Gå til innhold

Under den høye himmel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her sees tydelig hvilken fordel du ville hatt i himmelen med polfilter en solblank sommerdag. Skyene nli lett borte i den lyseblå himmelen. Men muligheten for å øke kontrasten og dempe lyset separat er jo til stede. Men du er kanskje av de som skal ha mest mulig direkte fra kamera i henhold til dit negative utsagn om HDR.

Her blir blikket likevel lett hengende oppe i himmelen slik at det som virkelig er bildet liksom kommer litt i bakleksa. Jeg ville halvert himmelen slik at den tilnærmet følger grunnregelen om 1/3 av bildet til himmel.

Da senker du betrakters blikk samtidig som man får litt mer følelse av dybde i bildet.

Dette er et bilde som favner vidt så et smalt panoramaformat kler så absolutt dette bildet.

Scroll opp, dekk til og ta en titt.

Resten av bildet er det ikke nødvendig å si noe som helst om - kvaliteten taler for seg sjøl.

Roar

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for råd og vink!

@ Roar: Bildet er tatt uten pola eller andre filtre, og utsnittet er hele øverste bildedelen. Under redigeringen la jeg til både det ene og det andre på himmelen, - gulrosa dis og blå metning med en prosent eller to cyan, men valgte til slutt å gå tilbake for å la det naturlig svakt disige inntrykket henge igjen. Derved forsvant stemningen.

Jeg følger deg 100 % ang. formatet, men liker sjøl å holde meg innenfor de tradisjonelle. Dette er i 2:1. Grunnen til at jeg i det hele tatt beholdt bildet ligger i det spennende diagonale lappeteppet opp skråningen, - i tidlig formiddagslys. 135 mm er den brennvidden jeg nesten aldri bruker i landskaps-sjangeren grunnet liten dybdeskaphet. I det klassiske landskapsbildet må det ikke forekomme uskarpe (Ute av fokus) elementer, så da ble det å klippe i bunnen, - i grensa skarpt/uskarpt, der mye av dybdevirkningen lå.

Jeg har planlagt flere turer hit, og håper at jeg en gang kan presentere en mer finslepen versjon av samme motivet.

Vh..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...