Mixy Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 Hei! Søstern min skal nå flytte ut fra kollektiv, og inn i leilighet med samboer. I kontrakten hos kollektivet står det at hun har 3mnd oppsigelsestid, men at hun kun kan si opp i april måned. Er dette lovlig? Slik jeg leser lov om husleieavtaler skal det være 3mnd oppsigelse, uten denne betingelsen. Søstern min har nå skaffet ny person til å ta over rommet etter avtale med utleier, men hun vil ikke ta over en kontrakt med denne betingelsen. Håper på et godt svar, takk! Lenke til kommentar
*F* Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 Om det er lov vet jeg ikke, men det hørtes jo utrolig rart ut. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 20. september 2014 Forfatter Del Skrevet 20. september 2014 Om det er lov vet jeg ikke, men det hørtes jo utrolig rart ut. Dette er jo en fordel utelukkende for utleier. Dette er et student-kollektiv, og det sørger for at utleier har inntekter hele året når han først har fått signert kontrakt. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 (endret) Lovdata: § 1-2.Ufravikelighet Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her. Kapittel 9. Leieforholdets varighet - opphør § 9-1.Tidsbestemte og tidsubestemte leieavtaler En husleieavtale kan inngås for bestemt eller ubestemt tid. Er ikke opphørstidspunktet fastsatt i leieavtalen, er den tidsubestemt. § 9-2.Tidsbestemte leieavtaler En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid. En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum. Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt. § 9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen. Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått. Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt. § 9-4.Leierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av leieren. >> Det ser ikke ut som om det er noe her som gir utleier lov til å begrense så man kun kan si opp i en spesifikk måned så vidt jeg ser det, men jeg er ikke juss-utdannet så er kanskje andre som kan svare på dette bedre enn meg. Endret 20. september 2014 av Thomas_H Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 Det følger av husleieloven § 9-4 at det kan avtales begrensninger i leietakerens adgang til å si opp en tidsubestemt leieavtale. Dette kan f.eks. være begrensninger i form av hvor ofte det kan sies opp, eller at leieavtalen skal være uoppsigelig i en gitt periode. 1 Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 20. september 2014 Forfatter Del Skrevet 20. september 2014 Det følger av husleieloven § 9-4 at det kan avtales begrensninger i leietakerens adgang til å si opp en tidsubestemt leieavtale. Dette kan f.eks. være begrensninger i form av hvor ofte det kan sies opp, eller at leieavtalen skal være uoppsigelig i en gitt periode. Tusen takk for hjelpen, krikkert Lenke til kommentar
*F* Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 Har ikke søsteren til ts slik jeg ser saken også brutt loven i det hun skrev under på en ulovlig avtale? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 Avtalen er ikke ulovlig. Som krikkert skriver, så åpner §9-4 for at man kan avtale begrensninger for når det er mulig å si opp avtalen. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 Har ikke søsteren til ts slik jeg ser saken også brutt loven i det hun skrev under på en ulovlig avtale?Selv med din uriktige forutsetning om at avtalen er ulovlig så er svaret nei. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Har ikke søsteren til ts slik jeg ser saken også brutt loven i det hun skrev under på en ulovlig avtale?Selv med din uriktige forutsetning om at avtalen er ulovlig så er svaret nei. Ok, så det er helt lovlig å inngå avtaler som strider mot norges lover? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 (endret) Har ikke søsteren til ts slik jeg ser saken også brutt loven i det hun skrev under på en ulovlig avtale?Selv med din uriktige forutsetning om at avtalen er ulovlig så er svaret nei. Ok, så det er helt lovlig å inngå avtaler som strider mot norges lover? Ikke nødvendigvis, men i dette tilfellet er det meningsløst å si at det er ulovlig å inngå en slik avtale. Husleieloven er stort sett ufravikelig til fordel for leietaker, slik at man ikke kan inngå avtaler som er i strid med reglene dersom avviket er til leietakers ulempe. Det som da skjer er at denne delen av avtalen blir uten virkning, og man faller tilbake til husleielovens regel. Det er ikke en "ulovlig handling" å inngå avtalen, det bare får ikke noen virkning for avtalepartenes rettsstilling. Andre typer avtaler kan det være ulovlig å inngå. Et eksempel på dette er avtaler om kjøp av sex. Et annet er inngåelse av avtaler som det er nedlagt forbud mot i medhold av markedsføringsloven § 22 - det vil være straffbart for den som forbudet retter seg mot. (Den næringsdrivende, altså. Det er ikke ulovlig for forbrukeren å inngå avtalen) Endret 21. september 2014 av Herr Brun 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå