findon Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Jeg jobber i et entreprenørfirma som ofte må opp med nye brakkerigger som av naturlige årsaker kan ligge litt bortenfor eksisterende infrastruktur. Brakka må ha internett/VPN for å få tak i dokumenter etc, og ADSL har sine begrensninger. 3g/4g-dekning finnes ikke alltid. Siste året nå har vi fått noen spinnville tilbud fra Telenor på innlegging av fiber, opp mot 450.000kr. Generellt kan det virke som at prisen har gått opp minst 30% siste halvåret og at de ønsker å dytte alt av investeringskostnad direkte på kunden. Leveringstid er et eget kapittel, det kan gjerne ta 3 måneder. Noen som kjenner til noe rundt dette? Omorganisering i Telenor og ny bonusordning til selgerne el.? 1 Lenke til kommentar
j-- Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Vi har fått fibertilbud på mye mer enn dette. Kjenner ikke til om prisene er skrudd opp, men de regner meter/terreng/avstand til nærmeste fiberpop. Er jo naturlig at noen betaler for moroa, og den regningen detter alltid på kunden. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 (endret) Man kan vel alltid se om det er noen andre levrandører som kan vurderes, Hafslund, Bayonette, Altibox. Er man kun låst til telenor er dette leit. Som du ser i media ser man telenor snart vil bli pålagt å leie fiberen sin, dermed kan dette ha noe å si for prisen. Men syns ikke telenor kan kreve alle å betale alt av den grunn. Endret 23. september 2014 av LMH1 Lenke til kommentar
j-- Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Om det er snakk om leverandørlevert VPN er man låst. Om VPN-et er terminert via internettlinjer (ikke normalt i Norge blandt bedrifter) kan man velge leverandør per enkeltaksess etter pris. Lenke til kommentar
findon Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 (endret) Har både leverandørlevert VPN dersom vi bruker Telenor, men også mulighet for å sette opp en egen VPN. Førstnevnte er å foretrekke pga support i ettertid, færre kokker og mindre søl. At kundene betalter kostnaden over tid forstår jeg jo, men at første kunden på lokasjonen skal betale for all infrastruktur som Telenor beholder i ettertid har jeg litt mer problemer med. Dersom Telenor blir pålagt å leie fiberen sin gir det jo litt mer mening at de nå forsøker å få dekt alle kostnader umiddelbart. 2012: http://www.digi.no/903304/vil-regulere-telenors-fiber 2014: http://www.digi.no/926529/telenor-maa-aapne-fiberet Norge er for langstrakt til at vi selv kan holde oss oppdatert på alle mulige lokale leverandører og har egentlig ikke tid til å ringe rundt og sjekke. Til og med på Fornebu har Telenor nektet å levere pga. det var for usentralt, selv om man hadde fri sikt til hovedkvarteret. Endret 24. september 2014 av findon Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Om dere vil være litt sleipe kan dere gå til bostander rundt anleggskontorene (Så fremt det er noen) og spørre om og få "leie" internett av dem mot at dere dekker regningen e.l også kaste nettet trådløst over. Får ganske fine hastigheter så lenge linjen er god :-) Lenke til kommentar
findon Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Hehe, det er dessverre litt for store summer i omløp til at man skal tørre basere seg på slike løsninger. Sleiphet driver vi uansett ikke med, må opptre ærlig og redelig 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Uten at det nødvendigvis kan sammenlignes direkte, så er det slik at her i distriktet vi bor i, har BKK fiber (som levere altibox til private og internett til bedrifter) dradd en hovedfiber langs hovedveien i kommunen. Da de la denne kunne tettsteder få samlerabatt, alt etter hvor mange som slo seg sammen. I etterkant så må alle husstander og bedrifter betale det det faktisk koster. Så sier de iallfall. Jeg har vært med på å få en bedrift opp med denne fiberen. Da skulle bedriften uansett bygge ut, slik at de måtte grave grøft for strøm og annet. Da fikk de samkjørt dette så BKK la fiber samtidig i denne grøften. Vi snakker om ca 300meter grøft. Da koblet de seg inn på en eksisterende "skjøteskap" som sto på en stolpe 300m borti veien, og terminerte det hele inn i et lite veggskap vi hadde satt opp inne i et teknisk rom. Installasjonskostnaden ble knappe 10.000,-, da husker jeg ikke om det var med eller uten MVA. Jeg hadde fiber i stolper inn til mitt hus. I.f.m oppgradering ville jeg legge alt ned i grøft for å få vekk stolper. Jeg fikk trekkerør av de, så jeg la selv ned i grøft. De måtte legge ny fiber i fra et "skjøteskap" i en stolpe 120m fra mitt hus, gjennom 3 stolper, ned i grøften og 50 meter i denne grøften, 5 meter inn i huset mitt og inn i et s.k. boligskap. Dette betalte jeg 4.800,- for, og det var visstnok full pris. Da var de 3 mann som holdt på nærmere en arbeidsdag. Ifølge min kontaktperson hos BKK tar de selvkostpris på slike jobber. Altså at en må betale det det koster, men BKK skal heller ikke tjene peng på det. De ser heller at de kan tjene på lang sikt levering av tjenester på linjen. Nå har jo BKK / altibox låst sin fiber til at det bare er deres produkter som kan gå på de. Vet ikke hvordan Telenor har gjort dette, men om de lar "alle" leverandører bruke fiberen som de legger kan jeg tenke meg at de vil ha endel ekstra for det...? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå