TMB Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Hei. Har montert 8mm smartpanel utenpå eksisterende gips. Skal nå igang med belisting og lurer på hvordan det blir med vinduene. Hva blir enklest å fore ut 8mm med? Se bilde. Vinduet har jo ikke sånn "spor" som på de nye. Takk! Lenke til kommentar
War Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 (endret) Den hvite listen rundt er vel en foring?Eller er det selve ramma? Må kjøpe en lenger da? får det alltid til å passe ved å kjøpe en som er litt for lang om jeg må og kutte på den siden som skal inn. Endret 21. september 2014 av War Lenke til kommentar
j-- Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Ny utforing, som War skriver, er nok det beste. Ellers er glattkant firkantet list en måte man kan jukse på. Settes mellom utforing og list. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 renovasjonslist. Er bare å sette på lister som vanlig med de, ingen ny utforing eller glattkant Lenke til kommentar
War Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Hm fancy list, ikke sett de før. Skal legge 150kvm med slike plater snart og bytte 20 vinduer, så tipsene tar jeg med meg. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 De har det nesten garantert der du kjøper lister, er helt vanlig å ha de på byggevareforretninger. Men, skal du bytte ut 20 vinduer er det vel kanskje like greit å fore ut på nytt også vil jeg tro. Godt mulig utforingene passer på det nye vinduet, men er jo langt ifra noe garanti med mindre du kjøper identiske vinduer. Lenke til kommentar
War Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Har ikke målt enda, men en skjelden gang kommer jeg over problemer med å tilpasse foringer som faller utenfor butikkmålene. Huset jeg har lagt inn bud på er fra 1930 eller noe, så er rene kråkeslottet i sjevheter og byggstandarder^^ Har byttet 25 vinduer og 13 dører bare før, så er på ingen måte snekker. Lærer underveis Lenke til kommentar
TMB Skrevet 22. september 2014 Forfatter Del Skrevet 22. september 2014 renovasjonslist. Er bare å sette på lister som vanlig med de, ingen ny utforing eller glattkant Den så jo genial ut! Men jeg har større avstand mellom veggplata og vindu enn det som er på bildet, derfor må den korteste kanten være bredere. Regner med de finnes i forskjellige mål? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 renovasjonslist. Er bare å sette på lister som vanlig med de, ingen ny utforing eller glattkant Den så jo genial ut! Men jeg har større avstand mellom veggplata og vindu enn det som er på bildet, derfor må den korteste kanten være bredere. Regner med de finnes i forskjellige mål? Dette er en såkalt "renoveringslist" og finnes nok bare i ett mål - men det enkleste er å finne en list eller glattkant som nevnt over her i riktig tykkelse og bare legge på den gamle utforingen - så kan du jo evt pusse og sparkle den lille sprekken etterpå. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 Har du ikke bare lagt smartpanel utenpå eksisterende gipsvegg da? Om utforingene passet bra mot gipsen skal renovasjonslisten i teorien passe bra. uansett, mål hvor bred du må ha, stikk på byggevarebutikken og sjekk om de har renovasjonslist eller evt. glattlist som passer. Det er forøvrig 2 størrelser, 11mm og 6mm om jeg husker riktig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå