arne22 Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 (endret) Hei! Har satt opp en Mediawiki på lan for å teste den ut. Har enablet "full støtte" for html tagger og på den måten lagt inn "støtte" for en del funksjoner som ikke er "originale". Bruker "embeded video" både med utgangspunkt i iframe tag og Youtube og video på lokal server via video tag. Ser også ut til å fungere bra med en del andre ting som ikke er "standard", slik som implentering av lyd, pdf dokumenter og flash objekter. Alt dette blir jo gjort via html tags og jeg lurer jo litt på om sikkerheten i forbindelse med dette er tilstrekkelig ok. Ellers så ser det jo ut til å fungere nesten utrolig bra. Streaming av video over lan fungerer jo for eksempel mye bedre enn Youtube. Er det noen som har noe erfaring med implementering av video og annet "ikke standard innhold" i Mediawiki ? Skulle man heller bruke en video plugin? Finnes det ellers noe brukbart og bra diskusjonsforum der ute i verden, der man kan diskutere bruken av Wikimedia? Er det ellers mulig å kjøpe inn kommersiell support for Mediawiki i Norge eller andre steder? Edit: Fikk akkurat installert video plugin for å teste det også. Den fungerte helt greit med Youtube, men ikke for video fra egen lokal server. Lurer stadigvekk på om det er "sikkert nok" å eneable html taggen, ettersom det gir mange flere muligheter. Forutsetningen for å enable html støtte er jo at man har "full kontroll" på de som har tilgang til å redigere wikisidene. (All html kode som legges inn i wiki teksten behøver jo i prinsipp en "sikkerhetsmessig vurdering".) Endret 21. september 2014 av arne22 Lenke til kommentar
ipconfig Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Har drifta en mediawiki. Så lenge du sikrer løsningen er det stort sett greit. Se på YouTube - der er det endel gode videoer om emner. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 7. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2014 Laget først et par lokale installasjoner for testing og så en åpen mot Internett. Mediawiki fungerer faktisk forbausende bra på forholdsvis svak hardware, det kjører stabilt og greit, og så langt så vil jeg si meg faktisk meget positivt overrasket. Det som jeg savner litt og som jeg ikke har klart å finne, det er et diskusjonforum der man kan diskutere gode ideer rundt bruken. Det finnes et help forum, men det er mer rettet mot å diskutere en eller annen "emergency tilstand" og ikke så mye om den kreative og gode bruk. Kikker fortsatt etter et diskusjonsforum for de gode og utdypende diskusjoner. (Den ordinære og store Wikipedia bruker jo ikke mer enn en liten del av de mange muligheter som finnes. Ellers så er det vel mitt personlige syn på saken at Wikimedia skulle kunne ha et betydelig "potensial" som system for "lagring og framfinning" av informasjon innenfor mange typer kunnskapsbaserte bedrifter. Ganske snodig om dette ikke er i bruk, altså noe i retning av "den bedriftsinterne Wikipedia" (Men da med en del flere av de funksjonsmuligheter som faktisk finnes i bruk.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå