Gå til innhold

Utveksling - tips til stat?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ta VG2 i USA, men er veldig usikker på hvilke stater jeg skal velge (kan velge sju).

Jeg tenkte vel mest på midt- og øststatene, Har bla.a. tenkt på North Carolina, Kentucky, Illinois, Arkansas, Georgia, Virginia og West Virginia.

Noen som har noen tips eller anbefalinger? Evt. noen steder jeg absolutt ikke burde dra til?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg skal ta VG2 i USA, men er veldig usikker på hvilke stater jeg skal velge (kan velge sju).

Jeg tenkte vel mest på midt- og øststatene, Har bla.a. tenkt på North Carolina, Kentucky, Illinois, Arkansas, Georgia, Virginia og West Virginia.

Noen som har noen tips eller anbefalinger? Evt. noen steder jeg absolutt ikke burde dra til?

Takk!

Don't think it matters a whole lot unless you have hobbies that require a certain type of weather or geography. You probably should think about whether you like urban or rural settings.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har ingen erfaring, men du bør lage deg nokre punkt over kva du vil oppleve og sjå medan du er utvekslingsstudent. Dei forskjellige statane vil ofte ha forskjellige tilbud, så det kan være lurt å søke dei opp på wikipedia eller liknande.

Om du f.eks vil lære å surfe så er nok Georgia det beste alternativet av statane som du har lista opp. Kvar i staten du blir buande vil også være av betydning, husk at avstandane ofte er svært store, det er lett å bli lurt litt av kartet. Så med mindre du skal flyge så vil det ta lang tid å forflytte seg innad i staten.

Illinois er ein av dei statane som har mange norskamerikanere om det er noke som du ser etter.

Ellers kan det være verdt å nemne at det også kan være lurt å sette seg litt inn i lokallovene til dei forskjellige statane. Dette med tanke på f.eks førarkort for utanlandsstudentar og skjenkereglane i staten.

Men strengt tatt så bør studieutbytte være det som er mest tungtvegande.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg har ingen spesielle interesser som krever at jeg kommer til en stat med et spesielt klima eller sånt. Jeg tenkte mest på kriminalitet, om det er noen stater som har et veldig dårlig rykte, stater med spesielt dårlig økonomi ol. Men lurte også på om noen har en bestemt satt de syns er veldig flott, som de vil anbefale. En de har vært i eller hørt mye positivt om.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg har ingen spesielle interesser som krever at jeg kommer til en stat med et spesielt klima eller sånt. Jeg tenkte mest på kriminalitet, om det er noen stater som har et veldig dårlig rykte, stater med spesielt dårlig økonomi ol. Men lurte også på om noen har en bestemt satt de syns er veldig flott, som de vil anbefale. En de har vært i eller hørt mye positivt om.

Du må huske på at flere dellstater er større enn Norge både i befolkning ig størrelse. Det betyr at hver delstat har store forskjeller fra by til by og fra side til side av samme by. Jeg bor i en storby i Ohio og selv om det finnes lite kriminalitet hvor jeg bor så finnes det motsatte på andre side av byen

Akkurat som Norge finnes det gode og dårlige steder, bare at det varierer mye mer i USA. Det viktigst er at du blir glad i vertsfamilien. Hvis ikke betyr delstaten lite

USA har utrolig fin natur og storbyer også men jeg håper du finner en familie som du blir glad i og at du lærer noe du aldri hadde ventet og du lærer familien noe også

Som amerikaner, har jeg hatt flere utvekslingsstudenter og de aller fleste trives bra

Lykke til

Lenke til kommentar

Glem West Virginia - de som ikke er kullgruvearbeidere, lever på offentlig støtte...

La meg foreslå Colorado på listen - og hvorfor ikke Texas ?

Det er galt. Antallet kullgruve arbeidere er liten i forhold til flere andre industrier og arbeidsledighet ligger på 6%. Det finnes utrolig bra natur i WV og flere fine byer, særlig Morgantown.

Likevel er WV en fattig delstat i forhold til andre delstater med lav gjennomsnittlig utdannelse, men rikere enn Spania og Italia

Personlig set, er jeg meget glad i Massachusetts og Oregon

Lenke til kommentar

Om du f.eks vil lære å surfe så er nok Georgia det beste alternativet av statane som du har lista opp. Kvar i staten du blir buande vil også være av betydning, husk at avstandane ofte er svært store, det er lett å bli lurt litt av kartet. Så med mindre du skal flyge så vil det ta lang tid å forflytte seg innad i staten.

Det var nytt for meg... Med tanke på at Georgia har en meget begrenset kystlinje, og de aller, aller fleste bor i innlandet. Jeg bor i Georgia, og har aldri hørt surfing og Georgia i samme setning.

--

Til trådstarter: Vær åpen for alle stater. Jeg fikk i min tid velge syv ønskestater, men fikk ingen av dem. Endte opp hos en superkristen familie i Georgia, og jeg var nesten på gråten husker jeg, fordi jeg hadde hørt så mye rart om "det". Nå bor jeg hos de samme folkene seks år senere, og jeg kunne ikke bedt om en bedre vertsfamlie. Så in my opinion; Vertsfamilie >>>> Stat/plassering

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Har du vurdert vestkysten? Typ California?
Bor i San Francisco nå, og er stor fornøyd. Er nok ikke veldig typisk amerikansk, men i mine øyne er det bra på mange måter. Du får det beste av USA, men har samtidig tilgang til god restauranter og råvarer, og du greier fint å bo her uten å spise burger hver dag.

Klimaet her er jo også gjennomsnittlig ganske varmt, og iforhold til andre steder jeg har vært i USA så synes jeg også folk er veldig vennlige her.

Lenke til kommentar

Bor i San Francisco nå, og er stor fornøyd. Er nok ikke veldig typisk amerikansk, men i mine øyne er det bra på mange måter. Du får det beste av USA, men har samtidig tilgang til god restauranter og råvarer, og du greier fint å bo her uten å spise burger hver dag.

Klimaet her er jo også gjennomsnittlig ganske varmt, og iforhold til andre steder jeg har vært i USA så synes jeg også folk er veldig vennlige her.

Jeg vil av en eller annen grunn helst være på østkysten, ikke spør meg hvorfor, for det vet jeg ikke, haha. California føler jeg ikke er noe vits i å søke på, fordi der er det så sykt stor pågang, også føler jeg det er så mainstream.

Ellers har jeg blitt rådet vekk fra midtstatene, og heller lenger ut mot kysten. På lista mi nå har jeg fjernet Illinois, West Virginia og Kentucky. I stedet har jeg New Hampshire, New Jersey og Massachusetts.

Lenke til kommentar

Det var nytt for meg... Med tanke på at Georgia har en meget begrenset kystlinje, og de aller, aller fleste bor i innlandet. Jeg bor i Georgia, og har aldri hørt surfing og Georgia i samme setning.

Har ikkje gjort meir research enn at eg såg på kartet og gjorde eit kjapt googlesøk.

Georgia er ingen stor surfestat men det er litt aktivitet på kysten. Dei andre statane som var aktuelle har enten ingen kystlinje eller ligger litt vell langt mot nord for heilårssurfing.

Men dette var uansett ein digresjon, det eg ville fram til er at mest sannsynleg så speler det liten rolle kva stat ein ender opp i med mindre ein har heilt spesielle interesser eller ting som ein vil oppleve i tankane.

Om ein liker å gå på fjellturer så er det nok dumt å velge Florida for å seie det slik.

Lenke til kommentar

Hva er det som ikke er "typisk amerikansk" I San Francisco" forresten?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Alt!

Synes folk er generelt vennligere og mer "åpne" her. Det er som i resten av USA stort mangfold, men jeg har et inntrykk av at mangfoldet er mer inkludert her. Folk er generelt også på et ganske høyt intelektuelt nivå, noe jeg ikke alltid har hatt intrykk av når det kommer til USA. Vil gå så langt som å påstå at USA generelt er et veldig konservativt og firkantet land, noe jeg ikke synes San Francisco er.

Når det kommer til maten her, så skal det nesten gjøres godt å finne en mac donalds ved tilfeldigheter. Det er mer lokal, organisk mat, med små resturanter. Eneste store kjeden som går igjen mye her er Starbucks, men det gjør det jo over alt. Folk er også generelt mer opptatt av helse, og det er skjeldent man ser skikkelig feite folk på gata.

Det er også veldig mye kultur i hvert nabolag, og de er flinke til å beholde kulturen der. I andre storbyer så blir mye revent ned og bygd opp igjen. Folket her er veldig stolte av historien og kulturen i byen.

Akitekturen kan også minne om mange byer i Europa, og det er veldig få skyskrapere og andre høye byggninger. Det er også en forholdsvis liten by. Bor kun 900 000 her (selv om det nesten 3 dobbles på dagtid).

Lenke til kommentar

Alt!

Synes folk er generelt vennligere og mer "åpne" her. Det er som i resten av USA stort mangfold, men jeg har et inntrykk av at mangfoldet er mer inkludert her. Folk er generelt også på et ganske høyt intelektuelt nivå, noe jeg ikke alltid har hatt intrykk av når det kommer til USA. Vil gå så langt som å påstå at USA generelt er et veldig konservativt og firkantet land, noe jeg ikke synes San Francisco er.

Når det kommer til maten her, så skal det nesten gjøres godt å finne en mac donalds ved tilfeldigheter. Det er mer lokal, organisk mat, med små resturanter. Eneste store kjeden som går igjen mye her er Starbucks, men det gjør det jo over alt. Folk er også generelt mer opptatt av helse, og det er skjeldent man ser skikkelig feite folk på gata.

Det er også veldig mye kultur i hvert nabolag, og de er flinke til å beholde kulturen der. I andre storbyer så blir mye revent ned og bygd opp igjen. Folket her er veldig stolte av historien og kulturen i byen.

Akitekturen kan også minne om mange byer i Europa, og det er veldig få skyskrapere og andre høye byggninger. Det er også en forholdsvis liten by. Bor kun 900 000 her (selv om det nesten 3 dobbles på dagtid).

Har du bodd andre steder i USA? Jeg har bodd i Charlotte NC, Detroit, indianapolis, Chicago og litt utenfor Oslo (flere småbyer også). Jeg ble født litt utenfor NYC. Bor i Cincinnati akkurat nå

Det er alltid intersannt å høre hva dere nordmenn mener er "typisk amerikansk". Du glemte bare em stereotype-religiøse amerikanere, men ikke de dumme, feite stereotyper

Jeg jobber med flere tyskere- de mente amerikanere er for vennlige- alle hilse på ukjente på gaten!

Blant amerikanere er "southern hospitality" sett som det vennligste. California blir kjent for sin "laid back" mentalitet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...