Gå til innhold

"Gaming" pc 20k - ROG Swift eller ikke?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har tenkt til å kjøpe game-pc til maks 20k inkl. skjerm, mus og tastatur.

Jeg spiller stort sett bare WoW. Har ett par spm. som jeg anser som essensielle før jeg begynner å se på konkrete builds. Håper noen med erfaring og kunnskap kan hjelpe meg med noen svar.

1. Jeg er veldig fasinert av G-sync (men har ikke testet det) og har lest mye positivit om ROG skjermen. Er det vits å kjøpe denne når jeg ikke spiller fps eller vil et IPS panel med bedre farger gi en bedre spillopplevelse i et spill som WoW?
  2. Er det bortkastet å bruke inntil 20k på en maskin (inkl skjerm etc.) som «bare» skal kjøre WoW på maks innstillinger? Dette svaret styres kanskje litt av spm. over.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kortversjonen:

1. Det vet jeg ikke, men jeg tror ikke du vil få en effektytelse som er verdt pengene som du må bruke ekstra på et slikt oppsett. Den billigste G-sync skjermen koster vel runt 3500,- mens en ROG skjerm koster det doble.

2. Ja. Så lenge du bare spiller WOW kan du helt sikkert fint bruke under 10K om du vil uten å offre noe vesentlig grafikkmessig. Men skal du fyre opp et og annet grafikkspill så bør du plusse på noen lapper ekstra

Lenke til kommentar

Jeg har selv gtx780 og 144hz skjerm. Kan ikke kjøre wow på konstant 144fps for å si det sånn. (har ikke noe å si hvordan fps du får in the middle of nowhere - fps skal måles der spillet faktisk spilles, nemlig sammen med masse andre players)

Wow krever faktisk en del, iallefall om du vil ha alt på ultra og 120fps. Nå som de spriter opp character models så kommer det til å kreve enda mer enn før.

Så nei, det er ikke bortkastet å bruke 20k på en maskin som skal kjøre wow, du vil få utbytte av ekstra kraft. Gsync vil du også få ubytte av, men kanskje ikke sånn rent taktisk sett? Det går mer på at ting blir bedre å se på for deg, mindre hodepine, bedre for øyet, penere.

Lenke til kommentar

20.000 minus ROG Swift, tastatur og mus = 11500 igjen på riggen. Skal nok klare å kjøre fint, men WoW trekker rimelig heftig på 2560x1440. Ville nok gått for en annen skjerm eller lagt en del ekstra i maskina. Det skal sies, ROG Swift er den beste gamingskjermen på markedet akkurat nå.

Lenke til kommentar

mennesket kan fint se forskjell på 144 og 60 fps, det med 24-30 fps er en misoppfatning. Folk blander "hva som skal til for at vi oppfatter en serie av bilder som fluid motion" og "hva mennesket faktisk kan registrere"

Uansett, 60 og 120+ hz ser man stor forskjell på, ikke bare i spill men også ved vanlig nett browsing og desktop bruk. Gsync i seg selv er en oppgradering uansett oppdateringsfrekvens på skjermen.

Lenke til kommentar

mennesket kan fint se forskjell på 144 og 60 fps, det med 24-30 fps er en misoppfatning. Folk blander "hva som skal til for at vi oppfatter en serie av bilder som fluid motion" og "hva mennesket faktisk kan registrere"

Uansett, 60 og 120+ hz ser man stor forskjell på, ikke bare i spill men også ved vanlig nett browsing og desktop bruk. Gsync i seg selv er en oppgradering uansett oppdateringsfrekvens på skjermen.

Slik som jeg skjønner det, kan godt være at jeg har missoppfattet som vanlig, så har en skjerm med 60hz en oppdateringsfrekvens på 60 bilder per sekund. En 144hz skjerm har da en oppdatering på 144 bilder per sekund.

Jeg ser den at om man går ned fra en 144hz skjerm til en 60hz skjerm så vil man sikkert se det siden en 144hz skjerm nok vil se bedre ut og vil virke mindre forstyrrende på øynene. Og jeg tror nok at en slik skjerm vil gjøre seg bedre i f.eks Battlefield 4. Men er det verdt å invistere i en ROG skjerm bare for å spille WOW?

En 144hz skjerm koster under 2000,- og med v-sync er jeg ikke sikker på at det vil bli den store overgangen til en ROG skjerm når den kun skal brukes til å spille WOW. Vil spillopplevelsen bli så mye bedre at det er verdt 4000,-

Lenke til kommentar

Tusen takk for responsen!

Jeg skal gjøre litt mer research og starter med lenken fra Chiobe, siden jeg fortsatt ikke føler at jeg er helt i mål på spm. om ROG swift eller ikke. Jeg anser "bildeflyt" og det å bli kvitt tearing ol. som viktigere enn oppløsning, så om jeg ikke får kjørt absolutt maks av alle grafikkinnstillinger så er ikke det så krise, men jeg vil ikke være langt unna heller.

Jeg har hvert fall gjort to uriktige antagelser som dere har rettet opp i.

1. WoW krever litt selv om det er "gammelt".

2. Det kan være hensiktsmessig å legge litt mer penger i kjøpet. Det er ikke noen issue å gå opp til 25k på budsjettsiden, jeg bare antok at det var plenty siden jeg anså WoW som gammelt. I dag bruker jeg faktisk en maskin fra 2007, som riktignok var boss den gang og er funksjonell, men ikke byr på lekker grafikk akkurat.

Jeg tar gjerne i mot noen tips mhp. tastatur til denne bruken også :)

Og om det er flere som vil uttale seg om valg av ROG vs IPS (med G-sync?) for best spillopplevelse i WoW så er jeg takknemlig for det.

Så skal jeg komme med forslag til build snart!

Lenke til kommentar

Nå er det mye spennende som skjer for tiden og jeg vil derfor anbefale :

*Vent med G-Sync , akkurat nå er det en lukket standard som koster en god del ekstra , Freesync som er et åpent format og som nå støttes av mange skjermprodusenter er forventet å komme siste kvartal 2014 eller første kvartal 2015 og det aller viktigste er at Nvidia nå lover støtte for det på skjermkortene sine...

*Bildekvalitet vs flyt: Dette er jo et av punktene som mange føler er dårlig på et IPS panel , man får altså grei flyt mens man ofte ser at fargene blir litt blasse , responstiden til skjermen er derfor viktig (de aller fleste gamer skjermene har nå responstid på omtrent 1ns til 2ns som er bra nok) men jobber man med mer en kun spill så bør dette absolutt være et punkt man er obs på. Ingenting er så kjipt som når man feks fremkaller noen bilder man har redigert for å så se et helt annet resultat enn det man har på skjermen.

Personlig hadde jeg trolig investert i en billig skjerm med fokus på bildekvalitet og deretter på bildeflyt og avventet til skjermer som støtter Freesync kommer ut på markedet.

*Skjermkort : Nå kommer Amd sine skjermkort rett rundt hjørnet, er de bedre ytelsemessig enn det Nvidia nå har lansert i 9xxx serien vil vi fort få se en oppdatering fra Nvidia med enda bedre skjermkort og lavere priser så det er ikke så dumt å vente litt. Man kan fort spare noen tusen her, men gidder man ikke å vente hele tiden så bør man vel gå for det som er best for tiden, dvs 970 (pris / ytelse ) eller 980 (ytelse).

Har ikke fått sett så mye på hvor bra disse kortene gjør seg i feks folding@ eller bitcoins og diverse så dette kan jo være greit å sjekke opp om man selv har behov for det.

Sånn utifra dette så har jeg først og fremst ventet med å kjøpe skjermkort og skjerm i alle fall til Amd lanserer sine nye skjermkort og så tatt en vurdering av hva jeg hadde gått for , ROG og G-Sync skjermer er i alle fall ikke noe jeg selv behøver selv om jeg trives med god bildeflyt i fps spill , men jeg føler egentlig at det går greit når man har en kjapp og responsiv skjerm.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det blir i meste laget å svi av 25-30 tusen på en maskin som kun skal kjøre WOW.

om TS kjøper en i5-4690K, et Z97 hk og et GTX 970 kort (eller et 980 kort om man virkelig vil flotte seg litt) samt en 144hz skjerm så vil han få en rundt 90-95% ytelse. Jeg mener ikke de resterende 5-10% er verdt 20 000,- Men har man penger nok så er det vel ikke et problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Personlig hadde jeg trolig investert i en billig skjerm med fokus på bildekvalitet og deretter på bildeflyt og avventet til skjermer som støtter Freesync kommer ut på markedet.

Sånn utifra dette så har jeg først og fremst ventet med å kjøpe skjermkort og skjerm i alle fall til Amd lanserer sine nye skjermkort og så tatt en vurdering av hva jeg hadde gått for , ROG og G-Sync skjermer er i alle fall ikke noe jeg selv behøver selv om jeg trives med god bildeflyt i fps spill , men jeg føler egentlig at det går greit når man har en kjapp og responsiv skjerm.

Det er bestandig et spørsmål når man vil ha nytt utstyr: Vente og se eller kjøpe ut i fra dagens utvalg.

Svaret er opp til en selv.

Lenke til kommentar

Nå er det mye spennende som skjer for tiden og jeg vil derfor anbefale :

*Vent med G-Sync , akkurat nå er det en lukket standard som koster en god del ekstra , Freesync som er et åpent format og som nå støttes av mange skjermprodusenter er forventet å komme siste kvartal 2014 eller første kvartal 2015 og det aller viktigste er at Nvidia nå lover støtte for det på skjermkortene sine...

*Bildekvalitet vs flyt: Dette er jo et av punktene som mange føler er dårlig på et IPS panel , man får altså grei flyt mens man ofte ser at fargene blir litt blasse , responstiden til skjermen er derfor viktig (de aller fleste gamer skjermene har nå responstid på omtrent 1ns til 2ns som er bra nok) men jobber man med mer en kun spill så bør dette absolutt være et punkt man er obs på. Ingenting er så kjipt som når man feks fremkaller noen bilder man har redigert for å så se et helt annet resultat enn det man har på skjermen.

*Skjermkort : Nå kommer Amd sine skjermkort rett rundt hjørnet, er de bedre ytelsemessig enn det Nvidia nå har lansert i 9xxx serien vil vi fort få se en oppdatering fra Nvidia med enda bedre skjermkort og lavere priser så det er ikke så dumt å vente litt. Man kan fort spare noen tusen her, men gidder man ikke å vente hele tiden så bør man vel gå for det som er best for tiden, dvs 970 (pris / ytelse ) eller 980 (ytelse).

Har ikke fått sett så mye på hvor bra disse kortene gjør seg i feks folding@ eller bitcoins og diverse så dette kan jo være greit å sjekke opp om man selv har behov for det.

Hvis Tonga (R9 285) skal være en indikator er AMD på slitern. Det ryktes at de har en lansering 25. september, men denne runden tviler jeg på at de klarer noe spesielt mtp at de fortsatt er på 28nm de også.

FreeSync er spennende, men målet om siste kvartal 2014 (som tross alt er rett rundt hjørnet) tviler jeg på at de klarer.

Når det er sagt ville jeg droppa ROG Swift-skjermen hvis budsjettet er under 30.000 kroner.

Lenke til kommentar

Nei, TS ønsket vel bare å få en tilbakemelding på et forslag som inneholder ROG skjermen. Jeg ville nok tatt en slik skjerm om jeg skulle bruke egne penger og ville ha så nær 100% som mulig uten å rive skinnet av pengeboken og skulle ha utstyr NÅ..

Men nå er jo AMD sin freesync løsning rett rundt hjørnet så om TS har tid til å vente noen uker/måneder så tror jeg det ville vært det beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...