S1mon Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 (endret) *Stuff* Hei, gidder ikke lese hele kommentaren din, men fikk med meg at du skrev: "Du har 6 innlegg, du har et eple merke som profil bilde, å du trur apple er overlegent over alt annet.. desverre så er det en god grunn til at hans kommentar har fått så mye "likes". Å det at du ikke kan forstå det han sier, er jo ikke våres problem." - Jeg forstår det han sier, jo. Men når omtrent det eneste man kan kritisere for er oppløsning og specs så virker det ikke som man har så mye å komme med. 6 innlegg? Haha, det kan vel ha noe med at jeg lagde en ny bruker da jeg ville ha nytt brukernavn, samt at jeg ikke hadde brukt den andre brukeren på en god stund. På den brukeren var det en epost jeg har slettet og et passord jeg ikke husket, so that's that. Apple merke som profilbilde? Huff, ja, forferdelig. Kanskje jeg ikke fant et annet å bruke imidlertidig, og siden jeg skulle kommentere her første gang så var det kanskje greit å bruke et Apple merke, samt at jeg liker Apple ganske godt. Tror Apple er overlegent? Kanskje det ikke er det, men jeg syntes personlig iPhone/Apple er mye bedre. Du kan ikke ta det fra meg, uansett hvor mye du hater. Skjønner ikke hvorfor det kommer så mye hate mot iPhone. Er det mange som skriver hate mot nye Samsung telefoner o.s.v. for at den er laget av plast? Nei, tror ikke det. Virker som at omtrent alle som kommenterer her ikke bryr seg om telefonen, men bare vil skape kvalme. Kan ikke du kose deg med Samsungen din, eller hva enn du har, og så kan jeg kose meg med iPhonen min, og så kan vi alle like det vi vil like selv? Forresten virker det også som at noen er enige med meg. Selv om kommentaren bare har fått 5 likes så er det noen. EDIT: Så at du ikke en Samsung allikevel, jaja. Forresten, bryr meg ikke hva Samsung er laget av. Hva er vitsen for meg som faktisk bryr meg om telefonen å kommentere her, når det eneste som skjer er at det kommer Android fanboys/andre personer for å skape kvalme og krangle. Kan ikke dere heller kommentere på de nye, fantastiske telefonene til Sony (hvis det er det dere syntes de er)? De siste sidene har omtrent kun dreiet seg om krangel om iPhone er dårlig eller ei. Trodde at kommentarfeltet skulle være for å diskutere telefonen, men ikke slik krangel. Tok visst feil. Kan fint slutte å kommentere hvis det er det dere ønsker, men er veldig latterlig om "haters" (kall det hva dere vil) skal ta over kommentarfeltet istedenfor engasjerte iPhone brukere. Endret 23. september 2014 av S1mon 5 Lenke til kommentar
MobilNerd Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Her er mye vissvass som vanlig. Nå er touchwiz og android det samme og ytelse regnes etter specs, og blablaBLAH. Å heldigvis kommer du Slai og sier noe jeg virkelig setter pris på med wp. Nemlig adresselinja nede . Hadde det enda vært ett bra salgsargument så jeg hadde fått solgt 930en min så jeg kunne kjøpt meg ny iphone 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Å heldigvis kommer du Slai og sier noe jeg virkelig setter pris på med wp. Nemlig adresselinja nede . Hadde det enda vært ett bra salgsargument så jeg hadde fått solgt 930en min så jeg kunne kjøpt meg ny iphone På opera til Android kan man ha adresselinjen nede. Sitat fra nettsiden deres: Vi har flyttet navigeringslinjen til toppen av skjermen for å overholde moderne konvensjoner for Android-grensesnittet. Hvis du heller vil ha navigeringslinjen nederst på skjermen, kan du imidlertid endre dette i Innstillinger. På iPhone kan man vel enda ikke velge standard nettleser? eller? Lenke til kommentar
MobilNerd Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Skal jeg være ærlig kunne jeg godt hatt adresselinja nede på Safari ja. Men ifht alt ellers opplever jeg Safari som den klart beste mobilbrowsern av alle de jeg har testet. For meg er den like suveren som mobilbrowser som jeg føler chrome er på pc. Alt dette for meg og mitt bruk. Selv om jeg skulle ønske jeg likte Opera som den patrioten man er Lenke til kommentar
Slai Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Synd opera på Android er drit ift Chrome (advarsel: subjektivt utsagn). Men ja, det bør i alle fall være et valg. 1 Lenke til kommentar
Mikkis2k Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 (endret) *Stuff* Leser ikke inleggene nei... "Er det mange som skriver hate mot nye Samsung telefoner o.s.v. for at den er laget av plast? Nei, tror ikke det." Hvorfor trur du at samsung har begynt å lage telefoner i metall? Jo fordi folk har sakt mye dritt om at den er i plast, så ikke kom med den, den hører vi hele tida visst telefonen er i plast. Samme gjelder iphones 5C, masse dritt ble sakt da den var i "plast", så dette gjelder ikke kun ett spesifikt merke dessverre. Å visst du leser inleggene mine så er det ikke noe hat, er mere spørsmål og brukeropplevelsen fra en som faktisk har brukt begge hver eneste dag. Og selv sitter med iphone 4 nå. Sier også at jeg elsket designet til iphone 5, men sier også veldige viktige punkter som irriterer meg som kunde ang den nye iphonen. Som det at ikonene og alt på skjermen ser rart ut på 4.7" iforholdt te sine gammle telefoner. Det at man må ha på denne "zoom" effekten for at ting skal se normalt ut på hjemskjermen er litt kjipt, da dem kun tar masse plass. Dette punktet kunne vært bedre. Sier også ingenting om at specs er det som gjelder, men sier at den ligger bak mål til å være en 2014 release. PPI og størrelse har ikke alt og si, det skrev jeg også tidligere. Sa heller ikke at noen har blitt trekt for dette før, men kommer garantert til å gjøre det i fremtida. F.eks store skjermer med lav oppløsning får minus i tester, nesten det samme prinsippe. Hadde dem sluppet iphone 4.7" som så litt mer ut som iphone 5 med 1080p, bedre plassering av objekter på skjermen, så hadde jeg kanskje skaffet en for å teste den ut. Men jeg har alltids min farmor som kjøper alttid den nyeste iphonen, så er jo bare å teste den av henne. Ja det blir jo feil å si at android er best av alt eller omvendt, men for meg er apple bak mål til å være dem somer kjent for å komme med ting først. Endret 23. september 2014 av Mikkis2k Lenke til kommentar
Plonky Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Ah. Ingenting er bedre å bruke kvelden på enn å lese rykende ferske kommentarer etter en iPhone lansering! Bare å stå på folkens. Smi mens jernet er varmt! (Enkelte av dere burde forresten sjekke rettskrivningen før dere poster..) 6 Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 (endret) Slutt å bortforklar og les nøye det skriver. Notifikasjonene som kom med iOS 5 var på ingen måter sammenlignbart med det man har i for eks. Touchwiz på Samsung-telefoner -- der notifikasjoner hadde en reell verdi, annet enn bare tekst som poppet opp. Og multitaskingen satt fortsatt apper på pause når man gikk ut av dem i iOS 5. Skikkelig multitasking kom ikke før iOS 7. Bortforklaringer ja. Først sier du at notifikasjoner ikke kom før nylig. Når jeg viser at det er feil så sier du at notifikasjoner i nedtrekksliste ikke kom før i iOS 7. Når jeg viser at det også er feil så begynner du å snakke om Touchwiz på Samsung telefoner. Notifikasjoner på på iOS 5 var ikke bare tekst som poppet opp. De kunne for eksempel ta deg rett til aktuelt sted i tilhørende app. Med multitasking i iOS 5 kunne jeg surfe på nettet med Safari, samtidig som en film i bakgrunnen ble streamet trådøst til min tv (via airplay til Apple TV), samtidig som andre apper lastet ned data eller mottok notifikasjoner. Det var begrensninger, men det var også mange muligheter. I nesten hver release har det blitt flere muligheter og mindre begrensninger for multitasking. Og apper som ikke har noe å gjøre blir fortsatt satt på pause i bakgrunnen, fordi det er god design. Android hadde få begrensninger i multitasking fra starten av, til gjengjeld var det større problemer med minne som ble brukt opp og prosesser som måtte avsluttes manuelt av brukeren. Hvem som først fikk skikkelig multitasking er avhengig av hva du som bruker foretrekker. Endret 23. september 2014 av Runar Fjernet unødvendig sitering. 1 Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 (endret) Bortforklaringer ja. Først sier du at notifikasjoner ikke kom før nylig. Når jeg viser at det er feil så sier du at notifikasjoner i nedtrekksliste ikke kom før i iOS 7. Slutt å lyg. Jeg skrev ganske så tydelig og klart om at notifikasjoner av typen vi ser i iOS 7 -- som er rein kopi av notifikasjonsbaren fra Android-telefonen. Jeg brukte Touchwiz som et tilfeldig eksempel. Og multitaskinen i iOS 5 kan ikke kalles ekte multitasking nei. Du sier at apper som settes på pause er "god design". Jasså? Så når jeg for eks. åpnet programmer, som måtte lades på nytt hver eneste nye gang jeg gikk inn i dem igjen, selv om jeg allerede hadde åpnet dem før, så var det "god design"? Eller når jeg hadde på torrentprogrammer eller andre lignende, lovlige nedlastningprogrammer fra Appstore, som automatisk stoppet når jeg gikk ut av dem, var god design? Det var ikke skikkelig multitasking -- enkelt og greit. Endret 23. september 2014 av Runar Fjernet unødvendig sitering. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Nok en gang har jeg blitt nødt til å slette innlegg. Jeg minner om at innlegg skal holdes i en høflig og saklig tone, og at man skal fokusere på sak, ikke person. Jeg ble også nødt til å slette flere innlegg som siterte de første slettede innleggene, og som vanlig beklager jeg dette. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjoner på moderering kan postes i Klager på moderatoravgjørelser. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 folkens , multitasking betyr at man kan kjøre flere programmer samtidig , også i bakgrunnen Lenke til kommentar
Craxmerax Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 (endret) *snip Slutt å bortforklar og les nøye det skriver. Notifikasjonene som kom med iOS 5 var på ingen måter sammenlignbart med det man har i for eks. Touchwiz på Samsung-telefoner -- der notifikasjoner hadde en reell verdi, annet enn bare tekst som poppet opp. Og multitaskingen satt fortsatt apper på pause når man gikk ut av dem i iOS 5. Skikkelig multitasking kom ikke før iOS 7. Jeg sliter med å forstå hva du sikter til her. Multitaskingen i iOS har vært mer eller mindre uendret siden iOS 4. Det eneste nye i iOS 7 var at systemet lærer av bruksmønstrene dine. Det var absolutt ingenting nytt i iPhone 5s her, de settes fortsatt på pause. ----------------------------------------------------------------- Jeg tenkte vi kunne ta en liten forklaring av iOS sin multitasking. Det virker som om det er flere som ikke helt vet hvordan det fungerer. iOS sin multitasking er ikke slik som på Android og Windows. Det hele er egentlig en illusjon. Du kan kalle det en "Fast App Switcher". Når du lukker ned en app ved å trykke på hjem-skjermen så settes de aller fleste apper i en fryst tilstand slik at de ikke bruker strøm. Du gjettet riktig. Det å fjerne apper fra multitasking menyen har faktisk ikke noe å si for batteritiden din, ettersom de faktisk ikke kjører. (her gjelder visse unntak som musikkavspilling, VoIP-apper og apper som har lov til å refreshe i bakgrunnen (bestemt i instillinger)) Altså, når du lukker en app så settes den i en fryst tilstand, men det blir lagret et "bilde" av den i minnet/RAM (Det er dette "bildet" du ser når du åpner opp multitasking-menyen i iOS 7) Dette gjør at når du går tilbake til appen så hentes den kjapt fra minnet og starter opp igjen så kjapt at man tror det har vært åpent hele tiden. Dette gjør at telefonen sparer mye arbeidskraft ved at den faktisk ikke trenger å holde flere apper kjørende samtidig. Men du har kanskje opplevd at en app du lukket ned for en stund siden, faktisk må starte helt på nytt igjen. Dette kan skje og skjer fordi minnet er fullt. Da dyttes ganske enkelt appen som er sist i køen ut av minnet og ressursen blir frigjort. Alt dette er fullstendig automatisert i iOS og hele poenget er at dette skal ikke sluttbrukeren bry seg noe særlig om. Etter min mening er det et ganske genialt system som gjør at man slipper å bruke ressurser på ting man ikke bruker. Det finnes selvsagt unntak til disse tingene som nevnt litt ovenfor. Man kan som spiff42 sier ha en film kjørende via AirPlay i bakgrunnen, eller musikk i bakgrunnen samtidig som man surfer eller spiller spill. Apper som bruker Location kan få lov til å kjøre i bakgrunnen (som regel i korte perioder), eller Voice over IP apper som Skype o.l. Slutt å lyg. Jeg skrev ganske så tydelig og klart om at notifikasjoner av typen vi ser i iOS 7 -- som er rein kopi av notifikasjonsbaren fra Android-telefonen. Jeg brukte Touchwiz som et tilfeldig eksempel. Hva er det du sikter til her? Det er mulig det har gått meg hus forbi, men jeg er ganske enig med han andre her at notifikasjoner også har vært det samme siden iOS 5. Endret 23. september 2014 av Craxmerax 2 Lenke til kommentar
Slai Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 folkens , multitasking betyr at man kan kjøre flere programmer samtidig , også i bakgrunnen Multitasking bør inkludere flere programmer oppe samtidig, og helst interaktivt (drag and drop, feks). Windowed mode på programmer eller split screen på programmer. Ikke bare "den kjører i bakgrunnen, yay". Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 (endret) folkens , multitasking betyr at man kan kjøre flere programmer samtidig , også i bakgrunnen Multitasking bør inkludere flere programmer oppe samtidig, og helst interaktivt (drag and drop, feks). Windowed mode på programmer eller split screen på programmer. Ikke bare "den kjører i bakgrunnen, yay". Men dette har eksistert lenge før Note 4. Jeg har for eks. det på min Galaxy S4. er det et ganske genialt system som gjør at man slipper å bruke ressurser på ting man ikke bruker. Det er ikke genialt i det hele tatt, da det er basert på begrensede ressurser, og gir også brukeren begrensede muligheter. Hvorfor kan Android ha ordentlig multitasking, og et skikkelig system for det, uten at det på noen som helst måte går utover batteriet på telefonene deres? Jeg lukket unødvendige bakgrunnsprogrammer på iPad 3 (iOS 6) hele tiden, uten at det hadde noe effekt på at systemet hele tiden satte mine ønskede programmer på pause hver eneste gang. Spotify måte stadig "loades", nesten hver gang jeg gikk inn og ut av appen. Og nedlastning av filer, eller utpakking av rar-filer, kunne for eks. ikke gjøres i bakgrunnen, slik jeg kan med Android -- her måtte jeg være inne i programmet helt til handlingen min ble utført (det blir nesten samme opplevelse som når man er inne på Cydia og skal installere/oppdatere pakker). Det var grusomt og primitivt, og kvalifiserer ikke til skikkelig multitasking. Å drive og kalle det genialt blir bare dumt. Hva er det du sikter til her? Det er mulig det har gått meg hus forbi, men jeg er ganske enig med han andre er at notifikasjoner også har vært det samme siden iOS 5. Jeg snakker om den "utvidete" notfikasjonsbaren som man får nedenfra, som minibar for enkelte primærinstillinger (tatt rett ut av notifkasjonsbarene fra Android-telefonene). Ellers er notifikasjonsbaren i seg selv, og alle oppdatering siden, tatt rett fra Android. Endret 23. september 2014 av La Menthe 2 Lenke til kommentar
Slai Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 La Menthe: Ja? I fail to see your point...? 1 Lenke til kommentar
Craxmerax Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 (endret) er det et ganske genialt system som gjør at man slipper å bruke ressurser på ting man ikke bruker. Det er ikke genialt i det hele tatt, da det er basert på begrensede ressurser, og gir også brukeren begrensede muligheter. Hvorfor kan Android ha ordentlig multitasking, og et skikkelig system for det, uten at det på noen som helst måte går utover batteriet på telefonene deres? Jeg lukket unødvendige bakgrunnsprogrammer på iPad 3 (iOS 6) hele tiden, uten at det hadde noe effekt på at systemet hele tiden satte mine ønskede programmer på pause hver eneste gang. Spotify måte stadig "loades", nesten hver gang jeg gikk inn og ut av appen. Og nedlastning av filer, eller utpakking av rar-filer, kunne for eks. ikke gjøres i bakgrunnen, slik jeg kan med Android -- her måtte jeg være inne i programmet helt til handlingen min ble utført (det blir nesten samme opplevelse som når man er inne på Cydia og skal installere/oppdatere pakker). Det var grusomt og primitivt, og kvalifiserer ikke til skikkelig multitasking. Å drive og kalle det genialt blir bare dumt. Du ser ut til å ha fått det for deg at Android faktisk har det du kaller "ordentlig multitasking". Android gjør veldig mye likt som som iOS, i og med at Android også suspenderer alle trejdeparts-apper når du forlater den. Det er en ting jeg glemte å nevne i min forrige post. Det er det forskjellige tilstander en iOS-app kan ha. Disse er: Not running, inactive, active, background og suspended. Not running betyr at den ikke har startet og er helt avsluttet. Inactive betyr at den er i forgrunnen på skjermen, men kjører ikke kode. F. eks hvis du har slått av skjermen med appen åpen. Active er den normale statusen "I bruk". Background er når den er i bakgrunnen, men fortsatt kjører kode. Suspended er når den er fryst til RAM, og kjører ikke kode. Det en må forstå her nå er at Android bruker parallelle tilstander som er veldig like i sitt Background API. Forskjellen fra iOS og Android er at på Android kan man lage egne "services" som gjør at man kan holde en app gående så lenge man vil. Altså er det opp til utvikleren. Men svært få apper på Android gjør dette, nettopp fordi det hadde vært drepen på batteriet. Men som du sier så kan Android laste ned filer og slikt uten å avbrytes. Her er Android bedre enn iOS. Så enkelt er det. (Men merk at iOS apper kan holdes gående i opptil 300 sekunder for å gjøre ferdig f. eks opplastinger og nedlastinger). Men ikke komme med uttalelser om at Android har "skikkelig" multitasking som ikke går utover batteriet for det er rett og slett galt. Hvorfor Spotify måtte loade på nytt hver gang du åpnet det, kan jeg ikke svare helt på. Det eneste jeg kan tenke meg er at enheten gikk tom for RAM og slettet Spotify sitt "bilde" fra den, slik at den måtte lastes på nytt. Hva er det du sikter til her? Det er mulig det har gått meg hus forbi, men jeg er ganske enig med han andre er at notifikasjoner også har vært det samme siden iOS 5. Jeg snakker om den "utvidete" notfikasjonsbaren som man får nedenfra, som minibar for enkelte primærinstillinger (tatt rett ut av notifkasjonsbarene fra Android-telefonene). Ellers er notifikasjonsbaren i seg selv, og alle oppdatering siden, tatt rett fra Android. Mener du kontrollsenteret? Som har absolutt ingenting med notifikasjoner å gjøre bortsett fra at man tilfeldigvis finner disse kontrollene i notifications-menyen på noen Androider? Kan dog være enig i at Notification Centeret ble lånt fra Android i sin tid. Also, hva var du mente om at iPhone 5s har skikkelig multitasking? Endret 23. september 2014 av Craxmerax 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 ... (Enkelte av dere burde forresten sjekke rettskrivningen før dere poster..)rettskrivingen ... dog er vel "korrekturlese" et bedre ord. Lenke til kommentar
Mikkis2k Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 (endret) Hm, for dem som liker å få fram "er jo mye bedre enn en plastikk telefon"... iphone 6+: Note 3: Må dessverre svikte dere da iphones kvalitet ikke er topp. Som for meg kommer som en stor overaskelse. Endret 24. september 2014 av Mikkis2k 2 Lenke til kommentar
MobilNerd Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Må si at det ikke så bra ut, men må også si at det så ut som om han måtte bruke litt krefter på det. Men slettes ikke bra.. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Slettes ikke bra, men ikke helt uventet. http://www.cultofmac.com/297404/get-bent-shocking-history-bent-smartphones/ Når folk til og med klarer å bøye en telefon med ramme i rustfritt stål er det ikke så rart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg