Gå til innhold

Win 8.1 oppdatering slettet mappen "Program Files (x86)". Hva faen?

Me sjøl

Anbefalte innlegg

Her om dagen dukket det opp enda en av de periodiske auto-oppdateringene i Windows 8.1. Etter å ha utsatt i noen dager lot jeg oppdateringen gå sin gang. Kan ikke skade, vel? Joda. Et eller annet gikk galt. Hva aner jeg ikke.

Etter oppdateringen oppdaget jeg at en rekke programmer ikke ville kjøre. Det viste seg at hele mappen "Program Files (x86)" med alt innhold, var borte. Rimelig kjipt. Nå er problemet at enkelte av programmene som befant seg i denne mappen, ikke vil la seg reinstallere. Dette gjelder bl.a. Google Chrome og Adobe PDF Reader. Chrome, for eksempel, lar seg installere men lukker seg med en gang programmet er åpnet. Dermed har jeg to spørsmål:

1. Hva i all verden kan være årsaken til at en Windows-oppdatering sletter denne mappen helt uten videre?

og, viktigere,

2. Hva kan være årsaken til at enkelte av programmene, så som Google Chrome, ikke vil la seg reinstallere? Kan det være noen registry-entries som lager krøll? Er den eneste løsningen en clean reinstallering av hele Windows?

Hardware, om det skulle være relevant:

Multicom Xishan W350E laptop

i7-3630QM

Nvidia GTX 660M 2GB

Windows installert på 120 GB SSD-disk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på det ikke er disk eller filsystem feil.

Oppdateringer fjerner ikke program files mappe , men kan sikkert bidra til å være en katalysator til at det skjedde noe hos deg samtdig med at det kjøres disksjekk e.l (ref korrupsjon i filsystem eller disk/ssd).

Selvfølgelig fjerner ikke oppdateringer viktige mapper på den måten. Vanligvis. Men noe gikk galt. Jeg vet ikke hva. Det var definitivt oppdateringen som var katalysator, mer vet jeg ikke.

Kan mappen ha blitt skjult? Du ser den ikke med mindre du skrur på visning av skjulte mapper. Samtidig kan rettighetene til mappen ha blitt endret og slikt sett skape problemer.

Hvis du ikke har deaktivert systemgjenoppretting, så forsøk å rulle tilbake til en dato før du installerte oppdateringen.

Mappen er ikke skjult, den var helt borte og jeg var nødt til å lage en ny. Systemgjenoppretting er aktivert for SSD-en, men det finnes ingen backuper (wut).

Du har ikke tilfeldigvis en gang flyttet mappa og laget en symbolsk lenke (symbolic link/junction point)? I så fall kan det tenkes at bare lenken har blitt slettet.

Dessverre ikke.

Mulig jeg blir nødt til å gå inn i registry manuelt og fjerne alle spor etter programmene som forsvant, slik at jeg kan kjøre en clean reinstall. Er lite lysten på å reinstallere hele Windows, det blir en del styr. Ikke har jeg verken DVD-en eller programnøklen heller, den har jeg rotet bort (nei, ikke noe piratkopi, jeg kjøpte Windows som tillegg til laptopen).

Uansett, takk for hjelpen sålangt, selv om det ikke kom noe særlig ut av det. Jeg får rote rundt litt videre og eventuelt komme tilbake med mer konkrete spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...