Gå til innhold

Førstegangstjeneste

Steifoo

Anbefalte innlegg

Okey folkens, trenger noen kloke råd her.

Det har seg sånn at jeg skal inn på sesjon om en liten ukes tid, men problemet mitt er at jeg ikke ANER hva jeg skal velge i min førstegangstjeneste.

Derfor kunne jeg tenkt meg at dere som har vært igjennom førstegangstjeneste hadde fortalt litt om hva dere gjorde, og hva dere synes om tjeneste-valget deres.

Bare så det er sagt, så er ikke jeg den mest atletiske personen man kan finne, så jeg kommer nok helt sikkert ikke til å velge noe veldig fysisk krevende.

Jeg er egentlig bare ute etter å sitte igjen med en positiv opplevelse av militæret, og å ha lært en god del nye ting, i det året(det er 12 måneder, sant?) jeg skal være inne til førstegangstjeneste.

Hvordan er luftforsvaret? Hva slags forskjellige 'grener' kan man velge der?

Hva med sjøforsvaret eller hæren? Hvilke 'grener' kan man velge der?

Hører det er mange som søker om få kjøre tanks. (=artilleri, right?)

Jeg er klar over www.mil.no, men jeg synes ikke det var tilstrekkelig informasjon om førstegangstjenesten.

Det er mye bedre å høre personlige erfaringer!

Jeg har også lest en plass at militæret tilbyr fotografering og f.eks journalist-'yrke' som førstegangstjeneste. Jeg var under den oppfattningen at militæret var der for å lære 'rookies' å bli stridsdyktige, og å lære dem om kamp? Ikke fotografering/journalistikk? :shrug:

Mange ubesvarte spørsmål her nå, og jeg håper virkelig dere har noen kloke svar, fordi jeg føler meg ganske usikker.

Vil liksom ikke velge noe jeg kommer til å angre i 12 måneder heller :roll:

På forhånd, takk for alle svar!

Mvh,

Steifoo

Endret av Steifoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mens jeg fortsatt kommer på det.

Hva går 'elektronisk krigføring' ut på? Det _høres_ tøft ut, men er det det? :)

Hvilken del av militæret er det? Hæren?

Finnes det noen andre 'slappe/rolige stillinger' i militæret, der du får godkjent førstegangstjeneste for å gjøre lite/ingenting? (Må jo utforske mulighetene mine ;))

F.eks en kontorjobb e.l.? (ikke at det gir noe særlig 'militær-følelse', men det kan jo være en mulighet...)

Mvh,

Steifoo

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å søke deg til marinen, på en minerydder eller noe i den duren. Kamerater av meg som har vært der har hatt den sløveste tjenesten noensinne!

Selv var jeg på Setermoen i indre Troms, i saniteten. Var så heldig at jeg ble sykevokter på sykestua der, så jeg var mye inne i varmen mens de andre var ute på øvelse i skauen i 35 grader minus :)

Men det er nok større sjans for å få slapp tjeneste om du søker marinen.

Lenke til kommentar

Det er ikke så godt å svare på hva DU burde velge i militæret. Kommer litt an på hva slags type du er. Men jeg kan jo gi deg et råd, utifra mine erfaringer. Jeg heller var ikke (les: er ikke...) noe fysisk monster. Jeg hadde veldig lyst til å komme inn et sted der jeg fikk prøvd meg litt. Hadde ikke lyst til å sitte i en bil, eller på en kontorstol. Det kunne jeg gjøre nok ellers.

Fallskjermjeger eller marinejeger var helt uaktuellt. Det hadde jeg ikke fysikk eller forutsetninger for å bli. Ikke kunne jeg tenke meg å bli dykker heller. Har aldri interessert meg å være under vann. Men jeg kunne tenke meg å ha en tjeneste hvor jeg var mye ute, og hvor jeg til en hvis grad kunne hjelpe meg selv. Jeg synes det er morro å bli satt på prøve, og å samarbeide. Det er også en god følelse å føle at man er avhengig av andre, og at andre er avhengig av deg. Søkte derfor som jeger i infanteriet.

Det ble et år som jeg aldri kommer til å angre på. Her lærte vi om forskjellige våpen: AG3, MG3, Tow, NM-149 (Skarpskyttergevær), Glock-17, MP-5, 12,7mm Mitr. Det er de jeg husker i farten. Hadde en del skyting med dem også. Holdt på å glemme M72. (Du skulle sett den VW bussen etterpå...)

Lærte masse om sprengning. Masse er vel kanskje å ta i, men vi fikk mange demoer. Fikk prøve litt selv også. Førstehjelp hadde vi en del av. Som sanitetsmann på laget, så ble det i alle fall en del.

Survival teknikk lærer man. Hvordan man skal greie seg ute med et minimum av mat og utstyr. Dette er en prøvelse.

Ellers så lærer man å bygge og drifte en OP (Observasjonspost), lærer å gå forskjellige typer patruljer. F.eks stridspatrulje.

Som sagt så var vi gjennom mange temaer, og det var vanvittig mye teori i starten. Men det var godt å sitte litt innendørs også...

Men det inntrykket jeg stter igjen med, og som jeg husker best, er nok samholdet. Tror (Tror) man merker det spesiellt godt i en slik tjeneste. Man er avhengig av hverandre, man må stole på hverandre, og man må kunne gi å ta. Bare det at en deler ei brødskive med deg når du er sulten gir mye.

Du ble sikkert ikke så mye klokere av dette, men du fikk i alle fall min versjon av militæret. Og til slutt så legger jeg ikke skjul på at det var godt å komme hjem til kaffekoppen og rullingspakka.

Uansett hva du velger, så ønsker jeg deg lykke til!

Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

MeReo: Fortell litt mer om hva du gjorde i tjenesten din. Hva slags oppgaver hadde du?

Atrax: Minerydder _kan_ jo være en one-time opplevelse da :p

Å jobbe i saniteten høres ikke så ille ut. Lærer jo førstehjelp, og det å hjelpe andre er noe jeg liker å gjøre. Trengs det noe kunnskaper på forhånd om sanitet/behandlig av skadede? Hvordan var din hverdag?

Lodott: Jeg prøvde, men det ser ikke ut til at jeg får frem poster som er lagd for leeenge siden. Tror det er fordi den har laget nytt forum.

Shotgun: Det hjalp veldig mye! Jeg fikk nesten lyst på å prøve denne tjenesten, men jeg er redd for at det blir for fysisk krevende. Jeg vil ikke være på en plass der jeg ikke 'hører' hjemme. D.v.s. der jeg ikke har noen forutsetninger til å greie oppgavene.

Jeg tror selv at jeg er den typen som liker å sitte innendørs i mer rolige omgivelser. F. eks som sanitet på ei 'sykestue', eller kanskje IT-avdelingen hehe.

Altså ikke den personen som styrter inn først i krig med våpen i hendene.

Hvordan er elektronisk krigføring? Å 'jamme' radioen til fienden høres jo kult ut :)

På forhånd takk!

Mvh,

Steifoo

Lenke til kommentar
MeReo: Fortell litt mer om hva du gjorde i tjenesten din. Hva slags oppgaver hadde du?

Ja altså jeg var på kontoret sammen med tre andre menige, der vi hadde ansvaret for tele og data nettverket + all maskinvaren. Vi satt både på telefon support og jobbet ute i leiren. Jobbet fra kl 0830 til ca 1500 hver dag og hadde fri i helgene. Bodde i egne kasserner for det faste mannskapet. 2 manns lugarer med upc kabel tv/internet *grin* . *mimrer* Når jeg tenker tilbake så var dette kanskje den minst bekymringsfulle tiden jeg har hatt. ;)

Lenke til kommentar

HMKG!

Der har du en førstegangstjeneste med mening. Hver dag har et oppdrag, og du dasser ikke bare rundt.

Tjenesten består av:

-Vakt. Slottet, Akershus, Skaugum, Huseby Leir

-Parader etc. Fx: Stortingets åpning, kongens innspeksjon, 17 mai

-Felt. Generell økning av deg og dine medsoldaters feltdyktighet.

-Perm. Like digg med perm fra garden som fra alle andre avdelinger.

Hvis "konge og fedreland" ikke er noe for deg, kan jo Fist-H, eller GSV også være aktuelle avdelinger som er opperative, og vil gi en meningsfylt tjeneste.

lykke til...

Lenke til kommentar

Jeg skal også på sesjon snart, og trenger råd til hva jeg skal velge. Har lyst å komme litt i form, men er jo interessert i data og det hadde vært fint å kunne brukt noe av kunnskapene mine der. Har også hørt på jobben at utdanning i militæret kan være et valg, hva synes dere om dette?

Lenke til kommentar

Garden er jo nevnt, jeg var der i to uker før jeg ble mudda. Det er begrensa hvor mye jeg kan uttale meg om Garden på det grunnlaget, men det er en del holdninger blant befalet jeg ikke likte noe særlig. Man skal ikke bruke regntøy, eller 'koma-genser', en ullgenser. "En gardist fryser ikke, han skifter farge, så dør han" Det sier vel en del, garden skal være de "tøffeste"! Men min far, som har vært fallskjermjeger bla. sier dette er bullshit holdninger - regntøy og komagenser er til for å brukes.

Jaja... angrer på at jeg ikke søkte en eller annen jeger greie. Det virker mye mer utfordrene og interessant.

Lenke til kommentar

Nei, ikke nekt! For all del! Da skal jeg love deg at du går glipp av noe ihvertfall!

Jeg var inne i forcen fra juli 2001 til juni 2002, og jeg tjenestegjorde som militærpolitikorporal ved MP-stasjonen i Oslo. Den gangen var det ikke opprettet en egen MP-skole som den som er på Sessvollmoen nå, men da hadde hæren en egen MP-skole. Det var seff litt pes det første halve året, men en ufattelig bra og interessant tjeneste! Andre halvdelen av året så er man i operativ tjeneste. Opplevde utrolig mye dette året! Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne engang! Her lærer man alt fra håndtering av bombetrusler til avhørsteknikker... Hvis du er interessert kan du gjerne sende meg en PM, så skal kan jeg utdype det enda mer.. Men gidder ikke å skrive en stil om MP-livet her hvis det er uaktuelt for deg... ;)

Tror forøvrig at den nye MP-skolen er veldig bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...