Gå til innhold

Jernbanen bruker millioner på sære løsninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vil fortsatt bli anbud, de skal bare standarisere hvordan systemene funker.

 

"Da konkurrerer leverandørene på kvalitet, pris og service, ikke på egne tekniske løsninger"

 

Men dette lover meget bra. Uansett hvem som vinner anbudet så blir det samme system som lar seg vedlikeholde og drifte på samme måte. Så får vi vente å se om vi får like mye trøbbel med vinnerne av anbudsrunden pga andre faktorer :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jada, jeg veit at de fortsatt er bundet av loven om offentlige anskaffelser.

Men som sagt; de er nå endelig på vei forbi den bøygen som det er å formulere en kravspesifikasjon som er god nok. Det krever en sinnsykt god kunnskap om det du vil ha og det du trenger, for alt du har glemt å få med i kravspesifikasjonen, det kan du bare glemme å få med i utvalgsprosessen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt utrolig!, jeg tar NSB ukentlig (fordi jeg må, ikke har lyst). For hver gang der er Buss for tog, forsinkelser etc grunnet signal feil så har flere ganger sagt.
"NSB har sikker et lappeteppe av gamle systemer "fra før krigen" de forsøker å få til å snakke sammen, virker som de bruker millionsvis av kroner på dette i steden for å få et system som snakker samme språk"
Så er det akkurat det som er problemet!, når de har brukt milionvis av kroner så har de faktisk bare fått inn enda et nytt system som tydegvis ikke er sjekket i forkant kan kommunisere 100% med det gamle systemet som ligger i bunnen.

Det er jo regel nr 1 på alle IT skoler jeg har gått på. IT er aldri bedre en det svakeste leddet, så da begynner man med andre ord å rette problemet på det svakeste leddet å utbedrer samt dokumenterer (for å sikre at systemer snakker sammen 100%...... bare latterlig at mine svada antagelser faktisk var spott on.....

Endret av simalarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Koden blir riktig nok ikke så åpen at du får laste den ned hjemme, men den blir tilgjengelig for de leverandørene som leverer slike systemer. Holter understreker at de tekniske spesifikasjonene på ingen måte skal ekskludere noen aktører."

 

WTF.. det er en selvmotsigelse -- hvis du ikke kan lese koden hjemme ekskluderes allerede en stor gruppe: de som driver med modelltog. Og grensen må gå ett sted. Vil feks en grunderbedrift som lager LED-baserte signallys få tilgang? Når Deutche Bahn & co først skal begynne på nytt og gjøre ting riktig, hvorfor ikke publisere koden? De kan bare dumpe en zip eller tgz fil, ikke nødvendig at private skal få jkomme med patcher (men det er positivt).

 

Når det er sagt vet jeg ikke hva de mener med "koden", som ikke deles med alle. Det er absolutt mulig å ha åpne standarder men lukket kildekode, noe som virker som en grei løsning her. Leverandørene får beholde sine interne systemer, men må fungere med andre. Kanskje koden er en referanse-implementasjon laget av Deutche Bahn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet her er vel at jernbaneverket har gjort en altfor dårlig jobb med kravspesifikasjonene i anbudsrunden. I stedet for å kjøpe ferdige pakker, burde de ha l laget en kravspesifikasjon som definerer hvordan signalsystemene skal kommunisere med hverandre osv. Det er vel det de egentlig gjør nå, men de burde ha gjort det for lenge siden - da kunne man ha standardisert jernbanenettet i Norge i hvert fall uten alle disse ekstrakostnadene og problemene. I stedet for å skylde på leverandørene og anbudsprosessen er det egentlig de som har gjort en for dårlig jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

dette er ene og alene grunnet holdninger som vokser frem i offentlige arbeidsplasser, de vet at konsekvens for dårlig arbeid ikke eksisterer dermed lar dem sin egen kunnskap dø ut. Dem tror blindt på leverandører som kun prøver å selge og gjerne lyver for å få inn et salg. Nei fysj, inn med strengere straff for dårlig arbeid blant offentlig ansatte. Og for gud skyld, få drept sintef i sin helhet med en eneste gang. Det finnes ikke kompetanse igjen der og dem har absolutt tillit i alt som heter offentlig etat. Flaut, og veldig veldig skummelt. Sintef er bare tull nå til dags, enormt pengesluk.

 

har selv vært med på å ferske sintef i forfalsking av rapporter for å dekke over egne feil, dette er folk som er vant til å ikke møte skepsis eller mistro nå dem lyver seg unna fiaskoansvar på offentlige kontorer. Skulle sett ansiktene på de tre senioringeniørene som fikk rapporten sin plukket ifra hverandre på 2 minutter av en da 24 år gammel nyutdannet h2k..... han ene reagerte først med hersketeknikk, reise seg opp, brølte og smalt hendene i bordet, fikk satt han bestemt ned i stolen sin igjen og informert om at dersom dette ikke ordnes opp i vil ikke sintef lengere være en del av prosjektet (enormt prosjekt, flere hundre millioner osv...). Dem gikk med på det og gikk med hodet bøyd ut.... dette er farlige mennesker! på offentlige kontorer snor dem seg unna feil som burde vært tilstiftet dem! får frysninger av å tenke på det...

Endret av Henrik2k
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt utrolig!, jeg tar NSB ukentlig (fordi jeg må, ikke har lyst). For hver gang der er Buss for tog, forsinkelser etc grunnet signal feil så har flere ganger sagt.

"NSB har sikker et lappeteppe av gamle systemer "fra før krigen" de forsøker å få til å snakke sammen, virker som de bruker millionsvis av kroner på dette i steden for å få et system som snakker samme språk"

Så er det akkurat det som er problemet!, når de har brukt milionvis av kroner så har de faktisk bare fått inn enda et nytt system som tydegvis ikke er sjekket i forkant kan kommunisere 100% med det gamle systemet som ligger i bunnen.

Det er jo regel nr 1 på alle IT skoler jeg har gått på. IT er aldri bedre en det svakeste leddet, så da begynner man med andre ord å rette problemet på det svakeste leddet å utbedrer samt dokumenterer (for å sikre at systemer snakker sammen 100%...... bare latterlig at mine svada antagelser faktisk var spott on.....

 

 

NSB kjører passasjertog, og er ikke ansvarlig for dårlig spor, signalanlegg, strøm eller liknende.

På samme måte som busselskapet ikke er ansvarlig for ras, stengte veier, flom og bilkø.

 

Dette ansvaret har Jernbaneverket. Fra Wikipedia:

 

Jernbaneverket (JBV) er en norsk statsetat underlagt Samferdselsdepartementet, med ansvar for norsk jernbanes infrastruktur (skinner, signaler, sporveksler, bruer, tunneler osv.), en del stasjonsbygninger og drift av jernbaneanleggene for øvrig. JBV har ansvar for infrastrukturen uavhengig av hvem som er operatør av togene. Jernbaneverket forvalter all offentlig jernbaneinfrastruktur på vegne av staten. Jernbaneverket ble opprettet i 1996 da det tidligere statsselskapet, Norges statsbaner (NSB), ble omorganisert.

 

 

 

 

Ytterst få av de forsinkelsene som oppstår skyldes at selve toget har tekniske problemer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Helt utrolig!, jeg tar NSB ukentlig (fordi jeg må, ikke har lyst). For hver gang der er Buss for tog, forsinkelser etc grunnet signal feil så har flere ganger sagt.

"NSB har sikker et lappeteppe av gamle systemer "fra før krigen" de forsøker å få til å snakke sammen, virker som de bruker millionsvis av kroner på dette i steden for å få et system som snakker samme språk"

Så er det akkurat det som er problemet!, når de har brukt milionvis av kroner så har de faktisk bare fått inn enda et nytt system som tydegvis ikke er sjekket i forkant kan kommunisere 100% med det gamle systemet som ligger i bunnen.

 

Det er jo regel nr 1 på alle IT skoler jeg har gått på. IT er aldri bedre en det svakeste leddet, så da begynner man med andre ord å rette problemet på det svakeste leddet å utbedrer samt dokumenterer (for å sikre at systemer snakker sammen 100%...... bare latterlig at mine svada antagelser faktisk var spott on.....

 

For det første, så er det ikke NSB som har signalanleggene, det er Jernbaneverket. Og det dreier seg om anlegg som er kjøpt inn over veldig lang tid, med skiftende, tekniske standarder. Uttrykket "Interface" var knapt oppfunnet da disse anleggene ble kjøpt inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kankje er løsningen å sende pappskallene fra administrasjonen til NSB til Japan, slik de kan lære seg hvordan man bygger og holder ved like ting på en effektiv måte?

Denne norske nasjonalismen "jo men vi vet jo alltid bedre" bør få seg en skikkelig gjennomgang. Mens vi har mange milliarder å skryte av er visse deler av offentlige tjenester enten sysselsettingskontorer, eller etater som eksistere på "life support", eller er vernet som hellige kuer fra alt som heter total revisjon pga man "må" beholde de slik de er. Rett og slett patetisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kankje er løsningen å sende pappskallene fra administrasjonen til NSB til Japan, ...

 

Igjen, NSB er et selskap som driver persontogtrafikk. Som et busselskap.

 

Jernbaneverket er ansvarlig for spor, strøm, signalanlegg osv.

 

Ytterst få av de problemene som NSBs kunder opplever skyldes NSB. Alle feil på spor, sporveksler, strøm, signalanlegg osv. er utenfor NSBs kontroll.

 

Hvis motorveien har rast ut, skylder du vel ikke på busselskapet. Vegvesenet har skylda.

Jernbaneverket er som "vegvesenet", bare for jernbane.

 

Det er lenge siden NSB var et kjempestort selskap som drev med både infrastruktur, gods- og passasjertrafikk.

Alt ble omstrukturert på nittitallet, og oppdelt i flere selskaper.

 

Nå driver NSB kun passasjertrafikk, og er nesten aldri skyld i de forsinkelsene du opplever.

Togsett som bryter sammen er en sjeldenhet.

Det er nesten bestandig problemer med strøm, spor og signalanlegg som forårsaker togstans.

 

Skyld heller på politikere som aldri bevilger penger til en skikkelig fornyelse av alt som er gammelt og dårlig.

De bevilger bare småsummer som såvidt holder til å fikse feilene etterhvert som de oppstår.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kankje er løsningen å sende pappskallene fra administrasjonen til NSB til Japan, ...

 

Igjen, NSB er et selskap som driver persontogtrafikk. Som et busselskap.

 

Jernbaneverket er ansvarlig for spor, strøm, signalanlegg osv.

 

Ytterst få av de problemene som NSBs kunder opplever skyldes NSB. Alle feil på spor, sporveksler, strøm, signalanlegg osv. er utenfor NSBs kontroll.

 

Hvis motorveien har rast ut, skylder du vel ikke på busselskapet. Vegvesenet har skylda.

Jernbaneverket er som "vegvesenet", bare for jernbane.

 

Det er lenge siden NSB var et kjempestort selskap som drev med både infrastruktur, gods- og passasjertrafikk.

Alt ble omstrukturert på nittitallet, og oppdelt i flere selskaper.

 

Nå driver NSB kun passasjertrafikk, og er nesten aldri skyld i de forsinkelsene du opplever.

Togsett som bryter sammen er en sjeldenhet.

Det er nesten bestandig problemer med strøm, spor og signalanlegg som forårsaker togstans.

 

Skyld heller på politikere som aldri bevilger penger til en skikkelig fornyelse av alt som er gammelt og dårlig.

De bevilger bare småsummer som såvidt holder til å fikse feilene etterhvert som de oppstår.

 

Nå var ikke hovedpoenget mitt nøyaktig hvem vi skal peke fingeren på som du henger deg veldig opp i. Poenget er hva som faktisk er problemet samt hvor særdeles dårlig de løses.

 

Ser det trolig er et pr ansatte fra NSB her, utifra saverene å dømme. Men igjen, hovedpoenget mitt med trolig fler her, er den slurvete jobben som gjøres. Minner mye om det nye "betalings systemet" til Ruter. Om de heter NSB eller jernbaneverket er Ett Fett for oss som står mitt oppe i det å må slite med det, hovedpoenget er at problemet må løses på en mye fer effektiv måte en lappeteppe metoden som tydeligvis brukes i dag....

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kankje er løsningen å sende pappskallene fra administrasjonen til NSB til Japan, ...

Igjen, NSB er et selskap som driver persontogtrafikk. Som et busselskap.

 

Jernbaneverket er ansvarlig for spor, strøm, signalanlegg osv.

 

Ytterst få av de problemene som NSBs kunder opplever skyldes NSB. Alle feil på spor, sporveksler, strøm, signalanlegg osv. er utenfor NSBs kontroll.

 

Hvis motorveien har rast ut, skylder du vel ikke på busselskapet. Vegvesenet har skylda.

Jernbaneverket er som "vegvesenet", bare for jernbane.

 

Det er lenge siden NSB var et kjempestort selskap som drev med både infrastruktur, gods- og passasjertrafikk.

Alt ble omstrukturert på nittitallet, og oppdelt i flere selskaper.

 

Nå driver NSB kun passasjertrafikk, og er nesten aldri skyld i de forsinkelsene du opplever.

Togsett som bryter sammen er en sjeldenhet.

Det er nesten bestandig problemer med strøm, spor og signalanlegg som forårsaker togstans.

 

Skyld heller på politikere som aldri bevilger penger til en skikkelig fornyelse av alt som er gammelt og dårlig.

De bevilger bare småsummer som såvidt holder til å fikse feilene etterhvert som de oppstår.

Nå var ikke hovedpoenget mitt nøyaktig hvem vi skal peke fingeren på som du henger deg veldig opp i. Poenget er hva som faktisk er problemet samt hvor særdeles dårlig de løses.

 

Ser det trolig er et pr ansatte fra NSB her, utifra saverene å dømme. Men igjen, hovedpoenget mitt med trolig fler her, er den slurvete jobben som gjøres. Minner mye om det nye "betalings systemet" til Ruter. Om de heter NSB eller jernbaneverket er Ett Fett for oss som står mitt oppe i det å må slite med det, hovedpoenget er at problemet må løses på en mye fer effektiv måte en lappeteppe metoden som tydeligvis brukes i dag....

Jeg tror du har lest artikkelen alt for dårlig. Det saken dreier seg om, er at anleggene det gjelder, er kjøpt inn over svært mange år, med varierende standarder tilgjengelig på markedet. Det er aldri stilt midler til disposisjon for å foreta en generell oppgradering og standardisering, det er bare bevilget penger til det som har vært absolutt nødvendig der og da.Da blir resultatet slik som det har blitt. Nå kommer en ny europeisk standard for signalanleggene, nå må politikerne følge opp med bevilgninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Kankje er løsningen å sende pappskallene fra administrasjonen til NSB til Japan, ...

Igjen, NSB er et selskap som driver persontogtrafikk. Som et busselskap.

 

Jernbaneverket er ansvarlig for spor, strøm, signalanlegg osv.

 

Ytterst få av de problemene som NSBs kunder opplever skyldes NSB. Alle feil på spor, sporveksler, strøm, signalanlegg osv. er utenfor NSBs kontroll.

 

Hvis motorveien har rast ut, skylder du vel ikke på busselskapet. Vegvesenet har skylda.

Jernbaneverket er som "vegvesenet", bare for jernbane.

 

Det er lenge siden NSB var et kjempestort selskap som drev med både infrastruktur, gods- og passasjertrafikk.

Alt ble omstrukturert på nittitallet, og oppdelt i flere selskaper.

 

Nå driver NSB kun passasjertrafikk, og er nesten aldri skyld i de forsinkelsene du opplever.

Togsett som bryter sammen er en sjeldenhet.

Det er nesten bestandig problemer med strøm, spor og signalanlegg som forårsaker togstans.

 

Skyld heller på politikere som aldri bevilger penger til en skikkelig fornyelse av alt som er gammelt og dårlig.

De bevilger bare småsummer som såvidt holder til å fikse feilene etterhvert som de oppstår.

Nå var ikke hovedpoenget mitt nøyaktig hvem vi skal peke fingeren på som du henger deg veldig opp i. Poenget er hva som faktisk er problemet samt hvor særdeles dårlig de løses.

 

Ser det trolig er et pr ansatte fra NSB her, utifra saverene å dømme. Men igjen, hovedpoenget mitt med trolig fler her, er den slurvete jobben som gjøres. Minner mye om det nye "betalings systemet" til Ruter. Om de heter NSB eller jernbaneverket er Ett Fett for oss som står mitt oppe i det å må slite med det, hovedpoenget er at problemet må løses på en mye fer effektiv måte en lappeteppe metoden som tydeligvis brukes i dag....

Jeg tror du har lest artikkelen alt for dårlig. Det saken dreier seg om, er at anleggene det gjelder, er kjøpt inn over svært mange år, med varierende standarder tilgjengelig på markedet. Det er aldri stilt midler til disposisjon for å foreta en generell oppgradering og standardisering, det er bare bevilget penger til det som har vært absolutt nødvendig der og da.Da blir resultatet slik som det har blitt. Nå kommer en ny europeisk standard for signalanleggene, nå må politikerne følge opp med bevilgninger.

 

Viser til artikkelen du sikter til:

"Bedre blir det ikke av at man på en jernbanestrekning på to mil kan ha fire forskjellige signalsystemer fra ulike leverandører, alle basert på forskjellig teknologi. På strekningen mellom Oslo og Drammen, en av de mest trafikkerte i landet, er det i dag fire ulike signalsystemer. Og i disse dager bygges en femte type på Høvik og Stabekk stasjon

Jernbaneverket bruker millioner på å få disse proprietære løsningene til å snakke sammen, ved å konstruere egne grensesnitt i overgangen mellom to systemer."

 

Det er dette jeg skriver om, det er "brannslukninsarbeid", det skal å bør være mulig å krever at leverandør tilpasser signal anlegget slik at det kan prate sammen med nåverende signal anlegg før det leveres til NSB\Jernbaneverket (siden flere synes det er viktig å få med). Dette er jo en løsning som Roper om problemer senere, noe som selvsagt har vist seg, vet ikke hvor mange ganger jeg må ta buss i steden for tog pga signalfeil, men det er mange....

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kankje er løsningen å sende pappskallene fra administrasjonen til NSB til Japan, ...

Igjen, NSB er et selskap som driver persontogtrafikk. Som et busselskap.

 

Jernbaneverket er ansvarlig for spor, strøm, signalanlegg osv.

 

Ytterst få av de problemene som NSBs kunder opplever skyldes NSB. Alle feil på spor, sporveksler, strøm, signalanlegg osv. er utenfor NSBs kontroll.

 

Hvis motorveien har rast ut, skylder du vel ikke på busselskapet. Vegvesenet har skylda.

Jernbaneverket er som "vegvesenet", bare for jernbane.

 

Det er lenge siden NSB var et kjempestort selskap som drev med både infrastruktur, gods- og passasjertrafikk.

Alt ble omstrukturert på nittitallet, og oppdelt i flere selskaper.

 

Nå driver NSB kun passasjertrafikk, og er nesten aldri skyld i de forsinkelsene du opplever.

Togsett som bryter sammen er en sjeldenhet.

Det er nesten bestandig problemer med strøm, spor og signalanlegg som forårsaker togstans.

 

Skyld heller på politikere som aldri bevilger penger til en skikkelig fornyelse av alt som er gammelt og dårlig.

De bevilger bare småsummer som såvidt holder til å fikse feilene etterhvert som de oppstår.

Nå var ikke hovedpoenget mitt nøyaktig hvem vi skal peke fingeren på som du henger deg veldig opp i. Poenget er hva som faktisk er problemet samt hvor særdeles dårlig de løses.

 

Ser det trolig er et pr ansatte fra NSB her, utifra saverene å dømme. Men igjen, hovedpoenget mitt med trolig fler her, er den slurvete jobben som gjøres. Minner mye om det nye "betalings systemet" til Ruter. Om de heter NSB eller jernbaneverket er Ett Fett for oss som står mitt oppe i det å må slite med det, hovedpoenget er at problemet må løses på en mye fer effektiv måte en lappeteppe metoden som tydeligvis brukes i dag....

Jeg tror du har lest artikkelen alt for dårlig. Det saken dreier seg om, er at anleggene det gjelder, er kjøpt inn over svært mange år, med varierende standarder tilgjengelig på markedet. Det er aldri stilt midler til disposisjon for å foreta en generell oppgradering og standardisering, det er bare bevilget penger til det som har vært absolutt nødvendig der og da.Da blir resultatet slik som det har blitt. Nå kommer en ny europeisk standard for signalanleggene, nå må politikerne følge opp med bevilgninger.

 

Viser til artikkelen du sikter til:

"Bedre blir det ikke av at man på en jernbanestrekning på to mil kan ha fire forskjellige signalsystemer fra ulike leverandører, alle basert på forskjellig teknologi. På strekningen mellom Oslo og Drammen, en av de mest trafikkerte i landet, er det i dag fire ulike signalsystemer. Og i disse dager bygges en femte type på Høvik og Stabekk stasjon

Jernbaneverket bruker millioner på å få disse proprietære løsningene til å snakke sammen, ved å konstruere egne grensesnitt i overgangen mellom to systemer."

 

Det er dette jeg skriver om, det er "brannslukninsarbeid", det skal å bør være mulig å krever at leverandør tilpasser signal anlegget slik at det kan prate sammen med nåverende signal anlegg før det leveres til NSB\Jernbaneverket (siden flere synes det er viktig å få med). Dette er jo en løsning som Roper om problemer senere, noe som selvsagt har vist seg, vet ikke hvor mange ganger jeg må ta buss i steden for tog pga signalfeil, men det er mange....

 

" det skal å bør være mulig å krever at leverandør tilpasser signal anlegget slik at det kan prate sammen med nåverende signal anlegg før det leveres til Jernbaneverket". Nei, det er en total misforståelse. Nå skal det ikke leveres signalanlegg med standard fra sekstitallet, nå skal det leveres anlegg av den standarden som skal innføres over hele jernbanenettet, ERTMS.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Kankje er løsningen å sende pappskallene fra administrasjonen til NSB til Japan, ...

Igjen, NSB er et selskap som driver persontogtrafikk. Som et busselskap.

 

Jernbaneverket er ansvarlig for spor, strøm, signalanlegg osv.

 

Ytterst få av de problemene som NSBs kunder opplever skyldes NSB. Alle feil på spor, sporveksler, strøm, signalanlegg osv. er utenfor NSBs kontroll.

 

Hvis motorveien har rast ut, skylder du vel ikke på busselskapet. Vegvesenet har skylda.

Jernbaneverket er som "vegvesenet", bare for jernbane.

 

Det er lenge siden NSB var et kjempestort selskap som drev med både infrastruktur, gods- og passasjertrafikk.

Alt ble omstrukturert på nittitallet, og oppdelt i flere selskaper.

 

Nå driver NSB kun passasjertrafikk, og er nesten aldri skyld i de forsinkelsene du opplever.

Togsett som bryter sammen er en sjeldenhet.

Det er nesten bestandig problemer med strøm, spor og signalanlegg som forårsaker togstans.

 

Skyld heller på politikere som aldri bevilger penger til en skikkelig fornyelse av alt som er gammelt og dårlig.

De bevilger bare småsummer som såvidt holder til å fikse feilene etterhvert som de oppstår.

Nå var ikke hovedpoenget mitt nøyaktig hvem vi skal peke fingeren på som du henger deg veldig opp i. Poenget er hva som faktisk er problemet samt hvor særdeles dårlig de løses.

 

Ser det trolig er et pr ansatte fra NSB her, utifra saverene å dømme. Men igjen, hovedpoenget mitt med trolig fler her, er den slurvete jobben som gjøres. Minner mye om det nye "betalings systemet" til Ruter. Om de heter NSB eller jernbaneverket er Ett Fett for oss som står mitt oppe i det å må slite med det, hovedpoenget er at problemet må løses på en mye fer effektiv måte en lappeteppe metoden som tydeligvis brukes i dag....

Jeg tror du har lest artikkelen alt for dårlig. Det saken dreier seg om, er at anleggene det gjelder, er kjøpt inn over svært mange år, med varierende standarder tilgjengelig på markedet. Det er aldri stilt midler til disposisjon for å foreta en generell oppgradering og standardisering, det er bare bevilget penger til det som har vært absolutt nødvendig der og da.Da blir resultatet slik som det har blitt. Nå kommer en ny europeisk standard for signalanleggene, nå må politikerne følge opp med bevilgninger.

 

Viser til artikkelen du sikter til:

"Bedre blir det ikke av at man på en jernbanestrekning på to mil kan ha fire forskjellige signalsystemer fra ulike leverandører, alle basert på forskjellig teknologi. På strekningen mellom Oslo og Drammen, en av de mest trafikkerte i landet, er det i dag fire ulike signalsystemer. Og i disse dager bygges en femte type på Høvik og Stabekk stasjon

Jernbaneverket bruker millioner på å få disse proprietære løsningene til å snakke sammen, ved å konstruere egne grensesnitt i overgangen mellom to systemer."

 

Det er dette jeg skriver om, det er "brannslukninsarbeid", det skal å bør være mulig å krever at leverandør tilpasser signal anlegget slik at det kan prate sammen med nåverende signal anlegg før det leveres til NSB\Jernbaneverket (siden flere synes det er viktig å få med). Dette er jo en løsning som Roper om problemer senere, noe som selvsagt har vist seg, vet ikke hvor mange ganger jeg må ta buss i steden for tog pga signalfeil, men det er mange....

 

" det skal å bør være mulig å krever at leverandør tilpasser signal anlegget slik at det kan prate sammen med nåverende signal anlegg før det leveres til Jernbaneverket". Nei, det er en total misforståelse. Nå skal det ikke leveres signalanlegg med standard fra sekstitallet, nå skal det leveres anlegg av den standarden som skal innføres over hele jernbanenettet, ERTMS.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...