Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Lurer på om jeg faktisk har asperger...

Anbefalte innlegg

Ja, har lurt lenge på dette.

Har hele livet vært mer eller mindre venneløs, eller dvs. jeg har hatt "venner" som jeg har vært med på skolen, men ikke på fritiden (må da som regel tvinge meg selv hvis jeg skal få noen sosial omgang. Dessuten litt kresen på hvem jeg gidder å være med)

Føler meg litt spesiell (i negativ forstand).. føler meg… ehh, ja, spesiell og at alle stirrer på meg når jeg går noen sted. Føler meg skikkelig ubekvem når jeg foreksempel går gjennom togstasjonen på Oslo s, hvor folk sitter og ser på folk som går frem og tilbake. Skjønner dere?

Jeg har skikkelig stort temperement, og kan bli litt borskjemt noen ganger hvis jeg ikke får viljen min, eller når ting blir uforutsigbart. Jeg MÅ vite hva som skjer de neste dagene slik at jeg kan planlegge dagen min ut i fra det.

Føler også at jeg sier så mye rare og teite ting noen ganger.. hender at jeg svarer litt rundt et spørsmål, eller kan snakke litt vel lenge før jeg kommer til poenget når jeg blir stilt et spørsmål - noe som ender i at vedkommende ikke forstod en dritt av det jeg sa.

Når jeg blir fortalt om vonde ting folk opplever/når jeg leser eller ser noe trist, så klarer jeg sjeldent å sette meg inn i deres situasjon og føle deres smerte. Jeg kan forstå at det er vondt, men det er liksom bare.. "jaja, sånn er det" i hodet mitt.

Har ikke hatt problemer på guttefronten, er mange som har likt og har vel hatt noen beilere. Jeg er en søt jente, synes jeg noen ganger.

Føler meg bare jævla tilbakestående noen ganger.

Eller at jeg har flere personligheter… Føler meg rett og slett rar.

Rotete tekst, men det er jo kaos i hodet mitt til tider, så...

Anonymous poster hash: ddd28...d36
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Paranoid schizofreni? Vurdert å åpne deg for en psykolog, og ikke gi opp relativt tidlig?

Dessuten er det ingen som blir bortskjemt av å ikke få viljen sin. Tvert i mot! Men folk som først er blitt bortskjemte blir ofte sutrete og grinete når de ikke får viljen sin. Men det er dessverre ingen som liker bortskjemte egoister som tror at de alltid kan få viljen sin. Og uansett hvor stort temperament de har, hvis de begynner å skape seg da så er det bare en ting å gjøre, og det er å sitte dem kraftig på plass.

Endret av Vatjusi
Lenke til kommentar

Det beste er nok å ta det med en psykolog og få en ordentlig utredning.

Hvis du sitter å leser på symptomer selv ender du opp med halvparten av persolighetsforstyrrelsene. Alle har som regel litt av alt i større eller mindre grad uten at det er nevneverdig sykelig så lenge det ikke gir problematisk omgang med vanlige folk. Det som betyr noe er som sagt alvorlighetsgraden og hvordan du føler det påvirker deg og andre. Så lenge jeg har et ok forhold til 90% av folkene jeg har med å gjøre er jeg happy med det.

Selv har jeg elementer fra autisme/asperger, schizoid/schizotypal, narssisisme/perfeksjonisme, masokisme, altruisme etc etc.

Jeg er med andre ord like sammensatt, kompleks og idividuell som alle andre.

Edit: perfeksjonististisk retting av skriveleif.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det du beskriver høres ikke så spesielt ut. Det vil si, vi er alle mennesker - skapninger med ulike rare, snodige og imperfekte sider. Om du ikke legger merke til det med andre, er det nok mest fordi du ikke kjenner dem godt nok. Når det er sagt, så tror jeg de aller fleste har godt av en psykologprat - om man finner tonen, kan man lære mye både om seg selv og andre.

Paranoid schizofreni?

Vær så snill a :roll:

Lenke til kommentar

Alle føler de har symptomer på det. Du er ikke så unik som du tror. Men snakk med en lege ikke oss. Man projiserer veldig lett ting man leser på internett over på seg selv. Alle har en liten Sheldon Cooper inni seg.

Det er derfor det er skummelt å sitte og google alle mulige sinnssykdommer, da blir du så overbevist at du har alt mulig rart at du isolerer deg selv enda mere.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...