 81 sa

Forbrukerrådet har ellers etterlyst en avklaring av reklamasjonsfristens betydning ved krav om omlevering. Departementet legger til grunn at det etter omlevering løper en ny frist på to år fra overtakelsen av den nye tingen. Tilsvarende må gjelde ved utskifting av vesentlige komponenter.

Nå har jeg lest hele den lange tråden. Det ser ut som 2009-Flodec og 2014-Hiss deler synspunkter :green:

Jeg tolker det dit hen at TS har 5 års reklamasjonstid fra den datoen han mottar swap-enhet. Dog gjelder denne reklamasjonstiden kun for den hoveddelen som TS klagde på (skjerm, knapp eller hva enn det gjelder).

Når det er sagt så synes jeg hele greia blir vagt. Dette står ikke i forbrukerkjøpsloven, men i kjøpsloven.

Jeg vet ikke helt hva du skal gjøre med de ripene TS, kikkert vet sikkert hva slags rettigheter du har der.

Endret av Hiss
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...