Gå til innhold

Hvem er norsk?

Anbefalte innlegg

Slik jeg ser det dreier det seg først og fremst om språk. Jeg veit om mange med annen bakgrunn enn meg selv jeg anser som pære norske. Felles for alle sammen er at de snakker flytende norsk. Jeg har vært borti folk som er født og oppvokst i Norge og likevel snakker utrolig gebrokkent, og da klarer jeg ikke å anse dem for å være mer enn norske statsborgere. Et godt språk og at man har sterkere tilhørighet til norske lover enn f.eks. religion gjør at jeg automatisk anser folk som norske. Går folk kledd i dagligdagse klær antar jeg som regel at de er norske helt til de åpner munnen. Snakker de gebrokkent anser jeg dem heller for å være norsk-amerikaner, norsk-pakistaner eller en hvilken som helst annen kombinasjon.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen muslimer er norsk, og selv etnisk norske som konverterer til islam opphører å være norsk.

For muslimer kan ikke være loyal til et land som ikke er muslimsk , eller noen som ikke er muslimer. Koranen forbyr det.

Jeg synes du går veldig langt her. Jeg er mer moderat, men dette med lojalitet synes jeg er et godt poeng.

Mulig du syns at jeg går for langt, men det er et stort problem i Norge at folk flest stikker hodet i sanden og foretrekker å tro positivt om islam og muslimer til de grader at de ikke innser realitetene,

Jeg sier sannheten,men som sagt så foretrekker de fleste i Norge å tro at sannheten ikke fins og at de kan lage seg sin egen "sannhet"

yazidiene i Irak fikk erfare hvor fort "vennlige" muslimer kan snu da ISIL kom på besøk i landsbyen deres

http://www.barenakedislam.com/2014/09/22/iraq-yazidi-woman-is-shocked-that-the-muslim-neighbors-she-had-known-all-her-life-turned-on-her-people-as-soon-as-isis-showed-up/

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Født og oppvokst i Norge. Holder seg til norsk kultur og levesett.

Folk som flytter inn og får statsborgerskap vil jeg aldri anse som "norske", på samme måte som at jeg ikke forventer å bli sett på som en kineser om jeg flytter til Kina.

Endret av Star Fox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk som flytter inn og får statsborgerskap vil jeg aldri anse som "norske", på samme måte som at jeg ikke forventer å bli sett på som en kineser om jeg flytter til Kina.

Jeg lurer på om du ikke bare flytter på problemet når du skriver "Holder seg til norsk kultur og levesett"? Da får vi vel spørsmålet om hva "norsk" kultur er? Er Islam en del av norsk kultur? Det er vel det dersom en med "norsk kultur" mener all kultur som finnes innenfor Norges grenser. Men det er kanskje er rar definisjon?

Jeg tenker også på et annet problem med dette med "Holder seg til norsk kultur og levesett". Vil det innebære at hvis vi går tilbake til 1950, så var en ikke norsk dersom en brøt med "hovedkulturen" ved å være homoseksuell, eller stå for sære meninger som at menn burde kunne gifte seg med hverandre?

Men du kan kanskje si at dersom en holder seg til norsk kultur og levesett, så er en norsk. Og hvis ikke, så må saken vurderes nærmere. Noen avvik kan tolereres, men dersom en mener at kvinner bør steines for ekteskapsbrudd, så er dette kanskje såpass i utakt med norske tradisjoner at vedkommende ikke bør betraktes som "helnorsk".

Jeg vet ikke. Synes dette er veldig vrient. Glad jeg slipper å skrive oppgave om dette.

Lenke til kommentar

Mullah Krekar var vel norsk en gang i tiden. Viser hvor håpløst ordet er da det i noen sammenhenger ikke har noen nytte som begrep. Ord som "norsk statsborger" Eller "person med norsk pass" er vel mye enklere å bruke?

Jeg er norsk(hvit og etnisk skandinaver)og det er en del av min identitet. Jeg har lite kulturelt tilfelles med afrikanere som har flyttet til Oslo. Men allikevel skal samme begrep brukes for å beskrive oss begge?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen avvik kan tolereres, men dersom en mener at kvinner bør steines for ekteskapsbrudd, så er dette kanskje såpass i utakt med norske tradisjoner at vedkommende ikke bør betraktes som "helnorsk".

Jeg vet ikke. Synes dette er veldig vrient. Glad jeg slipper å skrive oppgave om dette.

Eg trur du er inne på eit blindspor her. Det er ikkje meiningane i seg sjølv som gjer at du evt. ikkje er norsk. Men grunngjevinga kan gjere det. Viser du til Bibelen, er du innafor, for den har vori ein del av norsk kultur i 500 eller 1000 år. Men viser du til Muhammed, er du klart utafor.

Ditt andre døme, om homofili på 50-talet, er ikkje godt. Synspunktet vil bli sett på som merkverdig eller avskyeleg, men ikkje unorsk. Hadde det funnest eit land der dette forekom, kunne du blitt skulda for å ape etter dei, men det var det ikkje.

Det er og var heller ikkje unorskt å vere for diktatur. Mange på båe sider har vori det. Nordmenn var dei, endå dei såg fram til den kommunistiske verdensstaten som skulle kome.

Å vere nordmann går ikkje på politiske meiningar, men på språk, bakteppet av kultur (inkl. religion) og ætt. Slekt er framleis viktig - her i bygda blir du ikkje rekna for ekte bygdemenneske om ikkje minst ein av foreldra er oppfødde her.

Lenke til kommentar

Noen avvik kan tolereres, men dersom en mener at kvinner bør steines for ekteskapsbrudd, så er dette kanskje såpass i utakt med norske tradisjoner at vedkommende ikke bør betraktes som "helnorsk".

Eg trur du er inne på eit blindspor her. Det er ikkje meiningane i seg sjølv som gjer at du evt. ikkje er norsk. Men grunngjevinga kan gjere det. Viser du til Bibelen, er du innafor, for den har vori ein del av norsk kultur i 500 eller 1000 år. Men viser du til Muhammed, er du klart utafor.

Ditt andre døme, om homofili på 50-talet, er ikkje godt. Synspunktet vil bli sett på som merkverdig eller avskyeleg, men ikkje unorsk. Hadde det funnest eit land der dette forekom, kunne du blitt skulda for å ape etter dei, men det var det ikkje.

Det er og var heller ikkje unorskt å vere for diktatur. Mange på båe sider har vori det. Nordmenn var dei, endå dei såg fram til den kommunistiske verdensstaten som skulle kome.

Å vere nordmann går ikkje på politiske meiningar, men på språk, bakteppet av kultur (inkl. religion) og ætt. Slekt er framleis viktig - her i bygda blir du ikkje rekna for ekte bygdemenneske om ikkje minst ein av foreldra er oppfødde her.

Jeg godtar dine innvendinger. Spesielt det du skriver om homofili.

Men det er ikke så lenge siden Erna Solberg refererte til Koranen (eller kanskje var det en Hadith) under en massemønstring mot radikal islam (håper jeg ikke husker feil nå). Så kanskje begynner Muhammed å bli en integrert del av norsk kultur? Navnet er visstnok populært i Oslo også.

Du har vel rett i dette med politiske meninger også. Jeg kan ikke huske at nynazister har vært beskyldt for å være unorske.

Lenke til kommentar

Mediene omtaler IS-krigere som "norske" og "nordmenn". De er f...ikke noen norske og nordmenn må jeg tydelig understreke. Selv etnisk norskfødte konvertitter som reiser ned til Midtøsten for å krige for IS, er i mine øyne ikke noen nordmenn lenger men noen forbanna landssvikere og avskum. Det er en stor krenkelse mot oss riktige nordmenn å bli plassert i samme bås som dette avskummet.

Endret av oab-1966
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om du ikke bare flytter på problemet når du skriver "Holder seg til norsk kultur og levesett"? Da får vi vel spørsmålet om hva "norsk" kultur er? Er Islam en del av norsk kultur? Det er vel det dersom en med "norsk kultur" mener all kultur som finnes innenfor Norges grenser. Men det er kanskje er rar definisjon?

* Er du mer vs mindre norsk hvis du tar til orde for aktiv dødshjelp?

* Er du mer vs mindre norsk hvis du er for legalisering av narkotika?

* Er du lenger for norsk å regne hvis du aktivt vil avvikle kirkene og kristendom i landet?

Lenke til kommentar

* Er du mer vs mindre norsk hvis du tar til orde for aktiv dødshjelp?

* Er du mer vs mindre norsk hvis du er for legalisering av narkotika?

* Er du lenger for norsk å regne hvis du aktivt vil avvikle kirkene og kristendom i landet?

Jeg tror jeg er enig med Vox Populi ovenfor. Jeg forsto ham slik at det ikke er nok å ha en sær mening, men at meningen må ha en begrunnelse som vi ellers bare finner i en fremmed kultur.

Uansett så oppfatter jeg dine spørsmål som retoriske. De skal vel bare understreke at det jeg tidligere hevdet, ikke var korrekt?

Lenke til kommentar

Tydeligvis fullt av rasister her, selv om de fleste ikke ser det slik.

Se på et land med lang erfaring med stor innvandring. Der borte er alle amerikanere. Alle tar sin avstamming på stort ansvar, men det finnes ikke noen gruppe som ikke anser seg, og anses av andre, som amerikanere.

Kanskje et mål for oss også?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Forholder seg til regler og normer, slik de fleste av oss gjør det

Vet det høres "tynt" ut, men jeg kommer ikke på noe bedre

Så etniske kriminelle nordmenn er plutselig utlendinger?

lol.

Kan vise norske aner i vertfall noen generasjoner bak i tid og typisk norsk utsenende.

Har jeg sagt det?

Men for å svare, så ser jeg det slik at ingen mennesker går gjennom livet uten å gjøre feil, noen små og noen større - og det får vi ikke gjort noe med, fordi det hører til vår natur. Men likevel har vi vårt rettsvesen og kulturens innarbeidede normer som skal ta seg av prosessen med straff/korrigeringer og gjeninnføring i fellesskapet, og de prosessene kan sannsynligvis bli enda bedre enn de for tiden er.

Hvorfor er det så viktig med "norske aner", hvorfor ikke gå helt tilbake til den første forfader, da er vi alle likeverdige mht "aner", er vi ikke?

Lenke til kommentar

Tydeligvis fullt av rasister her, selv om de fleste ikke ser det slik.

Se på et land med lang erfaring med stor innvandring. Der borte er alle amerikanere. Alle tar sin avstamming på stort ansvar, men det finnes ikke noen gruppe som ikke anser seg, og anses av andre, som amerikanere.

Kanskje et mål for oss også?

Har hva som regnes som norsk og ikke noe med rasisme å gjøre? Amerikanere har hatt en kultur for innvandring siden de jaget bort de innfødte. I Europa og spesielt Norge startet først toget av innvandring på -70 tallet. Vi har derfor veldig få innvandrer generasjoner som strekker seg såpass langt tilbake at de ikkje kjenner sitt opphav. Vi har også fortsatt en markant kultur og væremåte i Norge som kjennertegner oss for det vi er. Vi respekterer naturligvis andre kulturer men å kunne si høyt ut at moskeer, ramadan, bar mitzvah og lignende hører til i det norske folk og hvordan vi fremstår synes ikke jeg er helt riktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

lol.

Kan vise norske aner i vertfall noen generasjoner bak i tid og typisk norsk utsenende.

Har jeg sagt det?

Men for å svare, så ser jeg det slik at ingen mennesker går gjennom livet uten å gjøre feil, noen små og noen større - og det får vi ikke gjort noe med, fordi det hører til vår natur. Men likevel har vi vårt rettsvesen og kulturens innarbeidede normer som skal ta seg av prosessen med straff/korrigeringer og gjeninnføring i fellesskapet, og de prosessene kan sannsynligvis bli enda bedre enn de for tiden er.

Hvorfor er det så viktig med "norske aner", hvorfor ikke gå helt tilbake til den første forfader, da er vi alle likeverdige mht "aner", er vi ikke?

Ja, du sa at for å være norsk skal man forholde seg til regler og normer slik de fleste av oss gjør. Det vil eksludere nordmenn som ikke gjør dette.

Det er ikke viktig, det er min definisjon på det. Hvorvidt det er viktig eller ikke spiller ikke så stor rolle, hvorvidt noe er norsk eller ikke lar jeg stort sett opptil hver enkelt å vurdere selv. Men det er min definisjon på det.

Lenke til kommentar

Først og fremst segmenterer jeg til at "å være norsk(nordmann)" betyr at man har norsk statsborgerskap. I tillegg til dette bør man ha blitt født og oppvokst i Norge. Jeg tenker at man også kan ha vært bosatt i Norge store deler av livet - og ha tatt til seg norsk kultur og norske tradisjoner (feire hellig- og høytider etter norsk tradisjon). Ytterligere mener jeg at personen bør definere seg selv som norsk og snakke språket flytende.

MTP at mesteparten av innvandrerne tilhører en annen religion enn folk flest i Norge, kan feiring av høytider være "et problem". Men det jeg ser er at godt integrerte barn av innvandrere faktisk syns det er koslig å feire de samme høytidene som oss. Selvfølgelig i mindre grad enn oss, men syns fortsatt at det er beundringsverdig.

Det er vanskelig å si hvem som er norsk. Jeg vil tro at når man selv definerer seg som norsk - og opptrer deretter så er det kanskje enklere for oss andre å akseptere det (mtp innvandring).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

lol.

Har jeg sagt det?

Ja, du sa at for å være norsk skal man forholde seg til regler og normer slik de fleste av oss gjør. Det vil eksludere nordmenn som ikke gjør dette.

Det er ikke viktig, det er min definisjon på det. Hvorvidt det er viktig eller ikke spiller ikke så stor rolle, hvorvidt noe er norsk eller ikke lar jeg stort sett opptil hver enkelt å vurdere selv. Men det er min definisjon på det.

Javel, da leser du sikkert bibelen som fanden leser den også. Du har vel innsett at mennesket ikke er perfekte, så å forlange for mye av det samme mennesket, er en fin start på parnoid kontroll frikeri, og det blir det i hvert fall mye bråk av. Det er lite interessant hvem som gjør feil, det er måten vi forholder oss til det feilbarlige hos mennesket, som er cluet ..

min mening dog

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...