Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fått for mye utbetalt i lønn - sagt ifra, men arbeidsgiver tar ikke initiativ


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet et sted i noen måneder og på den siste lønningen min før jeg sluttet skulle jeg kun ha ca. 10 000,- utbetalt, men fikk full månedslønn (ca. 25 000,-) utbetalt. Mest sannsynlig har lønningskontoret gjort en glipp og behandlet meg som om jeg ennå var fast ansatt.

 

Jeg sa ifra etter et par dager, og fikk svar hvor de takket meg for å gi beskjed. Det er nå nesten to måneder siden og jeg har ikke hørt fra de.

 

Jeg antar at arbeidsgiver er i sin fulle rett til å kreve pengene tilbake, men finnes det noen "tidsbegrensning"? Etter å ha lets litt rundt virker det på meg som om det ikke er eksplisitte lover som regulerer dette, men heller ulovfestet rett.

 

 



Anonymous poster hash: 0dbda...381
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg jobbet et sted i noen måneder og på den siste lønningen min før jeg sluttet skulle jeg kun ha ca. 10 000,- utbetalt, men fikk full månedslønn (ca. 25 000,-) utbetalt. Mest sannsynlig har lønningskontoret gjort en glipp og behandlet meg som om jeg ennå var fast ansatt.

 

Jeg sa ifra etter et par dager, og fikk svar hvor de takket meg for å gi beskjed. Det er nå nesten to måneder siden og jeg har ikke hørt fra de.

 

Jeg antar at arbeidsgiver er i sin fulle rett til å kreve pengene tilbake, men finnes det noen "tidsbegrensning"? Etter å ha lets litt rundt virker det på meg som om det ikke er eksplisitte lover som regulerer dette, men heller ulovfestet rett.

 

 

 

Anonymous poster hash: 0dbda...381

 

 

Sikker på at det ikke er feriepenger?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ta en ny telefon til sjefen og spørre om kontonummeret der du kan overføre pengene tilbake til?

Jeg ville ikke gjort det, sånt kan fort bli en del rot.

 

Jeg ville bare satt av pengene og tatt skriftlig kontakt (epost). Så for det bli opp til bedriften å sende faktura eller hvordan de nå velger å arrangere tilbakebetalingen. Det er viktig å kunne dokumentere både kommunikasjon og evt innbetaling i ettertid.

 

(Husk at regnskapet til bedriften blir revidert neste år, slike ting kan komme opp da)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kreditnota benyttes primært ved feil på faktura til kunder, hvordan det blir med feil på utbetalt lønn til arbeidstaker er jeg mer usikker på. Spesielt siden vedkommende har sluttet (ellers kunne det jo bare feilen justeres ved neste lønning).

Kan hende bedriften kan justere beløpet for feiriepenger om TS har noe til gode der.

 

Jeg vet ikke hvordan bedriften vil ordne dette, men det er nok viktig at TS dokumenterer alt.

Lenke til kommentar

 

Jeg antar at arbeidsgiver er i sin fulle rett til å kreve pengene tilbake, men finnes det noen "tidsbegrensning"? Etter å ha lets litt rundt virker det på meg som om det ikke er eksplisitte lover som regulerer dette, men heller ulovfestet rett.

 

Etter det jeg husker så er rettsregelen slik at, om det har gått så lang tid at pengene har gått i den ordinære husholdningen, så vil ikke pengene kunne kreves tilbakebetalt. Det forutsetter dog, god tro. Nå har jo du oppdaget feilutbetalingen, så vet ikke hvordan saken stiller seg da. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...