Gå til innhold

Medisin i utlandet

Gjest Slettet-P8zKbRH56D

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-P8zKbRH56D

Hei! Har lyst til å bli lege, men med de høye snittene i Norge så går ikke det... Kunne tenke meg å studere i utlandet, men har ikke peiling på hvordan det er med karakterer, fag, stipend/skolepenger, antall år og autorisasjon...

Har fagene biologi1, kjemi 1+2, fysikk1, s1+s2.

hjelp!? :huh:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-P8zKbRH56D

Jeg kjenner flere som studerte seks år i Warsawa, derfra er det enkelt å komme tilbake til Norge (og studiene er på Engelsk). Ellers er vel Danmark og Ungarn relativt vanlig.

Polen er ikke det landet jeg helst vil til!

Lenke til kommentar

Har selv vurdert å studere medisin i Danmark. Opptakssystemet deres er litt annerledes, de har to kvoter hvor den ene går på førstegangsvitnemål, mens den andre går ut ifra søknadsbrev og cv. Noen her som kan fortelle litt mer om hva de legger vekt på i den siste kvota? Håper også noen kunne fortalt litt om hvordan det er å bo i Polen?

Endret av lekesoldaten
Lenke til kommentar

Warsawa er en flott by (jeg har bare besøkt mange ganger, men kjenner flere som har bodd der). Studiemiljøet virket å være veldig bra og de jeg kjente stortrivdes. Det er vel mer prinsippet om å bo så lenge bort fra Norge som man må tenke på, om det passer deg.

En annen ting, du lever veldig godt på norsk studielån der :-) Kompisen min hadde egen leilighet og vaskehjelp, men samtidig kan du f.eks ikke tjene penger på helgejobbing ol. Men det er kanskje like greit, så får man heller ta sommerjobben i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Bjørknes holder opptaksprøver for de fleste universitetene, du kan lese mer her http://www.bjorknes.no/hoyskole/studier_i_utlandet/sentral-europa/

De fleste universitetene tester deg i biologi (mest celle- og human-relatert), kjemi, fysikk/matte. Det er multiple choice-tester. Jeg vet at i både Tsjekkia og Ungarn, så ser de ikke på karakterene dine - de bryr seg bare om opptaksprøven. Mens i Polen etc. må du har karakterene på papir for å søke (sånn jeg har forstått det, hvertfall). Jeg hadde ikke tatt noen realfag, og søkte i Ungarn etter å ha gått fire måneder pre-medisinsk, hvor jeg fikk en innføring i realfagene relatert til opptaksprøven. Ble eksaminert i biologi, kjemi, medisinsk terminologi samt en engelskprøve.

Jeg studerer selv medisin i Ungarn. Ja, det er litt å venne seg til med tanke på annen kultur, studier etc, men det fins og mange positive sider. Man studerer i et mer internasjonalt miljø, man har mer penger å rutte med, og klimaet er ofte betraktelig mye mer varmere enn i Norge..! Selvfølgelig kommer aldri den o' store utenlands vs. norsk student-debatten til å ta slutt, men jeg syntes utenlandsstudier får ufortjent mye pes.

Som regel er det snakk om fem år i utlandet, så varierer det fra land til land hvor du kan ta sjetteåret hen. Her i Ungarn har man muligheter for å få ta sjetteåret i Norge, mens jeg har hørt at i Polen må man ta sjetteåret der. Du har også en mulighet til å søke over til Danmark i Odense (selv om det har blitt vanskeligere å komme inn), hvor du kan studere fra fjerdeåret av.

Skolepengene ligger på rundt 90 000 hvert år (hvertfall her), og du får det dobbelte fra lånekassen. Altså du får utbetalt ca. 180 000 per år. Det som er fint i utlandet er at det er ofte litt billigere, så du sitter igjen med litt mer penger - her jeg bor er det vanlig at at folk bor alene på 50 kvadrat i fin standard, og betaler halvparten av det de ville betalt for å bo i et kollektiv i Norge. Mat er også billigere, etc. Men selvfølgelig går det som regel i null, og man reiser hjem for å jobbe på sommeren. Selvfølgelig får man større studielån enn man skulle ha studert i Norge, men slik er det bare med den saken. Autorisasjon skal ikke være noe problem! Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...