Gå til innhold

Oppgradering av pc til bruk av Lightroom og Ps6 redigering

Anbefalte innlegg

Hei jeg vet ikke om dette er riktig plass og starte en slik tråd men det var dennærmeste fornuftige plassen jeg kom :)

Er nå i besittelse av en nydelig stasjonær maskin fra 19pilogbue! den er så treg at til og med kabal sliter.

Har allerede kjøpt meg ssd disk for en stund siden så den følger med det nye oppsettet.

Så mitt spm er som følger: Hvilke av disse pakkene er "greiest" til bilderedigering?

https://www.komplett.no/oppgraderingspakke-intel-core-i5-3470/752348#!tab:info

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/oppgraderingspakker/hovedkort-prosessor-og-ram/amd-fx8350ga-970a-ds3p8gbc/193242.7789/

På forhånd takk for hjelpa :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke bygge en selv? Røske ut hovedkort og power (som antagelig er for lite) og bruke kassa og bare kjøpe hovedkort, prosessor og RAM?

Kjøpe et bigtower i 1999 som jeg bare oppdraderer hovedkort, prossessor, skjermkort (skjeldent jeg gidder å kjøpe de dyreste og siste, men sånn litt over midt på treet i ytelse) og RAM (Og nå og da power). Har vel oppgradert innmaten ihvertfall fem ganger på disse årene og kjøper da en superrask PC for halve prisen, og knappt nok det, hver gang jeg oppdraderer, isteden for å kjøpe hele pakka hver eneste gang.

Nå skal det sies at det big toweret jeg kjøpte er den reneste høyblokka, og er litt kjedelig å se på, men hvem pokker er det som sitter og glor på PC boksen da? Den har plass til syv harddisker og intet mindre en fem CD ROM og to 3,5" diskett stasjoner (har de enda jeg...) og toweret hadde allerede orginalt et vell av vifter og slikt slik at kjølingen alltid har vært optimal...

Har du noensinne åpnet PC'n din og blåst den ren for støv? Du vil bli overrasket over hastighets forbedringen du da oppnår, så har du tenkt å ha en sånn "server" ekstra ville jeg bokstavelig talt blåst støv av den du har og satt opp et nettverk :)

PC trenger ikke å være dyrt i det hele tatt om du tør å åpne boksen og gjøre en liten egeninnsats selv... Å bygge selv vil alltid være billigere.. :)

Lenke til kommentar

Jeg pleier nå også å gjøre det sånn, litt gradvise oppgraderinger etterhvert som komponentene jeg vil ha får en levelig pris. Kabinettet du nevner høres ut som litt "overkill" for vanlig Lr-bruk. At PC'en blir kjappere av å bli støvsugd var nytt for meg, men at den er en støvsamler kan jeg skrive under på.

Ellers så synes jeg dagens harddisker er ganske elendige. Ofte så stopper dem etter et år eller to (også SSD-disker stopper). Når du jobber med Lightroom og Ps6 så tipper jeg bildefilene og katalogfilene er viktige for deg. Velg derfor disker med god kvalitet og bruk heller gammeldisken til backup. Jeg har to backup-disker og oppbevarer alltid den nyeste backupen på jobb. Forsøker å ta full backup hver 3. måned. Har tidligere forsøkt å sette opp en gammel PC som "Windows server", men den syntes jeg ble fryktelig masete (den ville ta backup nesten hver eneste dag). Vet andre som bruker en NAS-server med flere disker i RAID (da kan diskene byttes ut fortløpende når dem ryker og alle dataene er automatisk siket). Har lyst på en sånn løsning når jeg blir rik :-)

Lenke til kommentar

Jeg lar stort sett PC'en bli 3-4 år og bytter så alt, med unntak av oppgradering av RAM, en ekstra disk eller et nytt skjermkort ved behov. Som regel kjører jeg imidlertid uendret konfiguasjon til jeg kjøper ny. Kunne selvsagt gjenbrukt kabinettet og power, men foretrekker å ha ny på plass og ha den gamle tilgjengelig en stund før den fjernes.

Generelt synes jeg det skjer så mye nytt på HW-siden i løpet av 3-4 år at det gamle har liten verdi, men SSD-disk(er) vil jeg plukke ut og sette inni den nye som scratch disk for PS, katalogdisk for LR el.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...