unwill Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Trodde jeg bare kunne velge å vrake av Linux distro, men min bærbar bruker faktisk LG-CD brenner, og da er vel Mandrake utelukket? Jeg ønsker en distro som er lett å bruke, og bør støtte hardwaren på bærbaren. (Det er forreesten en Latitude C810 med Pentium 3 mobile CPU (1,1 Ghz), geforce 2 go skjermkort. Hitachi Travelstar 60 GB HD.) Noen anbefaling? Lenke til kommentar
alive Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Jeg ønsker en distro som er lett å bruke, og bør støtte hardwaren på bærbaren. (Det er forreesten en Latitude C810 med Pentium 3 mobile CPU (1,1 Ghz), geforce 2 go skjermkort. Hitachi Travelstar 60 GB HD.) Har selv knotet med et par Dell laptoper opp gjennom tiden med mer eller mindre lykke. Det som har vist seg uvurderlig er å lese hvordan andre har knotet og installert linux på en tilsvarende maskin. Etter litt googling fant jeg: debian install Denne siden forklarer hvordan man installerer debian på en C810. Debian er ikke den enkleste distroen å forholde seg til hvis man har lite linux erfaring. Siden du ønsker en distro som er enkel å bruke og støtter det meste av hardware ville jeg prøvd en har de større distroene, RedHat, SuSe og Mandrake (dess nyere dess bedre). - Mandrake har forresten lagt ut en fix for problemet med ødeleggelsen av cdromene.. Det finnes også en linux-dell newgruppe på yahoo. Du finner den her. Litt tungvindt fordi man må pløye seg gjennom endel reklame hvis man ikke registrerer seg, men det dukker uansett opp endel bra info der.. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 28. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2003 Takk for tipsene, tror jeg prøver SuSe, tenkte lenge på Mandrake men siden det kom en schwær warning og at den kan ødellegge LG rom så skal jeg droppe det. Tror jeg skal gjøre det i kveld og da vil jeg sikkert oppleve MASSE problemer... men utfordning er bra. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Jeg bruker selv Red Hat 9 på min Dell Latitude C610. Det funker bra får alt til å fungere, untatt modemet som er et WinModem (sier seg selv egentlig) men bruker du bare nettverk/adsl så trenger du jo ikke modemet heller da. Jeg har ikke prøvd noe annen distro på bærbaren, men er du nybegynner så tror jeg Red Hat er et greit valg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå