Gå til innhold

Hjelp Prosessorkaft på 50%

Anbefalte innlegg

Etter å ha installert Win xp på en AMD Atlhlon-pecm 1100 MHz maskin så får jeg opp i win task man. at CPU Usage ligger på mellom 40 og 50 %... hva i alle dag er det som gjør dette...?

Har i allefall lagt inn "xp avifix" utenat det gjorde noe...

Jeg har en celeron 600 Mhz som jeg har innstallert xp på her var det ingen problem så langt...

Er det noen som har vært borti noe lignende eller???? :wow:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg trykker på alt Ctrl alt delete så får jeg fire faner, den tredje fanen viser CPU Usage på 50 prosent...

Dette betyr at en eller flere prosesser bruker 50% av cpu-krafta din, avslutter du prosessen/ene så vil der garantert stå ledig systemprosess 99%(cirka)

Du veit vel kva slags program du kjører på maskina di?

Håper dette klargjer problemet ditt

Måtte le litt av topicen din.

Trudde det var cpuen din som kun ville yte 50% :lol:

Edit: er ikkje denne tråden litt feilplassert?

Endret av TonyMontana
Lenke til kommentar

La meg spørre dere eller noen som vet, i; Win task man, (tredje fanen) Performance: i det venstre vindu er det en skala under CPU Usage hva er det?? Viser den forbrukt prossessor kraft eller betyr det at den jobber...? Hos meg ligger den på 50% hele tiden....!? Hvorfor gjør den det...???

Lenke til kommentar

Altså:

På fane 2 sier den at CPU ikke jobber (idle) 98% og

På fane 3 sier den at CPU jobber 50% ?

Det sier seg selv at en av disse verdiene må være feil. Aner ikke hvilken MS-bug det kan være men prøv å søk i microsofts kunnskaps database. Mulig de har en fix der et sted.

Prøv også: Fane 2 -> View -> Select Columns -> CPU time.

Da får du opp en kolonne til ved siden av øyeblikkets CPU bruk som måler samlet CPU-tid for de forskjellige prosessene siden du sist startet maskina. Klikk på kolonne-headeren "CPU-time" så får du sett hvilke programmer som sliter på CPU'en hele tiden og hvilke som bare sporadisk spretter opp i 100% og ned igjen.

Siker på at du ikke har glemt å innstallere driverne til hovedkortet?

Lenke til kommentar

Jeg er i grunnen litt usikker på om hvilke 4 in 1 jeg burde ha siden hovdkortet har: Chipset bus real clock/effective clock 33 Mhz og bandwidt 133MB/s har dette noe å si...? De driverene jeg har inne er:

Via Teck cpu to agp controller

Via Teck cpu to pci bridge

Via Teck pci to isa bridge

Via Teck Power Management controller

Er disse gode nok tror dere...?

Lenke til kommentar

Nå har jeg de riktige VIA driverene...! hehe... men prosessorkraften er fremdeles på 48 - 60% så tok jeg bort ett gammelt modem, ett firewire kort og disable ett intrigrert nettverks kort... nå var CPU Usage plutselig null...!!!

Jeg restartet og da var den oppe i 16 til 20% og den varierer... fikk høre om ett virus kalt W32.blaster.Worm og W32.Welchia.Worm som kan ligger bak og søker på å komme ut av maskinen...

Noen som har opplevd noe liknende...?

Lenke til kommentar
jeg har jo reformatert hele disken... forandrer page/swap file når du installerer på nytt..???

Jeg har jo ikke vært inne i bios og overklokket noe i det hele tatt... når det gjelder fsb èn....

Visst du har lite minne/RAM kan det være at swapfila må brukes oftere. Det tar jo mer tid og krever CPU kraft.

Så jeg spør igjen, hvor mye minne/RAM har du? :-)

Lenke til kommentar

Maskinen har 128 mb sd ram, jeg mener å ha løst problemet med disable det intigrerte lydkortet og kjøpte nytt som er komp. med xp, prosessor kraften ligger nå på 0%...! *grin*

Jeg takker alle som har gitt meg den informasjonen jeg trengte for å finne ut av problemene... :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...