spiff42 Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 <snip> En av viktigste faktorene med Android er at de gjerne ligger foran Apple i nye og innovative funksjoner, som Apple bruker lang tid på å implementere i sine telefoner. Skikkelig multitasking i iOS kom først med iPhone 5S høsten 2013, når Android har hatt det siden 2008. Det samme med widgets, notifikasjoner ol., som iOS fikk nå nylig. Og Android er dermed, naturligvis, langt bedre på disse funksjonene enn iOS. <snip> To av de mest åpenbare faktafeilene i innlegget ditt: iOS har alltid hatt multitasking for innebygde funksjoner. App Store apper fikk det i iOS 4 som kom i juni 2010. iOS har hatt støtte for notifikasjoner siden iOS 3 som kom i juni 2009. http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Push_Notification_Service. Android fikk først støtte for notifikasjoner i versjon 2.2, som kom i mai 2010. http://en.wikipedia.org/wiki/Android_Cloud_to_Device_Messaging_Service 4 Lenke til kommentar
Slai Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 (endret) Ekte multitasking har jeg ikke sett før note3 selv. Uten at det betyr noe. Endret 23. september 2014 av Slai Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Fint om artikkelforfatter kan svare på dette : *Vektlegges i det hele tatt telefonens bruksområde i våre Nordiske land og klima? Ser ikke at det er nevnt om telefonen kan brukes når det er kaldt ute ( feks når man venter på buss i -10c ) og om den er støv og sprutsikker , noe som nesten burde være en selvfølge i dag. Dette er et punkt som hadde vært greit å få vite litt mer om , altså : *Øvre og nedre temperaturgrense for bruk av telefonen. *Om telefonen er egnet til aktiviteter i fuktig klima , tett inntil kroppen ( feks når man tar den med på trening ) , om den tåler regnvær / sprut osv. Utifra at man har fjernet muligheten for å skifte ut batteri og koble til et minnekort kan man jo nesten tenke at hensikten til Apple er å gjøre telefonen mest mulig kompakt og sprutsikker. Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 En av viktigste faktorene med Android er at de gjerne ligger foran Apple i nye og innovative funksjoner, som Apple bruker lang tid på å implementere i sine telefoner. Skikkelig multitasking i iOS kom først med iPhone 5S høsten 2013, når Android har hatt det siden 2008. Det samme med widgets, notifikasjoner ol., som iOS fikk nå nylig. Og Android er dermed, naturligvis, langt bedre på disse funksjonene enn iOS. To av de mest åpenbare faktafeilene i innlegget ditt:iOS har alltid hatt multitasking for innebygde funksjoner. App Store apper fikk det i iOS 4 som kom i juni 2010. iOS har hatt støtte for notifikasjoner siden iOS 3 som kom i juni 2009. http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Push_Notification_Service. Android fikk først støtte for notifikasjoner i versjon 2.2, som kom i mai 2010. http://en.wikipedia.org/wiki/Android_Cloud_to_Device_Messaging_Service Hvis jeg hadde et program der jeg lastet ned ting, gikk ut av programmet og inn igjen etter 5 min; ville da nedlastningen ha kommet lenger? Nei, den hadde blitt satt på pause i mellomtiden. Hvis jeg var inne i et spill eller en app, gikk ut og åpnet flere andre applikasjoner, og kom deretter tilbake til det førstnevnte spillet/appet; ville jeg komme nøyaktig tilbake til der jeg var når jeg åpnet programmet på nytt? Nei. Apper kjørte aldri i bakgrunnen; de ble satt på pause. Det var derfor det ble lagd egne jailbreak-app som Backgeounder, som ga deg denne muligheten. Og når det gjelder notifikasjoner, snakker jeg om den type notifikasjoner som du får ved å dra ned et vindu fra toppen i for eks. Touchwiz. iOS hadde ingenting i nærheten av dette før iOS 7 AKA "The Android Update". Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Nå er det litt for mange kommentarer her til at jeg orker å lese alle . jeg er likevel ening i at også iphone 6 må testes etter de samme premissen som konkurrentene for det er mange som ikke bryr seg så mye om hvilket syten den bruker Lenke til kommentar
MobilNerd Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Nå er det litt for mange kommentarer her til at jeg orker å lese alle . jeg er likevel ening i at også iphone 6 må testes etter de samme premissen som konkurrentene for det er mange som ikke bryr seg så mye om hvilket syten den bruker Hva er de samme premissene? Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 En av viktigste faktorene med Android er at de gjerne ligger foran Apple i nye og innovative funksjoner, som Apple bruker lang tid på å implementere i sine telefoner. Skikkelig multitasking i iOS kom først med iPhone 5S høsten 2013, når Android har hatt det siden 2008. Det samme med widgets, notifikasjoner ol., som iOS fikk nå nylig. Og Android er dermed, naturligvis, langt bedre på disse funksjonene enn iOS. To av de mest åpenbare faktafeilene i innlegget ditt:iOS har alltid hatt multitasking for innebygde funksjoner. App Store apper fikk det i iOS 4 som kom i juni 2010. iOS har hatt støtte for notifikasjoner siden iOS 3 som kom i juni 2009. http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Push_Notification_Service. Android fikk først støtte for notifikasjoner i versjon 2.2, som kom i mai 2010. http://en.wikipedia.org/wiki/Android_Cloud_to_Device_Messaging_Service Hvis jeg hadde et program der jeg lastet ned ting, gikk ut av programmet og inn igjen etter 5 min; ville da nedlastningen ha kommet lenger? Nei, den hadde blitt satt på pause i mellomtiden. Hvis jeg var inne i et spill eller en app, gikk ut og åpnet flere andre applikasjoner, og kom deretter tilbake til det førstnevnte spillet/appet; ville jeg komme nøyaktig tilbake til der jeg var når jeg åpnet programmet på nytt? Nei. Apper kjørte aldri i bakgrunnen; de ble satt på pause. Det var derfor det ble lagd egne jailbreak-app som Backgeounder, som ga deg denne muligheten. Og når det gjelder notifikasjoner, snakker jeg om den type notifikasjoner som du får ved å dra ned et vindu fra toppen i for eks. Touchwiz. iOS hadde ingenting i nærheten av dette før iOS 7 AKA "The Android Update". Alt dette kom i iOS 4, ikke med iPhone 5S som du sa. Og du tar feil igjen: Notification Center som du drar ned fra toppen kom i iOS 5, ikke i iOS 7: http://en.wikipedia.org/wiki/Notification_Center Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Har et spørsmål tek. Hvordan har iPhone full score på ytelse? Dere sier jo selv at den ikke har best, men den har nok til at det ikke har noe å si. Det er jeg jo enig i, alle toppmodeller har jo nok ytelse. Dere må vel da bestemme om dere faktisk har tenkt å ha den med videre eller ikke i så fall. Ser S5 har fått sånn 70-80% liksom, selv med bedre ytelse...? Så er litt forvirret. Hvis dere sikter til opplevd ytelse til ikke krevende applikasjoner bør dere vel gjerne skrive det? Ellers kan du jo lett ende opp med at en mobil til 3000 kr slår en til 5500 kr, bare fordi den til 3000 kr har bedre software, men halve ytelsen. Syns det blir litt uklart og merkelig. Lenke til kommentar
MobilNerd Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Har ikke Software noe å si for ytelse? Mener du at man kun skal se på hardware? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Har et spørsmål tek. Hvordan har iPhone full score på ytelse? Dere sier jo selv at den ikke har best, men den har nok til at det ikke har noe å si. Det er jeg jo enig i, alle toppmodeller har jo nok ytelse. Dere må vel da bestemme om dere faktisk har tenkt å ha den med videre eller ikke i så fall. Ser S5 har fått sånn 70-80% liksom, selv med bedre ytelse...? Så er litt forvirret. Hvis dere sikter til opplevd ytelse til ikke krevende applikasjoner bør dere vel gjerne skrive det? Ellers kan du jo lett ende opp med at en mobil til 3000 kr slår en til 5500 kr, bare fordi den til 3000 kr har bedre software, men halve ytelsen. Syns det blir litt uklart og merkelig. Jeg har faktisk en bricket android telefon fremfor meg nå, uten software. Hvordan yter den? Per nå så fungerer den helt greit som brevvekt, noe som er den eneste ytelsen man kan få ut av en telefon om man ser bort fra software. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg RamGuy Skrevet 23. september 2014 Populært innlegg Del Skrevet 23. september 2014 En av viktigste faktorene med Android er at de gjerne ligger foran Apple i nye og innovative funksjoner, som Apple bruker lang tid på å implementere i sine telefoner. Skikkelig multitasking i iOS kom først med iPhone 5S høsten 2013, når Android har hatt det siden 2008. Det samme med widgets, notifikasjoner ol., som iOS fikk nå nylig. Og Android er dermed, naturligvis, langt bedre på disse funksjonene enn iOS. To av de mest åpenbare faktafeilene i innlegget ditt:iOS har alltid hatt multitasking for innebygde funksjoner. App Store apper fikk det i iOS 4 som kom i juni 2010. iOS har hatt støtte for notifikasjoner siden iOS 3 som kom i juni 2009. http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Push_Notification_Service. Android fikk først støtte for notifikasjoner i versjon 2.2, som kom i mai 2010. http://en.wikipedia.org/wiki/Android_Cloud_to_Device_Messaging_Service Hvis jeg hadde et program der jeg lastet ned ting, gikk ut av programmet og inn igjen etter 5 min; ville da nedlastningen ha kommet lenger? Nei, den hadde blitt satt på pause i mellomtiden. Hvis jeg var inne i et spill eller en app, gikk ut og åpnet flere andre applikasjoner, og kom deretter tilbake til det førstnevnte spillet/appet; ville jeg komme nøyaktig tilbake til der jeg var når jeg åpnet programmet på nytt? Nei. Apper kjørte aldri i bakgrunnen; de ble satt på pause. Det var derfor det ble lagd egne jailbreak-app som Backgeounder, som ga deg denne muligheten. Og når det gjelder notifikasjoner, snakker jeg om den type notifikasjoner som du får ved å dra ned et vindu fra toppen i for eks. Touchwiz. iOS hadde ingenting i nærheten av dette før iOS 7 AKA "The Android Update". Android er utvilsomt et flott operativsystem, og har mange radikale forskjeller ifra iOS og for mange er flere av disse forskjellene store fordeler, for andre kanskje ikke så mye. Jeg er en av de som gleder meg veldig til Android L, det er den første Androidversjonen hvor jeg føler at Google faktisk har et UX og UI-design som er fult på høyde med hva Apple har å tilby, om ikke bedre med iOS. For min del så har det vært fire hovedelementer som har gjort at jeg aldri har klart å like Android; #1: Det første er optimalisering både mot maskinvare, og ikke minst optimalisering i apps og mot nye APIer og finesser. Jeg har totalt ca 40 apps på min iPhone 5S, allerede på dag nr1 med iOS 8 så hadde allerede over 30 av disse 40 fått optimaliseringsoppdatering, og integrering av nye APIer som kom med iOS 8. Altså på dag nummer en, tygg litt på den. Allerede på første dag som det var mulig å integrere mot Apple sin Touch ID så kunne jeg plutselig benytte 1Password ved bruk av fingeravtrykkleseren, det tok altså ikke mer enn knappe 2-3 timer fra iOS 8 var offisielt ute til at jeg kunne benytte en av de nye APIene som ble levert for utviklere å dra nytte av mye av det nye som ble tilbudt med iOS 8. Tar du Android så er situasjonen en helt annen, det virker som utviklere ikke bryr seg om nye APIer som Google leverer før flere måneder, om de bryr seg i det hele tatt.. Og APIer og finesser som er spesifikke for en gitt produsent som blant annet fingeravtrykkleseren på min Samsung Galaxy S5 ser det ikke ut til at noen gidder å bry seg om overhode.. Det blir for nisje og for fragmentert for utviklere å fokusere på finesser og løsninger som kun en liten andel av det totale antallet Androidbrukere faktisk har. Jeg kan jo ikke klandre utviklerne heller, de er naturligvis ute etter å appellerer til et bredest mulig marked og kaster jo ikke bort tid og ressurser på optimalisering mot noe brorparten av dere potensielle kundegruppe ikke engang har. Dette sprer seg videre til Android som operativsystem og systemoppdateringer også, utviklere ser ikke ut til å bry som om nye APIer Google måtte komme med i Android v4.4.4 når de vet at godt over 90% av alle potensielle Androidbrukere ikke vil sitte på v4.4.4 før om gud vet hvor mange måneder, om ikke år. Det blir også fryktelig dårlig optimalisering av både system, og ikke minst apps iforhold til maskinvaren. At Balloon Tower Defence og en rekke spill yter temmelig dårlig på en flokande ny og topp spesifisert Android toppmodell enn den gjør på min lillesøster sin iPhone 5 er rett og slett tragisk spør du meg, og hva er det jeg egentlig da får igjen av denne fantastiske maskinvaren? Når min kollega kan sitte å spille en rekke spill med bedre og mer avansert grafikk, og mindre hakking og bedre flyt på sin iPhone 5 enn hva jeg kan på min Samsung Galaxy S5, og min kollega kan på sin Samsung Galaxy Note 3 så er det noe galt, mener nå jeg. Jeg bryr meg fint lite om det er en firekjerner, 2,5GHz prosessor om ytelsen ikke lar seg overføre til hva jeg opplever i praksis. Igjen så er det jo snakk om utviklere og optimalisering, ta Balloon Tower Defence som et kremeksempel, når du nærmer deg nivå 70+ så begynner du å få i overkant mange elementer på skjermen på engang og min Galaxy S5 begynner å slit, den blir varm, batteriet fyker i rekordfart og ting begynner å hakke. Mens min venn og kollega kan sitte på sin iPhone 5 på nivå 120 og telefonen blir ikke spesielt varm, og den hakker ikke enda i det hele tatt? Selv med langt flere elementer på skjermen.. Merkelig? Maskinvaren på en Galaxy S5 er jo utvilsomt bedre og mer kapabel, men det fungerer altså ikke i praksis. Dette skyldes jo naturligvis at en utvikler har optimalisert Balloon Tower Defense mot annen maskinvare enn du finner i Galaxy S5, applikasjoner er naturligvis skalert iforhold til hva gjennomsnittet sitter på og de sitter vel på maskinvare som ligner med på Galaxy S2, og kanskje S3 og ikke en S5 og da blir det jo fort ytterst dårlig effekt av maskinvaren. Men selv om jeg forstår årsaken og grunnen til at det blir sånn, så forandrer jo ikke det på det faktum at det reduserer min brukeropplevelse av telefonen ganske så mye. #2: Fragmentering rundt systemversjoner og nye APIer i systemet, det at du nærmest må roote eller er primært låst til Nexus-modellene som jeg aldri har funnet spesielt interessante for å være sikret effektive systemoppdateringer og supportering av systemet over en lang periode appellerer ikke spesielt mye til meg. Dette blir jo litt det samme som #1, men jeg syntes det er dårlig å sitte å vite at det kommer nye, interessante og flotte oppdateringer fra Google, med nye spennende APIer som jeg må vente flere måneder for å få på min toppmodell. Og jeg blir regelrett trist av å vite at det vil ta måneder, om ikke år før brorparten av apps og utviklere vil starte å benytte av disse nye APIene ... Noen vil vel si; Kjøp Nexus. Da må jeg bare svare at, dessverre men Nexusmodellene som har blitt levert til nå har ikke vært så alt for interessante. De har sjeldent hatt de beste spesifikasjonene, de har ofte hatt temmelig midt på treet skjermkvalitet, de har hatt temmelig midt på treet kamerakvalitet og ofte et design og en byggekvalitet som ikke er på den nivået jeg ønsker. Jeg syntes at Galaxy Note 4 ser ut til å bli en fantastisk telefon, men her vil jeg jo dessverre ikke kunne få ren Android og raske oppdateringer... Noen vil vel da si, root og kjør inn custom roms.. Da sier jeg først at dette er ikke noe jeg har så voldsom store interesse av å drive med av flere grunner. Jeg holdt på med dette på min Google Nexus One i sin tid og meg syntes det var mye slit for veldig lite, og for det andre så mister du så utrolig mye optimalisering mot maskinvaren av å gjøre dette at jeg ikke lenger finner det spesielt attraktivt.. Selv Cyanogen som er en av de største, mest anerkjent og utbredte løsningene sliter jo veldig med optimalisering mot kamera, fingeravtrykkleser osv på Samsung sine nye modeller, noe som naturligvis reduserer brukerverdien av slike løsninger veldig mye. #3: Kontinuitet på UX og UI-design er helt på styr spør du meg.. For det første så vil aldri en modell ha det samme UX og UI-designet som en annen, noe som gjør at hvis du tilfeldigvis har blitt vant meg og satt deg inn i TouchWiz på Galaxy S4 også går over til HTC One (M8) fordi du likte denne bedre enn Galaxy S5 og ønsket deg ny og bedre mobil så er det plutselig et helt annet UX-design UI-språk å sette seg inn i igjen.. Noe som jeg syntes blir noe irriterende og veldig unødvendig. Ikke syntes jeg noen av disse produsentene tar seg god nok tid til å raffinere sine UX-design heller så det er alltid lite kontinuitet i de forskjellige løsningene i seg selv. Dette skaper også et forferdelig virvar av UX-design og UI-språk over tredjeparts applikasjoner også, apps på Google Play Store ser ikke ut til å følge noen retningslinjer overhode som skaper en eneste stor suppe. Noen følger sine egne UX-design regler, andre følger noe som ser ut til å være inspirert av Samsung sitt TouchWiz, andre HTC sin Sense og noen Google sitt Holo UX-design. Det blir fryktelig lite sammenheng på tvers av apps, noe jeg sette veldig stor pris på og som får det hele til å føles veldig rotete og får det ikke til å fremstå som noen sammensatt plattform i det hele tatt. Mye det samme problemet jeg har med Linux på PC. Systemet kan være så flott det bare vil, men UX-design er en veldig viktig del av brukeropplevelsen, hvertfall for meg. Spør du meg så har ikke Android hatt noe godt UX-design til å begynne med, font ser temmelig dårlig ut, elementer er ofte unødvendige store her, unødvendig små der og igjen så er det ofte svært liten sammenheng og kontinuitet på tvers av produsenter og ikke minst apps. På iOS så er utviklere veldig flinke til å følge Apple sine retningslinjer så det blir er langt mer integrert og sammensatt følelse over det hele. Nå ser jo Google ut til å bedre på dette noe vanvittig med Android L og dette nye "Material Design" UX-design og UI-språket, det er bare så utrolig trist å vite at produsenter som HTC, Samsung osv trolig vil bry seg nada med dette og vil sikkert brukte veldig lang tid på å få rullet ut Android L i det hele tatt. Og du kan jo banne på at nesten ingen apps vil ta i bruk dette nye designspråket før om mange måneder, om i det hele tatt.. Bare se på hvor utrolig få som overhode har tatt i bruk Holo designspråket til Google, selv evigheter etter det ble introdusert.. På iOS derimot så var så og si samtlige apps jeg benytter over på iOS 7 designspråket og retningslinjene iløpet av 1 mnd etter lanseringen av iOS 7.. #4: Android må fungere bedre som sammensatt plattform.. Per i dag så driver Samsung å mer eller mindre kjører sitt eget løp med AllShare, Samsung Link osv.. Funksjonalitet som hovedsaklig er låst til Samsung only. Sony kommer nå med sine finesser som da er utelukkende låst til Sony sine enheter. Dette får Android som plattform til å virke mindre som en plattform og det er ofte litt vanskelig å faktisk vite hva du får med Android, og skille dette med hva du faktisk får fra en produsent og som strengtatt ikke har så mye med Android å gjøre i det hele tatt. Med Apple så er det langt enklere og mye mer rett fram og vite med sikkerhet hva du faktisk får og hva du faktisk ender opp med. Og jeg savner fremdeles et fullverdig alternativ til Apple AirPlay som jeg benytter daglig til Apple TV i stua, B&W A7 høyttaler på soverommet, Harman/Kardon MS-100/150 på badet osv .. Jeg påstår på ingen måte at Android er dårlig, jeg vil heller ikke påstå at iOS er noe bedre men det er noen områder hvor iOS rett og slett har sine store fordeler og for meg så overveier disse fordelene den ekstra åpenheten og funksjonaliteten som Android kan tilby. Så fort Android får bot på mye av problematikken rundt fragmentering, klarer å få utviklere til å optimalisere bedre, mer effektiv og legge til rett for nye APIer og det hele langt raskere og de kan få på plass langt bedre kontinuitet og sammenheng mellom UX-design og UI-språk på tvers av apps osv så skal jeg med glede begynne å vurdere Android langt sterkere enn jeg gjør per i dag, men det ser ikke ut til at den tiden kommer med det aller første, dessverre.. 15 Lenke til kommentar
Slai Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Sidenote: er det bare Windows som har innsett at det er betydelig mer fornuftig å ha adresselinja i nettleseren nede i stedet for oppe på en mobil? Irriterer meg daglig at det ikke engang er et VALG i Chrome feks. Er det samme på Safari? 1 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Sidenote: er det bare Windows som har innsett at det er betydelig mer fornuftig å ha adresselinja i nettleseren nede i stedet for oppe på en mobil? Irriterer meg daglig at det ikke engang er et VALG i Chrome feks. Er det samme på Safari? Det er det samme, dessverre. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Nå er det litt for mange kommentarer her til at jeg orker å lese alle . jeg er likevel ening i at også iphone 6 må testes etter de samme premissen som konkurrentene for det er mange som ikke bryr seg så mye om hvilket syten den bruker Hva er de samme premissene? Hensynet til hvordan man bruker en smartmobil man må ha noe å kunne sammenligne resultatet av de forskjellige testene med , da må alle telfonene som testes på like premisser og det gjelder også detaljer så langt det er mulig Da blir det feil at Iphone f.eks ikke får trekk for dårlig oppløsning hvis andre telefoner får det Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Nå er det litt for mange kommentarer her til at jeg orker å lese alle . jeg er likevel ening i at også iphone 6 må testes etter de samme premissen som konkurrentene for det er mange som ikke bryr seg så mye om hvilket syten den bruker Hva er de samme premissene? Hensynet til hvordan man bruker en smartmobil man må ha noe å kunne sammenligne resultatet av de forskjellige testene med , da må alle telfonene som testes på like premisser og det gjelder også detaljer så langt det er mulig Da blir det feil at Iphone f.eks ikke får trekk for dårlig oppløsning hvis andre telefoner får det Hva er dårlig oppløsning? Hvor lav må da PPI være? Kan man ha god oppløsning uten å ha "best" oppløsning? På den andre side: Bør ikke mobilprodusenter som har skyhøy oppløsning, men GPU som ikke klarer 60fps i denne mirakuløse oppløsninga, få trekk for at ting hakker? Personlig så vil jeg heller ha høy og ren fps på GUI/apps/spill enn høyest mulig oppløsning. Så lenge PPIen på en mobil enhet er over 300, så går det greit. Skulle gjerne hatt mer, men det må ikke gå på bekostning av fps. 2 Lenke til kommentar
leocanto Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Nå er det litt for mange kommentarer her til at jeg orker å lese alle . jeg er likevel ening i at også iphone 6 må testes etter de samme premissen som konkurrentene for det er mange som ikke bryr seg så mye om hvilket syten den bruker Hva er de samme premissene? Hensynet til hvordan man bruker en smartmobil man må ha noe å kunne sammenligne resultatet av de forskjellige testene med , da må alle telfonene som testes på like premisser og det gjelder også detaljer så langt det er mulig Da blir det feil at Iphone f.eks ikke får trekk for dårlig oppløsning hvis andre telefoner får det Finnes det eksempler på andre telefoner som har fått trekk pga 720p på en sammenlignbar skjermstørrelse? Mange her nevner at telefonen burde få trekk for oppløsningen fordi andre telefoner er blitt trekt for det. Hvilke? Jeg reagerer også på at mange her har meninger om en skjerm de aldri har brukt/sett og sammenligner den med andre skjermer kun basert på spesifikasjoner. Ja, en HTC One M7 har bedre skjerm enn en HTC One X, men selv om iPhone 6 har 4,7" 750p skjerm så er det ikke den samme skjermen som satt i HTC One X for 2 år siden. Jeg vet ikke selv om den er bedre (har ikke sett/brukt den), men anmelderne ser ut til å generelt mene den er veldig bra. Jeg kjøpte Samsung Galaxy Nexus usett en gang i tiden fordi den hadde 720p i konkurranse med HTC Sensation XL som hadde en 4,7" 480x800 skjerm. Når jeg senere sammenlignet min Nexus (med sin PenTile skjerm) med HTC'en i butikk var det ikke tvil om at HTC skjermen var totalt sett mye finere til tross for lavere oppløsning. 2 Lenke til kommentar
leocanto Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 >>’’ Gi heller de dyre plastikk telefonene (dyre for å være plastikk) til Samsung 7/10 istedenfor iPhone. Forresten, Samsung må jo til og med lage en telefon med navn "Alpha" - for så spesielt er det nemlig at de har en telefon som ikke er laget av billig materialer. ‘’ Plastikk (mer nøyaktig, Karbonfiber) er dyrere enn aluminium, Einstein. Og selv om du og dine meningsfeller skulle mene at aluminium er best, så er realiteten at karbonfiber ikke bare tåler mer enn aluminium, er enklere å holde i, lager riper mye vanskeligere og overfører varme mye saktere. Men karbonfiber er faktsik også dyrere. Er det laget telefoner i karbonfiber? Eller tenker du på polykarbonat? Spør fordi jeg oppriktig lurer på det. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Ikke vet jeg om noen telefoner som leveres i karbonfiber, og ikke tror jeg han mente karbonfiber heller men polykarbonat som du sier. For det å påstå at karbonfiber er en form for plastikk er å mildt sagt bøye veldig på sannheten, du kan riktignok kombinere karbon med plastikk for å få karbonforsterket plastikk men det er jo strengtatt ikke lenger å defineres som plastikk og er vel heller ikke det folk flest forbinder med karbonfiber. Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 En av viktigste faktorene med Android er at de gjerne ligger foran Apple i nye og innovative funksjoner, som Apple bruker lang tid på å implementere i sine telefoner. Skikkelig multitasking i iOS kom først med iPhone 5S høsten 2013, når Android har hatt det siden 2008. Det samme med widgets, notifikasjoner ol., som iOS fikk nå nylig. Og Android er dermed, naturligvis, langt bedre på disse funksjonene enn iOS. To av de mest åpenbare faktafeilene i innlegget ditt:iOS har alltid hatt multitasking for innebygde funksjoner. App Store apper fikk det i iOS 4 som kom i juni 2010. iOS har hatt støtte for notifikasjoner siden iOS 3 som kom i juni 2009. http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Push_Notification_Service. Android fikk først støtte for notifikasjoner i versjon 2.2, som kom i mai 2010. http://en.wikipedia.org/wiki/Android_Cloud_to_Device_Messaging_Service Hvis jeg hadde et program der jeg lastet ned ting, gikk ut av programmet og inn igjen etter 5 min; ville da nedlastningen ha kommet lenger? Nei, den hadde blitt satt på pause i mellomtiden. Hvis jeg var inne i et spill eller en app, gikk ut og åpnet flere andre applikasjoner, og kom deretter tilbake til det førstnevnte spillet/appet; ville jeg komme nøyaktig tilbake til der jeg var når jeg åpnet programmet på nytt? Nei. Apper kjørte aldri i bakgrunnen; de ble satt på pause. Det var derfor det ble lagd egne jailbreak-app som Backgeounder, som ga deg denne muligheten. Og når det gjelder notifikasjoner, snakker jeg om den type notifikasjoner som du får ved å dra ned et vindu fra toppen i for eks. Touchwiz. iOS hadde ingenting i nærheten av dette før iOS 7 AKA "The Android Update". Alt dette kom i iOS 4, ikke med iPhone 5S som du sa. Og du tar feil igjen: Notification Center som du drar ned fra toppen kom i iOS 5, ikke i iOS 7:http://en.wikipedia.org/wiki/Notification_Center Slutt å bortforklar og les nøye det skriver. Notifikasjonene som kom med iOS 5 var på ingen måter sammenlignbart med det man har i for eks. Touchwiz på Samsung-telefoner -- der notifikasjoner hadde en reell verdi, annet enn bare tekst som poppet opp. Og multitaskingen satt fortsatt apper på pause når man gikk ut av dem i iOS 5. Skikkelig multitasking kom ikke før iOS 7. Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 (endret) >>’’ Gi heller de dyre plastikk telefonene (dyre for å være plastikk) til Samsung 7/10 istedenfor iPhone. Forresten, Samsung må jo til og med lage en telefon med navn "Alpha" - for så spesielt er det nemlig at de har en telefon som ikke er laget av billig materialer. ‘’ Plastikk (mer nøyaktig, Karbonfiber) er dyrere enn aluminium, Einstein. Og selv om du og dine meningsfeller skulle mene at aluminium er best, så er realiteten at karbonfiber ikke bare tåler mer enn aluminium, er enklere å holde i, lager riper mye vanskeligere og overfører varme mye saktere. Men karbonfiber er faktsik også dyrere. Er det laget telefoner i karbonfiber? Eller tenker du på polykarbonat? Spør fordi jeg oppriktig lurer på det. Skrivefeil fra min side. Blander disse to begrepene hele tiden. Endret 23. september 2014 av La Menthe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg