Gå til innhold

hjelp! nytt prosjekt for den akterutseilte (all round? ca.15k)

Anbefalte innlegg

Guudagen!

Har hatt i tankene å mekke sammen en ny maskin i det siste, og tok skrangelnde vifte i gfx kortet som tegn fra oven på at det nå er på tide : )

Slight problem da at jeg har null oversikt over hva som er rette valg mtp. komponenter, da jeg ikke har fulgt med overhodet de siste 2 år.

Håper derfor at noen her inne har tid til et veldedighetsprosjekt med å styre meg på rett sti.

Har som sagt sett for meg en sluttpris på ca. max 15 tusen (men er ikke dønn låst hverken for mer eller mindre, alt etter hva som kan regnes for å gi best verdi.)

Har satt opp en liste etter beste evne under, men er veldig åpen for forslag til forbedringer.
https://prisguiden.no/liste/150320

Eneste jeg virkelig må overtales fra er nok kabinett og GTX970, samt at 500GB SSD er ganske must.

Ellers er jeg usikker på det meste (4690K eller 4790K bl.a?)

Hvor bomskudd er egentlig oppsettet over?

Takker så mye for svar på forhånd : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville vurdert crucial mx100 SSD istenden for Samsung evo, leser på hardware.no at den SSD du valgte kan bli tregere med tiden hvis du er uheldig. Men jeg har hatt min i snart 1 år uten problemer, så er usikkert om det gjelder kun fåtall SSD disker, eller enkelte sata kontrollere. Eller om AHCI er deaktivert.

Ville velget Seagate NAS 4TB SATA3.0 eller Seagate harddisker fordi WD Green ikke gir så super god ytelse, men vi snakker ikke om stor forskjell, skal man først ha WD bør man gå for Black serien men den er dyr.

Lenke til kommentar

Takker for svar,

Crucial mx100 er notert (har forstått det sånn at Samsung lover firmware update på SSD'en sin, en spørs om jeg gambler på at den kommer), lagringsdisken var plass-holder i listen, så den bytter vi og uten problem.

Hvor stor er fordelen med i7 4790 kontra 4690? hovedsaklig bruksområde er nok spill + litt photoshop/3d utover vanlig dagligbruk.

Tenker forsøke på litt lett klokking, men antar de begge stiller sånn noenlunde likt der : |

Ser listen ellers brukbar ut?

Lenke til kommentar

Hypertreading hjelper ikke så mye til spill, der er videoredigering, multitasking samt virtualisering det teller med flere kjerner eller hypertreading.

Listen ser brukbar ut, selv om det kanskje ikke er feil å si man kan gjøre kupp om man handler noe brukt. Skjermkort spessielt, er jo ikke så veldig stor forskjell mellom GTX 770 OC og GTX 970

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

takker (litt seint : ) ) for svar!

Blir nok å kjøpe nytt, bare for enkelthetens skyld, betaler noen hundre ekstra for sinnsroen.

Har etter tips og litt blind leting oppdatert lista som under, byttet hk, gpu o.a...

Regner med det blir å kjøpte to MX100 SSD (med mindre det er et poeng i å vente?)

Hvordan ser listen under ut? Bedre eller dårligere enn originalt?

https://prisguiden.no/liste/150553

Evt. tips på hovedkort, minne og PSU hadde vært strålende, er vel det som er mest usikkert (hvis jeg er ute på viddene på dette)

Kan vel bare nevne at jeg tipper at jeg måker inn ett 970 til en gang i fremtiden, og overklokking av cpu (til 4ghz?), derfor jeg har gått for så mue som 850 Watt..

Takker igjen for alle eventuelle svar på forhånd!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...