Gå til innhold

"Unødvendig" parkeringsbot

acedynamite

Anbefalte innlegg

Jeg skulle ut et lite ærend, og parkerte bilen min i Ski, ved Staples/Rema 1000. Jeg var borte i fire minutter (i følge loggen på mobilen, jeg tok en telefon i det jeg gikk ut av bilen).

Da jeg kom tilbake oppdaget jeg at jeg hadde fått bot for å ikke ha trukket billett mot en time gratis parkering. 710 kr for 4 minutter! Jeg trodde det var en slags regel om at man hadde noen minutter å hente billetten på?

Det var første gang jeg var her, så jeg visste jo ingenting om at man måtte trekke billett.

Synest det er helt greit at det gis bøter for at ambulanse etc trenger å komme frem i trafikken, men å gi bot på 710 kr for å være borte i fire minutter er helt latterlig!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått parkeringsbot for akkurat det samme. Jeg parkerte utenfor en Kiwi-butikk hvor det var én times gratis parkering mot at man trakk gratisbillett. Jeg glemte dette, og ble 700 kroner fattigere. Dessverre er det ingen vits i å klage da feilen er helt og holdent din.

Hvis jeg ikke husker feil skal det stå to tidspunkt på boten du fikk: Da boten ble skrevet ut og et tidligere tidspunkt da du først ble observert. Hvilke tidspunkt står det på boten din og samsvarer disse med telefonloggen din?

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var en slags regel om at man hadde noen minutter å hente billetten på?

Selv med regjeringen sine nye (gode) forslag så vil du måtte betale hvis du glemmer å trekke lapp på gratisparkering (men de foreslår en sats på kun 300 NOK).

Forslagene involverer også at du ikke skal kunne få bot de fem første minuttene ETTER en parkeringslapp går ut. Uansett må du nok selv i fremtiden huske å hente lapp, for da har faktisk parkeringsvaktene tidspunkt å forholde seg til, og du slipper trigger happy parkeringsvakter som gir gebyr samme sekund som de finner en feilparkert bil.

Og så det er sagt: Parkeringsgebyr er langt ifra unødvendige. Den dagen du får/eier din egen reserverte parkeringsplass som hele tiden blir tatt av "skal bare" folk så vil nok du også skifte mening og se at man i det store bildet faktisk trenger noen til å overholde parkeringsreglene som så alt for mange driter i.

Endret av AnthonyEdwardS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner at det er jeg som har "driti på draget", men jeg er sikker på at parkeringsvaktene som står på lur, og får provisjon av bøtene. Det er mest måten det blir gjordt på som irriterer meg mest.

Har nok ingenting å komme med i en eventuell klage.

Har sett svært ivrige parkeringsvakter rundt Alna senteret i Oslo også. Det er gratis mot billett i en time på den ene siden, og helt gratis uten billett på den andre siden...

Lenke til kommentar

Skjønner at det er jeg som har "driti på draget", men jeg er sikker på at parkeringsvaktene som står på lur, og får provisjon av bøtene. Det er mest måten det blir gjordt på som irriterer meg mest.

Du skal ikke se bort ifra at parkeringsvakten som ga deg bot så at du kom og at du ikke trakk gratisbillett, og deretter ventet til det hadde gått nok tid til at han/hun kunne gi deg bot. Sleipt, men dessverre ikke uvanlig.

Lenke til kommentar

Du skal ikke se bort ifra at parkeringsvakten som ga deg bot så at du kom og at du ikke trakk gratisbillett, og deretter ventet til det hadde gått nok tid til at han/hun kunne gi deg bot. Sleipt, men dessverre ikke uvanlig.

Ved en prix her i Stavanger er det slik. Foran butikken og litt på siden er det gratis, men ellers er det regulert av et annet selskap. De sitter i bilen og venter på at noen ikke får dette med seg og legger lapp med en gang de ser at du går inn i butikken og ikke mot automaten. Gode penger i sånt! :)

Procon driver mye slik aktivitet, de har avtale med flere. Ser ofte at de går rundt og lager krittmerker på dekkene for å sjekke om de har stått for lenge neste gang de er innom :)

Lenke til kommentar

Procon driver mye slik aktivitet, de har avtale med flere. Ser ofte at de går rundt og lager krittmerker på dekkene for å sjekke om de har stått for lenge neste gang de er innom :)

Det å lage krittmerker har de vel faktisk ikke lov til. Mener det var europark som prøvde seg på det her i Bergen, og de måtte gi seg ganske raskt. Mener det gikk på at det kunne oppfates som hærverk siden de faktisk gjorde noe fysisk på bilen.

Lenke til kommentar

Jeg skulle ut et lite ærend, og parkerte bilen min i Ski, ved Staples/Rema 1000. Jeg var borte i fire minutter (i følge loggen på mobilen, jeg tok en telefon i det jeg gikk ut av bilen).

Da jeg kom tilbake oppdaget jeg at jeg hadde fått bot for å ikke ha trukket billett mot en time gratis parkering. 710 kr for 4 minutter! Jeg trodde det var en slags regel om at man hadde noen minutter å hente billetten på?

Det var første gang jeg var her, så jeg visste jo ingenting om at man måtte trekke billett.

Synest det er helt greit at det gis bøter for at ambulanse etc trenger å komme frem i trafikken, men å gi bot på 710 kr for å være borte i fire minutter er helt latterlig!!

Man har en viss tid på seg til å få tak i billett men hvis billettautomaten er synlig fra bilen og det hverken er personer på vei mot den eller står noen der skjønner jeg godt de ikke gidder å vente.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei dere :)

Jeg har en liten sak da eg har parkert same plasse i eit halvt år, ein stor parkeringsplass bak ein rimi i stavanger. Her har det ikkje vore nokon skilt og det har derfor vore gratis. I dag kjørte eg der, av gammel vane og la ikkje merke til at det var komt opp skilt og parkeringsautomat (da det tidligere og har stått skiltstenger og diverse.) Fekk bot på 760kr....

Eg vet jo ikkje når di satte opp skilta og parkeringsautomaten, men såg mange andre også fekk, og syntes det er sleipt å plutselig sette opp skilt å automat å så gi parkeringsbot til mange biler der. Men er det helt lov da, og nytter det å klage?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...