Gå til innhold

Trenger jobb - Ingen annonser på nett - Besøke bedrift i egen person?

After8

Anbefalte innlegg

Hei!

Beklager litt lang tittel, men fant ingen bedre måte å skrive det på, uten å fjerne noe nøkkelinformasjonen.

Jeg er på jakt etter arbeid, men så langt har jeg ikke funnet noe av interesse på Finn, NAV eller andre nettsider. Tenkte derfor å besøke en bedrift i egen person for å høre med dem om de trenger ekstra arbeidskraft. Problemet er at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal gå frem da jeg aldri har gjort dette før.

Jeg kan ikke bare storme inn å skrike etter en jobb. Føles også at det kanskje blir litt feil å si "Hei, jeg er arbeidsledig. Dere har vell ikke tilfeldigvis noe arbeid her til meg?"

Så hvordan går jeg frem? Hvem skal jeg spørre etter? Skal jeg ta med søknad og CV, etc, etc. Grunnen til at jeg spør er at jeg aldri har gjort dette før. Tidligere har jeg bare sett etter jobber på Finn.no og sendt søknad og CV over nettet.

Har dere noen forslag eller tips til hvordan jeg kan gå frem? Er det noe jeg bør huske på eller passe på når jeg gjør dette?

Takker og bukker for alle svar på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten hver uke kommer det polakker på døren til bedriften jeg jobber i, og spør etter jobb. (Jeg er sivilingeniør og jobber på kontoret i en "høyteknologisk produksjonsbedrift").

Jeg sier jo som det er, at vi har de ansatte vi trenger, men at vi kan ta i mot en CV og eventuelt ta kontakt dersom behovet skulle endre seg. De som ringer på, de er gjerne ikke gamle karene, og ikke har de noe relevant erfaring heller. En sommer som jordbærplukker. En sommer som dassvasker. CV'ene går rett i makuleringsmaskinen.

Når jeg setter meg ned igjen foran PC'en på kontoret (etter å ha makulert CV'en), så ser jeg ut vinduet. Da er de samme polakke i ferd med å ringe på hos nabobedriften, på andre siden av gaten.

Mottoet her er; at for å få jobb, så trenger du enten kvalitet eller kvantitet.

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Så du vil egentlig bare anbefale at jeg venter til de faktisk utlyser en stilling, selv om det kan ta dager eller uker? Jeg har veldig dårlig med penger for øyeblikket, og har lyst på en jobb så raskt som mulig. Er det noen måte å overbevise arbeidsgivere at de bør ansette meg, hvis jeg møter opp hos dem og spør etter jobb?

Regner med at jeg har nok kvalitet og kvantitet for arbeidet jeg ønsker.

Lenke til kommentar

Har gått tre år på medier og kommunikasjon, og har dermed generell studiekompetanse.

Har veldig lyst til å jobbe på lager, og har derfor tatt truckførerkurs for å få klasse T1-T4. (Snakket med en rådgiver hos Toyota Material Handling (Der jeg var på truckførerkurs), og han fortalte meg at det var utrolig lett å få jobb på lager i distriktet her, så lenge du hadde førerbeviset)

Er også utrolig mange lagre i distriktet, men uheldigvis er det ingen som har utlyst noen ledig stilling på verken Finn.no eller NAV.

Lenke til kommentar

Et tips er å kontakte et vikarbyrå (adecco, manpower, temp-team osv.) og prøve å få et par oppdrag gjennom dem mens du leter etter utlyste stillinger. Har jobbet et år gjennom vikarbyrå (kun lager, uten truckbevis), og for deg som har truckbevis er det gull verdt å få en fot innenfor forskjellige bedrifter (om du har jobbet bra, er det mye større sjanse for at de faktisk kontakter deg etter at du har levert CV/åpen søknad).

Si at du får et kort oppdrag hos et lager, kun et par dager eller opptil 1-2 uker - første dagen håndhilser du nesten garantert på lagersjefen (9 av 10 ganger for meg i hvert fall), og det er også han som vil være kontaktperson for deg og vikarbyrået. Hvis du jobber bra mens du er der, er det stor sjanse for at de vil ha deg videre. I løpet av året jeg jobbet gjennom vikarbyrået fikk jeg forlenget oppdraget så å si hver eneste gang. De fleste bedriftene trengte egentlig en fast ansatt, men det virket som de foretrakk å teste ut vikarer fremfor å utlyse en stilling

Edit:

Du kan sende en åpen søknad til vikarbyråer. De pleier som oftest kun å utlyse stillinger de ikke har nok vikarer til å utføre. Eller så kan du eventuelt søke på en generell annonse som denne: http://tempteam.easycruit.com/vacancy/1215859/26146?iso=no

Aner ikke hvor du holder til, så er bare et tilfeldig eksempel.

Endret av Adacus
Lenke til kommentar

Med mindre du søker jobb i litt mindre dagligvarebutikker (der du kan møte kjøpmannen) så ville jeg unngått "å gå på døra". Husk at du "stjeler" tid av ansatte som har en helt annen oppgave enn å ta imot CVer. Ofte er rekrutteringsansvarlige litt oppe i systemet i bedriften, og setter ut utlukingen til bemanningsbyråer når de først skal ha nyansatte.

Trenger du jobb raskt så ville jeg kontaktet så mange bemanningsbyråer som mulig for å komme inn i systemene. Her er det lavt fravær og vilje til å ta nesten hva som helst av arbeid som gjelder. Bil for å komme seg rundt er også positivt.

Jeg var i samme situasjon som deg for et par år siden. Jeg fikk først en elendig sjauejobb hos Tine som første oppdrag. Bare halvdagsarbeid, 3 dager og dårlig betalt, men det viste at jeg møtte opp og gjorde en bra jobb. Var så heldig og fikk en sesongjobb på lager der den "egentlige" kandidaten for bemanningsbyrået hadde trukket seg, slik at jeg fikk lager og truckerfaring samt en god attest. Med den erfaringen så søkte jeg på og fikk jobb hos en bedre bedrift, med mye bedre lønn.

Kort fortalt: Først må du bevise at du møter opp, bemanningsbyråer hater fravær. Så må du komme deg til en jobb der du kan lære noe nyttig. Feks. om du ikke jobber direkte med truck, så lærer du av å se på andre. Med både god attest og kunnskap så kan du søke på bedre stillinger og velge mer hva du ønsker å jobbe med.

Lenke til kommentar

Tusen takk for utrolig flotte svar!

Da tror jeg sannelig at jeg skal la være å møte opp på døra, og heller legge inn søknad/cv hos de forskjellige bemanningsbyråene som finnes og håpe på at de har noe jobb til meg :)

Å ikke møte opp på døra til forskjellige firma mener jeg er BULLSHIT!!

Vet mange mener det ikke er den meste effektive metoden men i all verden... på en eneste dag skal jeg klare å dele ut 30-50 CV-er. Du leverer ikke CV til en tilfeldig som gir den videre, du ber om å snakke med daglig leder eller vedkommende som er personalansvarlig og leverer direkte. Er de ikke til stede da så sier du høflig at du kommer tilbake senere...

Når du leverer CV-en... husk de sannsynligvis har andre ting å gjøre så være kort, 10-15 sek er nok til å si mye. Si gjerne at du ringer etter en stund for å høre mer.

Jobber selv på lager og vi har vel hatt 50-60 ansatte med de vi har i dag, kanskje fler.... ikke en eneste av dem har ansatt på grunn av at vi har utlyst noen stilling.

Jeg sier... gjør ALT du kan for å få jobb:

- søk på utlyste stillinger

- del ut CV-er og åpne søknader

- registrer deg på sidene hos bemanningsbyrå

Like viktig som ALLE disse punktene er at du ringer og følger opp, det gjelder både på utlyste stilligner, åpne søknader og bemanningsbyrå.

Lenke til kommentar

Eg er heilt enig i at rådet om å ikkje møte opp personleg skal ein ta med ei klype salt.

Uttalelsen kjem frå eit bemanningsbyrå som tar betalt for å være mellomleddet, sjølvsagt fråråder dei arbeidssøkande frå å kutte mellomleddet og snakke med arbeidsgiver direkte.

Og sjølv om du ender opp med å irritere sjefen så er ikkje det nødvendigvis berre negativt. Dette gjer at du blir huska, og skal ein ansette ein ny person så er det lettare å kalle inn ein som ein har sett fjeset til enn nokon andre basert på ein ansiktslaus CV. Eit personlig oppmøte viser også at ein ikkje er redd for å ta ansvar og få ting gjort.

Men det er sjølvsagt viktig å ha respekt for andres arbeidstid og derfor ikkje legge beslag på meir tid enn nødvendig.

Deretter er det sjølvsagt også viktig at du kun oppsøker virksomheiter der du er kvalifisert, eller har dei rette forutsettningane for å få jobb.

Lenke til kommentar

Dere snakker varmt om rekrutteringsselskapene, men de er egentlig en kvise på arbeidsmarkedets rumpe. En bedrift som skal ansette én person kontakter gjerne 5 slike rekrutteringsselskaper, med det resultat at det som ser ut som 5 ledige stillinger på NAV/Finn.no, egentlig bare er én ledig stilling.

Tenk deg at en lagersjef nettopp har fått en oppsigelse å rutte med, eller en langtidssykemelding. Også dukker du opp, og du ser våken, frisk og motivert ut, pluss at du har de riktige kvalifikasjonene. Også kan du starte i morgen! Selv om du "forstyrrer" vedkommende, så tilbyr jo du deg selv som en løsning på en utfordring.

Å dukke opp oss mindre selskaper, det mener jeg kan være gull verdt. Bare ikke kle deg for fint, dersom jobben ikke krever pene klær (hvis personen du skal "overbevise" går med en skitten kjeledress, blir sjansene dine spolert hvis du kommer der kledd som en eiendomsmegler).

Men et vel så godt alternativ er å sende søknad pr. post, i brev merket "åpen søknad". Du kan sende det nøyaktig samme brevet til 50 ulike truck/lager-bedrifter (bare husk å oppdatere firmanavnet for hvert brev). Det du vil er at en av disse 50 leser din søknad samme uken som noen andre leverer en oppsigelse.

Jeg nevnte over at jeg er utdannet sivilingeniør og jobber på kontoret i en "høyteknologisk produksjonsbedrift". For mange år siden, før jeg var ferdigutdannet, sendte jeg en "åpen søknad" til bedriften jeg nå jobber i - og jeg fikk jobb i produksjonen mens jeg hadde friår fra studiene. Så den åpne søknaden jeg tilfeldigvis fikk napp på for mange, mange år siden, ga meg både et knapt års jobb i produksjonen da, pluss fulltidsjobb etter endt utdannelse. En jobb som nå finansierer et lån for en liten enebolig jeg bor i og eier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...