Gå til innhold

Dårlig batteritid på ny HP ENVY 14 k110eo

baguett

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte for bare noen uker siden en HP ENVY 14 k110eo på elkjøp. Det var kun utstillingsmodellen de hadde på lager, så jeg gikk for den for en rabattert pris. Virker ikke som at den har vært utstilt veldig lenge for den framstår som ny.

Uansett, den har en 4. generasjons i5-prosessor og jeg vet at 4.gen skal være bra på strømstyring. Men jeg får dårlig batteritid. Fra 100% kan jeg se på en film med balansert strømstyringsplan (strømsparing får netflix til å hakke) og med ca 30% lysstyrke så varer batteriet kun ca 2 timer.

Regner med at det burde vare lengre. HP battry check sier status er OK, men ser at batteriet er 240 dager gammelt(?). PCen blir også varm veldig fort siden både vifte og ventiler er på bunnen av PCen.

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden videoen hakket kan det virke som at den bruker prosessoren for å spille av videoen (softwaredekoding). Det vil gi mye dårligere batteritid enn om du bruker GPUens hardwaredekoder (hardware acceleration). Nå har jeg ikke Nettflix selv, men etter det jeg kan se er ikke dette mulig gjennom deres Silverlight-spiller. Kanskje du har mulighet for å bytte til en HTML-spiller i nettflix, den vil nok gi bedre batteritid.

Alternativt kan du teste å spille av en lokalt lagret videofil i en videospiller som støtter maskinvareakselerering. Da vil det jo også brukes mindre strøm til Wifi

Angående om batteriet er slitt så må du se etter "full charge capasity" i et program som henter ut info om batteriet. Det er sannynligvis oppgitt i enheten mAh, Ah, mWh eller Wh. Helt nytt batteri skal etter det jeg kan se ha 50Wh.

Batterier trives best med 30-70% ladning, men en utstillingsmodell er konstant fulladet som sliter mye på batteriet. Du kan sannsynligvis også se temperaturen til batteriet i det programmet. Jo høyere temperatur i batteriet, desto fortere slites det.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Siden videoen hakket kan det virke som at den bruker prosessoren for å spille av videoen (softwaredekoding). Det vil gi mye dårligere batteritid enn om du bruker GPUens hardwaredekoder (hardware acceleration). Nå har jeg ikke Nettflix selv, men etter det jeg kan se er ikke dette mulig gjennom deres Silverlight-spiller. Kanskje du har mulighet for å bytte til en HTML-spiller i nettflix, den vil nok gi bedre batteritid.

Alternativt kan du teste å spille av en lokalt lagret videofil i en videospiller som støtter maskinvareakselerering. Da vil det jo også brukes mindre strøm til Wifi

Angående om batteriet er slitt så må du se etter "full charge capasity" i et program som henter ut info om batteriet. Det er sannynligvis oppgitt i enheten mAh, Ah, mWh eller Wh. Helt nytt batteri skal etter det jeg kan se ha 50Wh.

Batterier trives best med 30-70% ladning, men en utstillingsmodell er konstant fulladet som sliter mye på batteriet. Du kan sannsynligvis også se temperaturen til batteriet i det programmet. Jo høyere temperatur i batteriet, desto fortere slites det.

Takk for utfyllende svar!

I Netflix ser jeg at "Spill av i HTML5-modus" er aktivert fra før av, men ser uansett ut som at den kjører silverlight når jeg høyreklikker på selve videoen. Men i instillingene til silverlight så er det mulig å velge hardware acceleration, så da må det jo støttes av silverlight og? Men jeg har i nVidia controll panel satt chrome.exe til å kun benytte seg av den integrerte grafikken, tenker at det er mest strømvennlig.

BatteryInfoView sier at full charge capacity er 48.6 Wh. Dvs nesten som ny.

Men ved vanlig surfing ser det ut til at batteriet holder i minst en time lengre enn ved video.

Lenke til kommentar

Det er riktig at Silverlight støtter hardwareakselerering. Men etter det jeg kan se benytter ikke Netflix seg av den muligheten. Kanskje det er mulig å tvinge den over på kun HTML5 hvis du endrer UserAgent i nettleser og/eller deaktiverer Silverlight. Alternativt har jo nettflix en app for windows 8 som sannsynligvis er mer strømgjerrig.

Den integrerte grafikken burde holde lenge til videodekoding.

Kanskje det går mer strøm til å tegne bildet når skjermen har så ekstrem oppløsning. Du kan forsøke om det hjelper å sette oppløsningen til 1600*900, som er nøyaktig en fjerdedel av native oppløsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...