Hjullaster1 Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 Hei. Jeg har en Toyota Picnic -98. mod. 2 liter bensin, gått ca 380.000km. Den har i lengre tid hatt problemer ved tyngre gasspådrag, spesielt på lavere turtall. Motoren fusker og rykker, inntil jeg slipper opp gassen endel. Må også holde en del gass igjennom rundkjøringer og kryss for at motoren ikke skal dø ut. Hvis jeg slipper opp gassen så stopper motoren. Motoren er ikke sånn hele tiden. Noen ganger kan den være helt fin i mange mil før den begynner å fuske. Begynner spesielt lett og fuske etter at jeg har stoppet bilen for så å starte kjøringen etter noen minutter igjen. Kan dette være feil på lambdasonden, eller kan det være problemer med tenningssystemet? Hvordan kan jeg enkelt finne ut om det er lambdasonden? Jeg har byttet ut pluggledninger og plugger, men det hjalp ikke.Har også koblet fra lambdasonden, men det viste ingen tegn til reaksjon. Er det noen som kan hjelpe meg litt her?? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 Tjah... En lambda gir ikke akkurat sånne sporadiske fuskefeil. På den bilen der så vil en slitt sonde vil bare flate ut og øke bensinforbruket, ingen lamper. En defekt sonde gir etterhvert motorlampe, men det skal mye til før den trigger, og da er det alltid heater curcuit som er feilen. Det gir ingen reaksjon når du napper kontakta osv. Alt er som det skal. Bosch sa 7år/105 000km levetid på sonden dems på et kurs jeg var engang. Alle vet jo at dem holder lengre enn dette, hvertfall på en Toyota. Hvis soden din har sitti der siden bilen var ny, den ser helt rusten å jævelig ut, så gjør du ingenting galt i å bytte den uansett. De har en viss levetid. Det er bedre enn å helle vidundermiddler på tanken. Hvis det ikke hjalp med plugger/kabler så mistenker jeg en dyse. Det gir akkurat samme fusken og det var ikke plugger/kabler. Du gjorde ikkenoe bortkastet i å bytte de delene uansett. Det har skjedd at en av dysene ryker og det kan være en drittfeil å finne ut av. Mest fordi det er så periodisk. Man må nesten ha en tester for å se feilen når den er aktiv og den kommer aldri frem når bilen er på verksted. Det er eller ikke nok til at motorlampa lyser og lagrer feil. Du må finne frem en lang skrutrekker eller noe annet egnet å bruke som stetoskop. VIktig at det er litt lengde på det så du slipper å ha hodet langt nedi motorrommet. Du må også ha med en passasjer som kan holde motoren i gang mens du sjekker dysene. Hvis du har bytta plugger/kabler så har du sikkert sett hvor dysene sitter. 1 pr sylinder. Når fusken er der så må du holde skrutrekkern rett på dysa og øret i andre enden. Du skal høre etter tikking og den av dem som ikke tikker, den bytter du. Det pleier å være ganske opplagt hvem av dem som ikke tikker når du har feil på en dyse. Hvis alle tikker helt likt og du ikke klarer å høre noe forskjell blir det neste på lista for meg vann i tanken tror jeg. Det legger seg sånne vannlommer i dysegalleriet å roter til et eller annet. Sett det et par ganger siden jeg begynte hos Toyota. Du har for mye vann i tanken til at kondensfjerner vil hjelpe og du må blåse rent dysegalleriet etterpå for å få bort fusken. Kan ta åresvis å kjøre bort den fusken der. Bensinfilter bytter man aldri. Lenke til kommentar
Hjullaster1 Skrevet 23. september 2014 Forfatter Del Skrevet 23. september 2014 Ok, Takk for bra svar. Så du ville først prøvd å bytte denne heater curcuit. Hvis det ikke funker er det dysene på tur og så tanken til slutt? Denne heater curcuit, hva er det norske ordet for den? Tom Anders Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 neinei På en lamdasonde så har du normalt 4 ledninger. De 2 hvite er oppvarmings kretsen(heater curcuit). Den grå er gods. Den svarte er lambda signalet som motor vil justere etter. Heater curcuit/oppvarmning kretsen er et varme element som sitter inni lambdasonden for at den skal bli fortere varm. La oss si dette står på 15sek hver gang du starter bilen og etter det så er det skrudd av hele tiden. Jeg prøvde bare å fortelle deg hva som alltid ryker INNI en Toyota lambdasonde. Dette vil ikke gi fusk. Derfor skal du la tanken rundt lambda ligge død inntil videre og sjekk dysene først! Du trenger ikke kjøpe noe som helst bare finn en lang skrutrekker å stikk på kjøretur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå