Gå til innhold

Oooops !


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du er ikke denne første som har eksponert akkurat et slikt øyeblikk, men bildet blir ikke noe dårligere av den grunn.

Kanskje kan man spekulere i om skarven rett og slett dreit i fotografen.

Noe midtstilt så kanskje et kutt midtveis mellom strålen og venstre bildekant med en kompensajon oppe der den øverste greina med blader oppe til høyre forsvinner for å beholde formatet. Skarpheten er god så dette greier seg nok uten å sprekke av den grunn.

Jeg mistenker at du har sløret vannet i forgrunn av en eller annen grunn mens jeg i god forståelse med de gamle fotografer ville bestrebet meg på å få forgrunnen skarp da jeg faktisk er enig i den gamle uskrevne regelen som sier at uskarpt både foran og bak er en uting for uskarpheten hører bakgrunnen til.

Joda, jeg har fått med meg at det har blitt en trend blant noen å sløre rundt hovedmotivet. Hvorvidt dette er noe som vil feste seg og bli godtatt i "fotolæren" gjenstår å se. Vi som forsøker å holde det "gode gamle" ved hevd samtidig som vi forsøker å tilegne oss det stadig nye som dukker opp blir jo borte etter hvert. Men perspektivlære og komposisjon har ekstistert i århundrer - først blant malerne og så også fotografene så det vil nok leve en stund til selv om foto nå har blitt allemannseie så folk fyrer løs og redigerer etter eget hode uten å kjenne gamle regler og normer som faktisk er naturlover og ikke kan endres uten at komposisjoner og perspektiv blir feil.

 

Roar

Lenke til kommentar

Du er ikke denne første som har eksponert akkurat et slikt øyeblikk, men bildet blir ikke noe dårligere av den grunn.

Kanskje kan man spekulere i om skarven rett og slett dreit i fotografen.

Noe midtstilt så kanskje et kutt midtveis mellom strålen og venstre bildekant med en kompensajon oppe der den øverste greina med blader oppe til høyre forsvinner for å beholde formatet. Skarpheten er god så dette greier seg nok uten å sprekke av den grunn.

Jeg mistenker at du har sløret vannet i forgrunn av en eller annen grunn mens jeg i god forståelse med de gamle fotografer ville bestrebet meg på å få forgrunnen skarp da jeg faktisk er enig i den gamle uskrevne regelen som sier at uskarpt både foran og bak er en uting for uskarpheten hører bakgrunnen til.

Joda, jeg har fått med meg at det har blitt en trend blant noen å sløre rundt hovedmotivet. Hvorvidt dette er noe som vil feste seg og bli godtatt i "fotolæren" gjenstår å se. Vi som forsøker å holde det "gode gamle" ved hevd samtidig som vi forsøker å tilegne oss det stadig nye som dukker opp blir jo borte etter hvert. Men perspektivlære og komposisjon har ekstistert i århundrer - først blant malerne og så også fotografene så det vil nok leve en stund til selv om foto nå har blitt allemannseie så folk fyrer løs og redigerer etter eget hode uten å kjenne gamle regler og normer som faktisk er naturlover og ikke kan endres uten at komposisjoner og perspektiv blir feil.

 

Roar

 

Hei Roar,takk for en grundig gjennomgang av bildet.Ang. "sløring" foran og bak motivet så har jeg betalt ca.kr 100,000,- for objektivet nettopp for å få til det .Kan huske du hadde den diskusjonen på photosight for ca. 10 år siden,så det har nok kommet for å bli.

Lenke til kommentar

 

Du er ikke denne første som har eksponert akkurat et slikt øyeblikk, men bildet blir ikke noe dårligere av den grunn.

Kanskje kan man spekulere i om skarven rett og slett dreit i fotografen.

Noe midtstilt så kanskje et kutt midtveis mellom strålen og venstre bildekant med en kompensajon oppe der den øverste greina med blader oppe til høyre forsvinner for å beholde formatet. Skarpheten er god så dette greier seg nok uten å sprekke av den grunn.

Jeg mistenker at du har sløret vannet i forgrunn av en eller annen grunn mens jeg i god forståelse med de gamle fotografer ville bestrebet meg på å få forgrunnen skarp da jeg faktisk er enig i den gamle uskrevne regelen som sier at uskarpt både foran og bak er en uting for uskarpheten hører bakgrunnen til.

Joda, jeg har fått med meg at det har blitt en trend blant noen å sløre rundt hovedmotivet. Hvorvidt dette er noe som vil feste seg og bli godtatt i "fotolæren" gjenstår å se. Vi som forsøker å holde det "gode gamle" ved hevd samtidig som vi forsøker å tilegne oss det stadig nye som dukker opp blir jo borte etter hvert. Men perspektivlære og komposisjon har ekstistert i århundrer - først blant malerne og så også fotografene så det vil nok leve en stund til selv om foto nå har blitt allemannseie så folk fyrer løs og redigerer etter eget hode uten å kjenne gamle regler og normer som faktisk er naturlover og ikke kan endres uten at komposisjoner og perspektiv blir feil.

 

Roar

 

Hei Roar,takk for en grundig gjennomgang av bildet.Ang. "sløring" foran og bak motivet så har jeg betalt ca.kr 100,000,- for objektivet nettopp for å få til det .Kan huske du hadde den diskusjonen på photosight for ca. 10 år siden,så det har nok kommet for å bli.

Objektiv til 100ooo for å få sløring foran og bak - og jeg som valgte Canon 70D til 8500 framfor å legge på til 20ooo for å få Canon5D Mark lll.

Trodde det sløringsopplegget var noe Trond Westby hadde funnet på. Begynner å føle meg som en Rembrandt da impresjonistene fosset frem og tok makta.

 

Roar

Lenke til kommentar

Jeg liker veldig godt den snevre dybdeskarpheten du har valgt for å isolere skarven og gi den full oppmerksomhet, knekten !

Opplever ikke at buskasjet til høyre er med og hever bildet, så kanskje hadde det vært en fordel å unngå det. :)

 

Hei Birker,jeg ser poenget med buskene men det var ikke så lett å gjøre det på en annen måte da det var veldig situasjonspreget,nærmest som et skudd fra hofta.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...