Gå til innhold

Ny bærbar, høye viftelyder

danaanest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke noe annet enn at pc'en blir varm.. vifta starter og kjøler komponentene ned.. så blir de kaldere.. vifta slutter å gå.. og slik går no dagan..

Desto høyere specs desto mer varme avgir komponentene og desto mer viftestøy må du tåle.

Dersom dette ikke var iht. forventningene er det bare å bruke angreretten om du har kjøpt på nett.

Med forbehold om at det er noe gærnt med viftestyringen til pc'en da.. det er ikke uvanlig det heller :)

For å hjelpe deg videre trengs mer informasjon. Skjer dette f.eks. fra første sekund du starter den og før du har startet noen programmer ? Eller skjer det under tung last ved spilling.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Dette skjer når jeg har brukt pcen i noen timer. Igår feks brukte jeg den til surfing og film, that's it! Plutselig begynner viftene å suse av og på hvert tiende sekund. PCen er heller ikke varm og heller ikke luften som kommer ut er varm.

Dette er en PC som i utgangspunktet skal være musestille når man kun surfer og ser film, så jeg forstår ikke helt hva som er feil..

-D

Lenke til kommentar

Ikke noe annet enn at pc'en blir varm.. vifta starter og kjøler komponentene ned.. så blir de kaldere.. vifta slutter å gå.. og slik går no dagan..

Desto høyere specs desto mer varme avgir komponentene og desto mer viftestøy må du tåle.

Dersom dette ikke var iht. forventningene er det bare å bruke angreretten om du har kjøpt på nett.

Med forbehold om at det er noe gærnt med viftestyringen til pc'en da.. det er ikke uvanlig det heller :)

For å hjelpe deg videre trengs mer informasjon. Skjer dette f.eks. fra første sekund du starter den og før du har startet noen programmer ? Eller skjer det under tung last ved spilling.

Edit: Skrudde nettopp på Pcen og den suser av å gjøre dette. 8GB DDR3 ram og i7-prosessor skal vel takle dette uten problem? Kjenner jeg blir frustrert..

Endret av danaanest
Lenke til kommentar

Jeg har en Samsung Chronos series 7 som har tilsvarende spec og er musestille. Viften går kun under høy last. Jeg har også en multicom maskin som støyer noe inforjæ...

Så det varierer fra bærbar til bærbar.

Prøv å laste ned en temp og vifte monitor.. f,eks, denne: http://openhardwaremonitor.org/

Har ikke testet denne selv, men fant den på google søk så tar forbehold om at det er malware.

Si ifra hva et slikt verktøy sier om temperatur på cpu og gpu hos deg.

Det kan være flere ting som er feil er:

1) Det kan være dårlig med kjølepasta/dårlig kontakt mellom kjølere og komponenter

2) Det kan være defekt temperaturmåler/viftestyring

Jeg vill ha åpnet den bærbare og lagt ny kjølepasta under cpu og gpu. Merk at dette mest sannsynlig bryter garantien din og om du ikke er vant til å gjøre dette så anbefaler jeg å sende den tilbake på reklamasjon. Det er jo en helt ny bærbar og man bør kunne forvente støysvake maskiner i dag.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Jeg har en Samsung Chronos series 7 som har tilsvarende spec og er musestille. Viften går kun under høy last. Jeg har også en multicom maskin som støyer noe inforjæ...

Så det varierer fra bærbar til bærbar.

Prøv å laste ned en temp og vifte monitor.. f,eks, denne: http://openhardwaremonitor.org/

Har ikke testet denne selv, men fant den på google søk så tar forbehold om at det er malware.

Si ifra hva et slikt verktøy sier om temperatur på cpu og gpu hos deg.

Det kan være flere ting som er feil er:

1) Det kan være dårlig med kjølepasta/dårlig kontakt mellom kjølere og komponenter

2) Det kan være defekt temperaturmåler/viftestyring

Jeg vill ha åpnet den bærbare og lagt ny kjølepasta under cpu og gpu. Merk at dette mest sannsynlig bryter garantien din og om du ikke er vant til å gjøre dette så anbefaler jeg å sende den tilbake på reklamasjon. Det er jo en helt ny bærbar og man bør kunne forvente støysvake maskiner i dag.

Holder ikke mer enn 30 grader.

Hva er viftestyring og hvordan fikser man den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...