Walior Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 Hallo. jeg har et spørsmål angående arbeidstid. I arbeidskontrakten min står det at jeg skal jobbe 4 til 5 timer om dagen. men i det siste har jeg blitt sent hjem etter 2 timer. har jeg krav på lønn de timene jeg ikke var der da. jobber som Vikar vis det har noe å si MVH Walior Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Både og, du har krav på å få jobbe dei timane som dere har avtalt gjennom arbeidskontrakta. Om arbeidsgiver ikkje klarer å skaffe deg arbeidsoppgåver så har du rett på lønn etter arbeidsavtalen. Står det noke meir spesifikt om arbeidsmengden i kontrakta? Fire til fem timer per dag kan bety alt ifrå at du skal få jobbe minst fire timer kvar dag, til at du skal jobbe gjennomsnittlig 4,5 timer per dag. Det vil også være rom for at arbeidstaker og arbeidsgiver avtaler andre løysninger, då vil din aksept gjere at du ikkje har rett på å få lønn for dei timane som du ikkje får jobbe. Ei slik avtale kan slå begge vegar, f.eks at abreidsgiver har lite arbeid til deg, men det passer fint fordi du har mykje skulearbeid akkurat den veka. Eller at arbeidsgiver spør om du kan jobbe meir enn arbeidskontrakta tilseier den aktuelle veka. Så det vil være av relevanse korleis du har blitt sendt heim. Har arbeidsgiver sagt at du må gå heim fordi det ikkje er meir arbeid, eller har du blitt forespurt om du vil avslutte arbeidsdagen tidlig? Om arbeidsgiver spør og du aksepterer så har dere eigentleg avtalt å avvike frå arbeidskontrakta den dagen. Lenke til kommentar
Walior Skrevet 23. september 2014 Forfatter Del Skrevet 23. september 2014 Både og, du har krav på å få jobbe dei timane som dere har avtalt gjennom arbeidskontrakta. Om arbeidsgiver ikkje klarer å skaffe deg arbeidsoppgåver så har du rett på lønn etter arbeidsavtalen. Står det noke meir spesifikt om arbeidsmengden i kontrakta? Fire til fem timer per dag kan bety alt ifrå at du skal få jobbe minst fire timer kvar dag, til at du skal jobbe gjennomsnittlig 4,5 timer per dag. Det vil også være rom for at arbeidstaker og arbeidsgiver avtaler andre løysninger, då vil din aksept gjere at du ikkje har rett på å få lønn for dei timane som du ikkje får jobbe. Ei slik avtale kan slå begge vegar, f.eks at abreidsgiver har lite arbeid til deg, men det passer fint fordi du har mykje skulearbeid akkurat den veka. Eller at arbeidsgiver spør om du kan jobbe meir enn arbeidskontrakta tilseier den aktuelle veka. Så det vil være av relevanse korleis du har blitt sendt heim. Har arbeidsgiver sagt at du må gå heim fordi det ikkje er meir arbeid, eller har du blitt forespurt om du vil avslutte arbeidsdagen tidlig? Om arbeidsgiver spør og du aksepterer så har dere eigentleg avtalt å avvike frå arbeidskontrakta den dagen. Takk før at du tok deg tid til og lese og svare på spørsmålet mit. Men det som står under Arbeidstid i kontrakten er: [NAVN] følger den arbeidsordningen som er avtalt. Den gjennomsnittlige arbeidstid pr.dag er 4 til 5 time. Normalarbeidstiden er fra kl 08:00 - 16:00 slik at behov for ulønnede matpause eller andre pauser ivaretas. I sommertidene er arbeidstiden tydelig forlenget. [NAVN] er inforstått med at stillingen kan kreve arbeidsinnsats ut over avtalt arbeidstid. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 I så tilfelle så ser eigentlig saka grei ut, kontrakta seier at du skal få jobbe 4 til 5 timer mellom kl 08 og 16. Då er arbeidsgiver forplikta til å tilby deg enten denne arbeidstida eller kompensasjon for at du ikkje får jobbe. Det du jobber ekstra om sommaren kjem i tillegg til desse timane, det er kontrakta heilt klar på. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Har alltid lurt litt på hvordan TS skal nå gå fram. Blir det ikke ufattelig kleint og/eller dårlig stemning om han sier til sjefen "Hei, jeg har krav på få å enten jobbe 4,5 timer daglig og få betalt for dette, eller jobbe mindre og få kompensasjon for å dekke mangel på arbeidstid"? Sjefen må jo hate han. Neste gang han blir sendt hjem etter kun 2 timer, skal han si "Jeg kan ikke. Kontrakten sier jeg skal være her i 4,5 timer"? Lenke til kommentar
Walior Skrevet 23. september 2014 Forfatter Del Skrevet 23. september 2014 (endret) I så tilfelle så ser eigentlig saka grei ut, kontrakta seier at du skal få jobbe 4 til 5 timer mellom kl 08 og 16. Då er arbeidsgiver forplikta til å tilby deg enten denne arbeidstida eller kompensasjon for at du ikkje får jobbe. Det du jobber ekstra om sommaren kjem i tillegg til desse timane, det er kontrakta heilt klar på. Har alltid lurt litt på hvordan TS skal nå gå fram. Blir det ikke ufattelig kleint og/eller dårlig stemning om han sier til sjefen "Hei, jeg har krav på få å enten jobbe 4,5 timer daglig og få betalt for dette, eller jobbe mindre og få kompensasjon for å dekke mangel på arbeidstid"? Sjefen må jo hate han. Neste gang han blir sendt hjem etter kun 2 timer, skal han si "Jeg kan ikke. Kontrakten sier jeg skal være her i 4,5 timer"? Som Toppris sier så har jeg å lurt på hvordan jeg skal gå fram med det hær. Jeg har fortsatt prøve tid på 4 måneder igjen og vil jo ikke miste jobben samt vil jeg heller ikke gå ut med en mindre sum på lønningen en avtalt. Så det hadde vært fint om noen kunne komme med noen innspill om hvordan jeg skal gå fram det hær. Endret 23. september 2014 av Walior Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Det er vel bare å være ærlig... be om ett møte med sjefen og fortell han der at du tok jobben på grunn av stillingsprosenten. Si at du vil jobbe de timene du har i følge kontrakten og spør om grunnen til at du blir sendt tidlig hjem. Om han svarer at det er på grunn av arbeidsmengden så er det vel opp til deg TS hvordan du vil respondere på dette... alt handler ikke om juss. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Eg ville heller ikkje sett på det som noke stort problem om enten du eller arbeidsgiver seier opp arbeidsavtalen med 14 dagers(?) varsel dersom det viser seg at arbeidsgiver ikkje vil tilby deg å jobbe dei timane som du har avtalt. Eg rekner med at du har vell litt pendletid til jobben også? Om du jamnt over berre får jobbe 2 timar så bruker du fort meir tid/energi på å komme deg til og frå jobb enn du får betalt for. Sjølv ville eg i tillegg vurdert det som såpass ubeleilelig å ha ei slik ordning at eg ville vurdert å seie opp uansett. Å måtte sette av minst 5 timar kvar dag for jobbing for så at det viser det seg i siste liten at du ikkje hadde trengt å sette av denne tida er unødvendig. Dette er tid som du kunne brukt til å planlegge studieøkter eller fritidstilbud som du vil delta på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå