fompa Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 Ønsker å kjøpe meg en DAC i nermeste framtid, planen var å ha denne imellom Mac mini og H&K AVR170.Problemet mitt er at jeg kan ikke velge en annen lydinngang når jeg bruker HDMI fra mac til AVR´n. Kan jeg da kjøpe en HDMI til component omformer, kjøre videosignal til en componentinngang, lyd fra usb via dac til component på AVR´n...?Hvordan vil det være med bildekvaliteten da, om det lar seg gjøre? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 Hva er det du ønsker å oppnå med DAC'en? Du vil neppe få så mye bedre stereolyd med DAC opp mot din surroundforsterker, samt at du mister digitale (surround) lydformater når du ser på film. Bildekvaliteten vil bli forringet. Du kan omgå problemet ved å koble opp på en alternativ måte, dersom TV'en din har nok HDMI kontakter. Koble Mac'en direkte til TV'en med HDMI. Koble TV til H/K med HDMI, optisk eller coax. Koble USB DAC fra Mac til analog inngang på H/K. Skal du høre på musikk, så setter du TV til aktuell HDMI inngang (bilde) og velger analog inngang på H/K. Skal du se film, så velger du den lydinngangen på H/K som TV er tilkoblet 1 Lenke til kommentar
fompa Skrevet 22. september 2014 Forfatter Del Skrevet 22. september 2014 Hva er det du ønsker å oppnå med DAC'en? Du vil neppe få så mye bedre stereolyd med DAC opp mot din surroundforsterker, samt at du mister digitale (surround) lydformater når du ser på film. Bildekvaliteten vil bli forringet. Du kan omgå problemet ved å koble opp på en alternativ måte, dersom TV'en din har nok HDMI kontakter. Koble Mac'en direkte til TV'en med HDMI. Koble TV til H/K med HDMI, optisk eller coax. Koble USB DAC fra Mac til analog inngang på H/K. Skal du høre på musikk, så setter du TV til aktuell HDMI inngang (bilde) og velger analog inngang på H/K. Skal du se film, så velger du den lydinngangen på H/K som TV er tilkoblet Ønsker meg bedre lydkvalitet når jeg spiller musikk, fra for eksempel spotify eller youtube, som jeg bruker en god del. Mener du jeg ikke nødvendigvis oppnår dette veg kjøp av en DAC? Tusen takk for klokt svar Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 Kjører du lyden over hdmi vil dacene i reciveren ta seg av konverteringen. Disse er mer enn gode nok til å holde følge med kvaliteten til forsterkeren Lenke til kommentar
fompa Skrevet 22. september 2014 Forfatter Del Skrevet 22. september 2014 Kjører du lyden over hdmi vil dacene i reciveren ta seg av konverteringen. Disse er mer enn gode nok til å holde følge med kvaliteten til forsterkeren Etter hva jeg har funnet ut, er det ikke noen fom for integrert dac i Harman Kardon sin AVR 170.. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 (endret) Kjører du lyden over hdmi vil dacene i reciveren ta seg av konverteringen. Disse er mer enn gode nok til å holde følge med kvaliteten til forsterkeren Etter hva jeg har funnet ut, er det ikke noen fom for integrert dac i Harman Kardon sin AVR 170.. Lyden er digital gjennom HDMI og dekodes i hjemmekinoforsterkeren din. Edit: Det enkle svaret til deg, er at du egentlig ikke ønsker deg en DAC. Det du ønsker er at Spotify kommer med en lossless tjeneste ala WiMP HiFi. Les mer her https://wimp.no/wweb/specials/hifi_lossless/ Endret 22. september 2014 av Omnithunder Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 Ønsker å kjøpe meg en DAC i nermeste framtid, planen var å ha denne imellom Mac mini og H&K AVR170. Hvis din Mac mini har optisk lydutgang, så forsøker du denne først. Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 Kjører du lyden over hdmi vil dacene i reciveren ta seg av konverteringen. Disse er mer enn gode nok til å holde følge med kvaliteten til forsterkeren Etter hva jeg har funnet ut, er det ikke noen fom for integrert dac i Harman Kardon sin AVR 170.. Joda, det er det. Alle recivere har innebygget dac, er en nødvendighet for jobben de gjør Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 (endret) Så lenge du kjører lyden via HDMI er den nødt til å gå igjennom en DAC inni forsterkeren din, eller så er det ikke mulig at du får lyd i høytalerne dine. HDMI er en digital overføringmetode, DAC står for "Digital-to-analog conversion", altså den omdanner HDMI-signalet til et analog signal som kan forsterkes og kjøres ut til høytalerne. Ditt problem er kvaliteten på lyden som kommer i fra Spotify og Youtube. Det er ikke noe du kan gjøre noe med, det er det Spotify og Youtube som må fikse på sin side. En høykvalitets DAC vil ikke kunne legge til noe i signalet som ikke allerede er der i utgangspunktet (manglende lydbilde, øke frekvensbåndet i melodien, oppløsningen osv.) f.eks.), så det eneste du oppnår er å sløse bort penger på et produkt som ikke gjør noen verdens ting. Endret 22. september 2014 av Nedward Lenke til kommentar
fompa Skrevet 23. september 2014 Forfatter Del Skrevet 23. september 2014 Mange kloke mennesker her ja, føler meg helt amatør nå, heh.. Høres kanskje ut som om at jeg ikke trenger en slik DAC alikavel da. Får meg til å begynne å lure dette, hvor og når vil det være aktuelt å bruke en DAC da? Høres jo nesten ut som ett produkt som er der for å ta pengene til folk... Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Mange kloke mennesker her ja, føler meg helt amatør nå, heh.. Høres kanskje ut som om at jeg ikke trenger en slik DAC alikavel da. Får meg til å begynne å lure dette, hvor og når vil det være aktuelt å bruke en DAC da? Høres jo nesten ut som ett produkt som er der for å ta pengene til folk... Har du en vanlig integrert stereoforsterker f.eks er denne ofte uten DAC. Da må kilden din gjøre konverteringen, og er dette en laptop, mobiltelefon eller sonos feks, så er ikke konverteringen av god nok kvalitet for hifi/headfi. Som alt annet innen analog signalvei varierer DAC'er en del i kvalitet, og det er viktig å ha en dac som ikke blir noen flaskehals i forhold til signalveien forøvrig. Det er absolutt ingen svindel, tvert i mot, det er et relativt billig komponent å få "bra nok". Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Jeg har hjemmekino, og i tillegg en kvalitets-DAC til musikk. Og jeg skal love deg at jeg hører forskjell i bøtter og spann mellom integrert DAC og ekstern "musikk-DAC". Bassen er dypere og mer, og lydbildet er åpnere. Mer kontroll, generelt. Bruker da Spotify mest, men også en del CD/FLAC. Spotify er også bedre. Dette er et oppsett med Denon AVR3313 og System Audio Mantra 60, en ganske bra receiver. Den innebygde DACen er sikkert ok nok, men en real 2-kanals DAC (Stelle DA100 Signature) gjør stor forskjell hos meg i hvert fall. Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Jeg har hjemmekino, og i tillegg en kvalitets-DAC til musikk. Og jeg skal love deg at jeg hører forskjell i bøtter og spann mellom integrert DAC og ekstern "musikk-DAC". Bassen er dypere og mer, og lydbildet er åpnere. Mer kontroll, generelt. Bruker da Spotify mest, men også en del CD/FLAC. Spotify er også bedre. Dette er et oppsett med Denon AVR3313 og System Audio Mantra 60, en ganske bra receiver. Den innebygde DACen er sikkert ok nok, men en real 2-kanals DAC (Stelle DA100 Signature) gjør stor forskjell hos meg i hvert fall. Det tviler jeg ikke på, men nå har jo også du et helt annet oppsett i en helt annen prisklasse enn det trådstarter har Likevel har du kjøpt en relativt dyr DAC i forhold til resten, og så sant du ikke vet du er på vei oppover i HiFi-verden ville jeg aldri anbefalt noen å legge så mange % av anleggets totalpris i DAC... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå