Gå til innhold

Merkelig "feilmelding" ved oppstart!

Doktor Progg

Anbefalte innlegg

Fikk igjen hovedkort og cpu igår og satte sammen. Fyrte opp og alt så tilsynelatende bra ut. Men så, når opptelling av minne, IDE kanaler etc. var ferdig, fikk jeg følgedne merkelige "feilmelding":

CPU is unworkable or has been changed. Please recheck - CPU soft menu

Hva i all verden er dette for noe? Jeg får valget mellom å trykke F1 for å fortsette eller Delete for å gå inn i BIOS setup. Jeg prøvde å trykke F1, og det funka som fy det. Maskina fyra opp Windows uten problemer. Jeg syns jo dette var merkelig, men regna med at det bare var fordi den CPU'en har sittet i et annet hovedkort før, og nå som det sitter på et nytt hovedkort, er den litt forvirra. Så jeg regna med at neste gang jeg boota, ville denne meldinga være bort. Men nei..... den dukka opp igjen!

Noen som har peiling på hva det er for noe og hva jeg kan gjøre for å få den VEKK VEKK VEKK? :shrug:

Takk takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bare sett det øverste valget til manuelt og så tilbake til auto så svare du. Det pleier å hjelpe. Men med den hardwaren du har så kan du jo leke deg litt med bussen. Det gjør ikke noe å la cpu'en kjøre på 3GHz :mrgreen:

edit: for å utdype: det er sansynligvis ingenting feil, men disse hovedkortene vil gjerne ha det inn med teskje...

Har selv IC7 så jeg kan sikkert grave fram nøyaktige innstillinger til deg, men på stående fot husker jeg ikke hva feltene heter og hvilke verdier de skal ha. Det krever en litn reboot...

Endret av enden
Lenke til kommentar
bare sett det øverste valget til manuelt og så tilbake til auto så svare du. Det pleier å hjelpe. Men med den hardwaren du har så kan du jo leke deg litt med bussen. Det gjør ikke noe å la cpu'en kjøre på 3GHz :mrgreen:

edit: for å utdype: det er sansynligvis ingenting feil, men disse hovedkortene vil gjerne ha det inn med teskje...

Har selv IC7 så jeg kan sikkert grave fram nøyaktige innstillinger til deg, men på stående fot husker jeg ikke hva feltene heter og hvilke verdier de skal ha. Det krever en litn reboot...

Ok, det skal testes når jeg kommer hjem! Takk skal du ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...