hjahre Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Hei, Hver gang jeg spiser rå hodekål kan tungen begynne å svi, da gjerne bak på tungen. Så lenge jeg bare spiser er det ikke veldig plagsomt, men hvis jeg drikker Pepsi Max eller pusser tennene rett etter så stiger intensiteten og det svir mer. Dette skjer kun når jeg spiser rå hodekål. Har ikke opplevd det med andre matvarer. Noen som vet hva dette kommer av? Kan det være syrer i kålen som reagerer med stoffer i tannkremen eller brusen? Tenker det kan være noe som reagerer med søtningstoffene (aspartam, xylbitol etc) i produktene, men helt sikker er jeg ikke da det også kan være "boblene" (karbondioksid, skummende tannkrem etc) som er årsaken. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Det er vel ikke normalt å spise rå hodekål? Jeg har hørt at den må kokes. Lenke til kommentar
PongPing Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Rå hodekål?! Den må definitivt kokes!! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Hvorfor det? Rå kål er godt, men det kan smake litt skarpt. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Pølsevev... Rå hodekål går helt fint. At den må kokes eller varmebehandles er bare tøys. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Jeg tok en hel rå hodekål i går, stappet den i juiceren min, og drakk et svæært vinglass med kål. Full av anti-estrogen, for kvinner som vil ha mindre pupper eller menn som vil redusere fettmengden i sine bryst. Hvor "bak" på tungen svir det? Er det rett om jeg sier litt på sidene, lengre bak? Bruker du Listerine i ny og ne? Jeg regner med du ikke gjør det. Kanskje du har noen bakterier som ikke blander godt med kålens stoffer. I så fall ikke kålens feil. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Hodekål tilhører 'brassica'-familien, hvor alle plantene har en undertone av sennep når de kokes lite eller spises rått. Er det denne smaken du sikter til? Lenke til kommentar
hjahre Skrevet 21. september 2014 Forfatter Del Skrevet 21. september 2014 Hvor "bak" på tungen svir det? Er det rett om jeg sier litt på sidene, lengre bak? Bruker du Listerine i ny og ne? Jeg regner med du ikke gjør det. Kanskje du har noen bakterier som ikke blander godt med kålens stoffer. I så fall ikke kålens feil. Ja, det kan tenkes jeg har noen bakterier som mistrives. Listerine har jeg ikke brukt på en stund, men jeg mener å huske at det ikke hjalp særlig, ikke med tanke på sviinga. Akkurat hvor "bak" på tunga det svir er ikke godt å si, men det virker ganske rett det du beskriver. Jeg sier ikke at det er kålens feil, jeg lurer mest på hva som kan føre til at tunga svir. Det som er litt spesielt er at det ikke svir så veldig hvis jeg spiser kålen, men at det tar av så mye som det gjør hvis jeg tar en slurk Pepsi Max (eneste brusen jeg drikker) eller pusser tennene. Hodekål tilhører 'brassica'-familien, hvor alle plantene har en undertone av sennep når de kokes lite eller spises rått. Er det denne smaken du sikter til?Nei, er ikke den smaken, dette er ordentlig sviing Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Etter når jeg har spist/dukket skyller jeg munnen med vann, bremser syreangrepet. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Jeg svir på tunga selv om jeg ikke har spist kål. Er jeg et kålhode? 2 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Jepp du er det Lenke til kommentar
hjahre Skrevet 23. september 2014 Forfatter Del Skrevet 23. september 2014 Jeg svir på tunga selv om jeg ikke har spist kål. Er jeg et kålhode?Godt mulig du er det, ja Etter når jeg har spist/dukket skyller jeg munnen med vann, bremser syreangrepet.Hmm, har ikke tenkt på at det kan være syra som gjør det. Det jeg har merket er at det svir ganske godt selv om jeg tar en sluruk brus en halvtime etter jeg har spist kål og drukket vann i mellomtida. Så det er kanskje bare at jeg reagerer på syra, tar tenkt at det kanskje er noen andre virkemidler også. Vet du hvordan syre det i kål? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Nei gjør ikke det, men har finner du kanskje svaret: http://www.bama.no/eway/no/gronnsaker/kaal/index.aspx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå