hakonkraft Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 jeg er en 16 år gammel gutt og har lyst til og kjøpe nny pc, mine foreldre skylder meg 11 000 men de betaler aldri. de lånte penger av meg til tobakk osv uten og spørre meg. hvis jeg hadde fått tilbake pengene de skylder meg hadde jeg hatt en pc nå og kunne hvert på tg neste år, men det virker ikke som de har lyst til og betale meg Lenke til kommentar
hakonkraft Skrevet 21. september 2014 Forfatter Del Skrevet 21. september 2014 hva kan jeg gjøre for og få tilbake pengene Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Dersom dine foreldre skylder deg penger kan du som 16-åring ikke gjøre noe - du er umyndig. Dine foreldre kan imidlertid ikke lovlig låne penger av deg, fordi det effektivt sett er de som tar beslutningen på begge sider (de er både låntaker og verge for långiver). Du kan kontakte Fylkesmannens vergemålsavdeling og be om råd, og du kan også klage alle avgjørelser dine foreldre tar med dine penger til Fylkesmannen etter vergemålsloven § 17 femte ledd. Dersom dine foreldre bruker din økonomi som "reserve" for seg selv vil det kunne føre til at Fylkesmannen reiser krav om at de skal fratas retten til å være verge på dine vegne, jfr. vergemålsloven § 19, eller at det oppnevnes en setteverge etter vergemålsloven §§ 27 eller 34 som skal ivareta dine interesser i den konkrete saken. 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå