Gå til innhold

Samsung Galaxy Alpha vs Sony Xperia Z3 Compact

neseape

Anbefalte innlegg

Vurderer seriøst ny telefon nå, og da jeg er lite begeistret for store skjermer og epler, samt synes Spotify-appen til Windows Phone er noe søppel, har jeg nå kokt ned til disse to som aktuelle kandidater.

Slik jeg ser det er det ingen av dem som åpenbarer seg som det naturlige valget, og jeg blir helt sikkert fornøyd uansett hva jeg velger, men tenkte høre om det er noen kloke hoder her som har noe fornuftig å si.

Jeg er generelt skeptisk til Sony, da jeg selv, fruen og broren har hatt mye dårlig erfaring med telefoner fra denne kanten, men jeg er villig til å gi de en ny sjanse om noen klarer å overbevise meg om at jeg burde.

Telefonen skal hovedsaklig brukes til normale telefonting (ringe, sms), nettsurfing, e-post og musikk. HD-film og hardcore gaming forekommer ikke, så jeg trenger ikke noen supertelefon, men jeg har fortsatt intensjoner om å ha den mer enn et halvår, så jeg vil ha noe som ikke er utdatert om et halvår.

Det jeg har funnet som taler til fordel for Alphaen er at den har 32GB internlagring, så jeg slipper minnekort, mens Sonyen vinner på batterikapasitet. Dette er de to største, praktiske forskjellene som egentlig har betydning for valget.

Kanskje en litt diffus post, og jeg vet ikke helt hva jeg egentlig spør om, men om noen har tanker, meninger og erfaringer om noen av telefonene, og meninger om hvorfor man bør velge den ene fremfor den andre så fyr løs! Det kan være mye jeg ikke har tenkt på, men som kan gjøre avgjørelsen lettere når det blir nevnt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merk at det er Z3 Compact det er snakk om, som har "bare" 2600mAh.

Ser helt klart at batteri kan være grunnlag for skepsis på Alpha, men den har fått mye skryt i tester for hvor lite strøm den bruker, og at den holder imponerende lenge til tross for lite batteri.

Har iPhone 5S nå, som bare har 1560mAh, og har igrunn aldri vært plaget av batterikapasiteten på denne. Er vant til å måtte lade hver natt, noe som er tilfellet med 5S, og samtlige telefoner jeg har hatt tidligere, og som nok også vil bli tilfellet med Alphaen. Det er ikke et problem, men det er jo en bonus om jeg slipper.

Edit; Om man ser bort fra de punktene jeg har nevnt, at Alpha har større internlagring, og Xperia har bedre batteri og er vanntett, hvilke andre punkter er det som gjør Z3 til et mye bedre valg? Som nevnt er 32Gb internlagring noe jeg ser på som positivt, og vanntett og stort batteri er mer en bonus enn et must.

Endret av neseape
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-tDbelX

Samtidig har jo Alpha svakere prosessor og lavere oppløsning på skjerm, som vil si mindre batteribruk. Kan fort hende at batteriet varer ca. like lenge på begge to.

Lenke til kommentar

Hvor lenge har Samsung hatt Touchwiz, og hvordan har det utviklet seg de siste årene? Hadde som nevnt en Galaxy S2+, og syntes brukeropplevelsen og interfacet på den var godt, men det kan jo være at det har forandret seg de siste årene, evt at jeg ikke har prøvd noe bedre Android-basert.

Jeg ser jo at Z3 på papiret er en bedre telefon, jeg har bare hørt om litt for mange som har vært misfornøyd med Xperia-telefoner, også de senere år. (Jeg har ikke hatt Sony siden X8, og det er jo en stund siden nå), så det sitter litt langt inne å faktisk kjøpe en.

Mitt generelle inntrykk av å ha spurt rundt er at med Samsung så er majoriteten fornøyd, mens noen få er misfornøyd, mens med Xperia er erfaringen ca 50/50, med klager på både hardware, alvorlige bugs i oppdateringer som har tatt lang tid å rette opp i osv.

Endret av neseape
Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at så mange nevner TouchWiz som negativt? Det er jo bare å bytte. Like idiotisk å si at man nekter å spise frokost fordi man ikke liker rekesalat. Det finnes mest sannsynlig 70 forskjellige lauchere på Google Play, inkludert Google Experience/Now Launcher (offisiell laucher fra Google).

Valget mitt falt på Sony og Z3 Compact. De har virkelig gjort mye riktig siste året. God batterikapasitet, mindre skjerm, fornuftig oppløsning, eksemplarisk byggekvalitet uten utstrakt plastikkfølelse, god skjerm med naturlige farger.

På toppen av det hele docking-løsning så man kan lade telefonen uten å måtte åpne vanntett plugg og stappe inn en kabel.

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Men hvordan er kvaliteten på ting blitt de siste årene? Lillebror hadde en Arc S for en stund tilbake, og dama kjøpte seg Acro S i mars i fjor. Begge de var fantastiske telefoner når de var nye, men ingen av de holdt et år engang før de fikk problemer med hardware, og jeg har som nevnt hørt mye om softwarebugs ved oppdatering o.l som Sony har brukt lang tid på å rette opp i.

"I vår ga Sony ut et par oppdateringer som introduserte et par bugs i Google-tjenestene, som gjorde at disse trakk 80-90% og gjorde telefonen stort sett ubrukelig. Selv i dvale varte batteriet i kanskje seks timer, og telefonen var konstant varm (fordi CPUen hele tiden gikk under load). Dere offisielle fiks, i påvente av at de fikk gitt en ny oppdatering som ikke kom før to-tre måneder senere, var å slå av en rekke Google-tjenester. Dette fikset batteritiden, men gjorde telefonen ubrukelig igjen siden nesten alle apper (de som bruker noe av Googles rammeverk for å fungere) ble ubrukelige og du ikke fikk installert eller oppdatert noen apper.

Nå har de siden fikset problemet"

Lenke til kommentar

Mye har skjedd i Sony siste året. De har redusert antall mobilmodeller til et minimum, kvaliteten er høyere, solgt pc-avdelingen, stoppet tv-panel-produksjon, sparket toppsjefen og litt til.

Har hørt ganske lite negativt om Z1, ingenting om Z2 og gambler på at det fortsetter med Z3.

Også er det litt digg å ikke være en av 10 millioner iPhone6-eiere eller altformangemillionerGalaxy-eiere i verden.

Lenke til kommentar

Det høres jo veldig lovende ut, for på et punkt hadde jo Sony flere telefonmodeller enn det er innsjøer i Finland.

Bare sånn for å gjøre det enda vanskeligere for meg, og fordi dere er særdeles behjelpsomme her (innser at jeg kan ha virket litt kverulerende og utakknemlig i et par poster, beklager det. Setter virkelig pris på alle tilbakemeldinger! :) ), så nevner jeg HTC One Mini (M8). Har ikke fått sjekket nærmere på spesifikasjoner på denne, da jeg nettopp fant ut at den eksisterte, men hva tenker folk om denne? Er den verdt noe, eller er de allerede nevnte telefoner bedre valg?

Lenke til kommentar

Som minivariantene av Samsung Galaxy da altså. Flotte greier, vanskelig nok å velge mellom 2, om ikke jeg skulle hatt et tredje alternativ også :)

Var innom butikk i dag og kjente litt på telefonene, hvordan de var å holde i hånda, og heller nå mer og mer mot Xperia. Metallramme eller ikke, Alphaen føltes billig og kjip, mens Xperia (Z1 compact, men har forstått det som at Z3 blir ganske så lik denne i utførelse) føltes som en mye mer solid telefon, og det er jo flere ting som taler til fordel for den. Da får jeg heller krype til korset og kjøpe meg et minnekort :p

Det som sies om docking-stasjon for lading, er dette ting som følger med telefonene, eller må det kjøpes separat?

Lenke til kommentar

Kjøpes separat, koster 295 etter det jeg har funnet ut. Når man får Z3 Compact til 3995kr på Dustin, inkludert et supert headset fra Sony (ca 1000kr) inkludert i prisen, syns jeg det er ganske koselig deal.

Z3 er litt tynnere og litt lettere, og for øvrig samme dimensjoner, men har økt skjermstørrelse fra 4,3 til 4,6 tommer i forhold til Z1 Compact

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Et poeng er vekt!!! Alpha veier kun 115 gram. Det er lite i dagens målestokk når det gjelde smartelefoner. Og jeg foretrekker å ha telefon uten deksler som dekker over alt. Jeg ville gått for Alpha.

Lenke til kommentar

Z3 compact er 14 gram tyngre enn Alpha, det er ikke noe jeg anser som noe å ta hensyn til, men det er jo smak og behag hva man synes er viktig. Og som nevnt, Alphaen føltes plastik, metallramme eller ei, mens Z3 føltes solid. Det er verdt de ekstra 14 grammene.

Det at Alphaen ikke er forseglet er jo selvsagt en bonus, da man når batteriet begynner å slite etter et års tid kan skifte det selv, men utover det har det ikke så mye å si synes jeg. Z3 har et såpass mye kraftigere batteri at selv de med høyest kapasitet som muligens kommer til Alpha neppe har noe særlig mer kraft. Mulighet for å skifte bakdeksel til et som støtter trådløs lading (?) er jo sikkert kjekt, men følter at dockingstasjonen, evt usb-til-magnetplugg-adapter, til Z3 gjør nytta like godt, samt at om du skal ha slikt deksel på alphaen så begynner jo tykkelse og vekt fort å nærme seg Z3 compact uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...