Pop Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 En liten 100w pr kanal surroundreceiver (og kanskje 200w fra vegg?) som skal drive forholdsvis store gulvstående med 90db følsomhet sier selv gir lyd og sikkert greit nok til film. Men det blir aldri fett til musikk. Kunne sagt det holder i starten men om "starten" bare varer noen måneder blir det egentlig ikke så billig likevel. Om du kan gå opp til en som har pre out kan du utvide med effekttrinn når økonomien tillater det. Lenke til kommentar
suuhoo Skrevet 21. september 2014 Forfatter Del Skrevet 21. september 2014 (endret) Fant en Yamaha RX-A1030 på tilbud på Lefdal nå. Synes den så veldig grei ut. Den ser ut til å ha pre out (om du ser på bilde av den bak her) å da er det vel bare å kjøpe en effektforsterker etterhvert? Og man kan bi-ampe den på selve receiveren, hjelper det noe på effekten? Endret 21. september 2014 av Freestyle199 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Mitt råd: Kjøpt brukt. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Fant en Yamaha RX-A1030 på tilbud på Lefdal nå. Synes den så veldig grei ut. Den ser ut til å ha pre out (om du ser på bilde av den bak her) å da er det vel bare å kjøpe en effektforsterker etterhvert? Og man kan bi-ampe den på selve receiveren, hjelper det noe på effekten? Dette er et "løp og kjøp" tilbud. Det er kommet en ny modell som selges med billigste pris på Prisjakt med 9990,- Og det er i realiteten nesten det du får; en 10 000Kr's receiver. Forskjellene mellom de er hovedsakelig at 1030'en har HDMI1.4a mens 1040'en har HDMI2.0. Det betyr at i fremtiden en gang, om du vil ha en 4K 60Hz kilde til skjermen, så må du med 1030'en sende lyd separat til receiveren, for den klarer bare 30Hz på 4K bilde. For de fleste vil dette ikke bli noe stort problem før evt. om det kommer fotball sendinger i 60Hz 4K, men i Norge vil jeg tro det er såpass langt unna at man da kan oppgradere til en rimelig penge om det er viktig. Det aller meste av 4K film vil nok bli i 24Hz, og det vil altså denne receiveren fikse. Om ikke, er det bare å skaffe en kilde med 2 HDMI utganger... Lenke til kommentar
Pop Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 (endret) Fant en Yamaha RX-A1030 på tilbud på Lefdal nå. Synes den så veldig grei ut. Den ser ut til å ha pre out (om du ser på bilde av den bak her) å da er det vel bare å kjøpe en effektforsterker etterhvert? Og man kan bi-ampe den på selve receiveren, hjelper det noe på effekten? Den har pre out for alle kanaler og kan dermed ha effekttrinn på hele spekteret om ønskelig ja. Stort sett er det tilstrekkelig med ekstra effekttrinn på de to frontkanalene. Hvorvindt du er skeptisk til hdmi 1.4 vs 2.0, som joey nevner, er det du som må avgjøre. Prisen er lav nettopp fordi det er kommet en erstatter. Endret 21. september 2014 av Pop Lenke til kommentar
suuhoo Skrevet 21. september 2014 Forfatter Del Skrevet 21. september 2014 Tror ikke jeg gidder å legge 5000 ekstra i så si samme receiver bare pga hdmi 2 nei. Er nok ikke usansynelig at jeg slå til på den Yamaha receiveren, så får jeg kjøpe høytalere neste lønning. Kan jo sikker bruke mine gamle z-5500 høytalere på receiveren inntil videre Er det noen andre grunner enn hdmi 2 for å kjøpe en annen receiver enn yamaha rx-a1030? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Tror ikke jeg gidder å legge 5000 ekstra i så si samme receiver bare pga hdmi 2 nei. Er nok ikke usansynelig at jeg slå til på den Yamaha receiveren, så får jeg kjøpe høytalere neste lønning. Kan jo sikker bruke mine gamle z-5500 høytalere på receiveren inntil videre Er det noen andre grunner enn hdmi 2 for å kjøpe en annen receiver enn yamaha rx-a1030? Not really. En større modell gir deg litt mer watt pr kanal og gjerne enda flere kanaler eller multirom osv. Det blir uansett ikke nevneverdig med strømstyrke i de større forsterkerne. Som er det viktige når du ser på høyttalere med lavere følsomhet. Yamahaen vil ihvertfall gi deg blant det beste av lydkvalitet innen surround, særlig om du vektlegger musikk i to eller flere kanaler. Har en Pioneer SCLX76 selv til filmstua som har god oppløsning, fantastisk dynamikk, men vil alltid mangle noe punch og trøkk. Spesielt kommer svakhetene frem på høyttalere hvor følsomheten går ned. Lenke til kommentar
suuhoo Skrevet 21. september 2014 Forfatter Del Skrevet 21. september 2014 Da var den Yamaha receiveren bestilt Takk til alle som har bidratt i tråden og kommet med tips. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Gratulerer. Da gjenstår bare høyttalere? 1 par foreløpig? Lenke til kommentar
suuhoo Skrevet 21. september 2014 Forfatter Del Skrevet 21. september 2014 (endret) Takk. Har et par gamle Jamo D165 som jeg fikk av en nabo stående som støves ned kom jeg på nå som jeg kan bruke i mellomtiden. Men ja, skal finne meg et par nye høytalere nå i første omgang. Har helt siden jeg var liten hørt en del om Cerwin Vega og ser vel mest på de nå. Så valget står vel hovedsakelig mellom xls 28 og xls 12. Tenkte meg en tur innom HIFI klubben i oktober/november å få hørt om forskjellen er stor på disse høytalerne. Noen andre her som kanskje har noen erfaringer med disse to? Bor 5 timer unna nermeste hifiklubb så derfor er det en stund til jeg blir å dra dit. Eller er det noen andre høytalere som annbefales i den prisklassen? Endret 21. september 2014 av Freestyle199 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Etter min erfaring er xls28 verre å få til enn xls12. Trenger mer effekt for å spille greit. Var jeg i dine sko hadde jeg heller gått for Argon 6355. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 Se på brukten, f.eks. http://www.hifisentralen.no/forumet/torget-annonse-nr-75285/ Lenke til kommentar
suuhoo Skrevet 22. september 2014 Forfatter Del Skrevet 22. september 2014 Sett litt mer rundt på høytalere nå og kom over Dynavoice på surround.no Dynavoice Defenition DF-8 ser jo ganske så intressant ut. Noen som har hørt noe om den høytaleren, det lille jeg har lest så virker det som om at flere liker disse enn Cerwin Vega, sånn lydkvalitetsmessig. Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 For høyttalere i den klassen kan det være verdt å sjekke ut Jamo S606 / S626. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå