KoKo_ Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Seriøse anleggsfirmaer bruker ingeniører til slikt, ikke diskusjon.no. Så mange ganger jeg har lagt pannen i håndflaten og lurt på hvor høy promille ingeniøren har hatt der han/hun har kommet til forslaget som blir fremstilt så kan jeg godt skjønne TS sitt ønske å bruke andre personer i tillegg til disse for å komme frem til løsning. Arkitekten eller ingeniøren? At arkitekter har huet i ræva er intet nytt, men ingeniører har gjennomgått en kvalitetssikret utdannelse hvor vitenskapelige og utprøvde metoder benyttes og det er nettopp derfor bygget du sitter i nå står støtt og ikke kollapser av litt vind. Artig. Du mener at en nyutdannet ingeniør er kompetent til å utføre skikkelig arbeid? (Ja, jeg er ingeniør) Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Har ingen kompetanse på området, men dette er moro, så dere får ha meg unnskyldt. Å fylle opp med grus eller noe slikt under var det første som falt meg inn, men det er allerede nevnt. Det finnes jo mobilkraner som fikser 150 tonn og vel så det. Nå vet jeg ikke hvordan det ser ut på området, men kunne man ikke saget blokken ut og brukt noe slikt til å senke den forsiktig ned, eller enda bedre: løfte den ut av hullet? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Det sier seg selv at med 270k medlemmer finnes det alle sju slaga, det er ikke poenget. Det er betenkelig hva gjelder seriøsitet av et enleggsfirma å søke ekspertise på en debattforum på internett, da er det noe som ikke stemmer i det firmaet. Hva om noe går galt og oppdragsgiver (Veivesenet?) spør etter rådgivende ingeniør. Skulle likt å sett ansvarshavende svare på det spørsmålet. Noen ting gjør man helt enkelt ikke. Hvem sier vel at de ikke bruker RI for kvalitetssikring? Tråden er vel hovedsaklig for å få inn forslag RI kanskje ikke hadde tenkt på selv eller har motiver for å unnlate å nevne. Lenke til kommentar
Foxium Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Med tanke på hvor ugjennomtenkt spørsmålet ditt er, så tar jeg kanskje feil allikevel.Men jeg tar nok ikke feil nå heller. Du kan jo begynne med å vise til hvor jeg skriver nyutdannet.Videre synes jeg det er interessant hvordan du skjærer alle over en kam og insinuerer at alle nyutdannede ingeniører er inkompetente, rent generelt og uavhengig av denne saken. Lenke til kommentar
Foxium Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Det sier seg selv at med 270k medlemmer finnes det alle sju slaga, det er ikke poenget. Det er betenkelig hva gjelder seriøsitet av et enleggsfirma å søke ekspertise på en debattforum på internett, da er det noe som ikke stemmer i det firmaet. Hva om noe går galt og oppdragsgiver (Veivesenet?) spør etter rådgivende ingeniør. Skulle likt å sett ansvarshavende svare på det spørsmålet. Noen ting gjør man helt enkelt ikke. Hvem sier vel at de ikke bruker RI for kvalitetssikring? Tråden er vel hovedsaklig for å få inn forslag RI kanskje ikke hadde tenkt på selv eller har motiver for å unnlate å nevne. Da synes jeg du skal fremme forslag om at kreativ utfoldelse innføres som obligatorisk i utdannelsen. Det kan synes som om det er behov for det. Lenke til kommentar
Foxium Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Man kan se det på en annen måte; be anleggsfirmaet fortelle sin oppdragsgiver hvor de søker råd. Tviler på at dette frister om de ønsker flere jobber. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Med tanke på hvor ugjennomtenkt spørsmålet ditt er, så tar jeg kanskje feil allikevel. Men jeg tar nok ikke feil nå heller. Du kan jo begynne med å vise til hvor jeg skriver nyutdannet. Videre synes jeg det er interessant hvordan du skjærer alle over en kam og insinuerer at alle nyutdannede ingeniører er inkompetente, rent generelt og uavhengig av denne saken. Jeg ser ikke om du siterer meg, men regner med den er ment til meg. Du skar alle ingeniører under en kam ved å si at utdannelsen er kvalitetssikret og et kvalitetsstempel på en kompetent person. Så mitt svar var i samme ånd Nei, du skriver ikke nyutdannet, men du skriver heller ikke noe om kvalitetssikret opplæring på arbeidsplass, du skriver utdanning. 1 Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 (endret) Faen for en sutring Ankh. Det er artig med slike spørsmål. At trådstarter samler ideer fra diskusjon.no har jo generelt lite med firmaet å gjøre, jeg tviler på trådstarter er alene om å fatte besluttning av måten ting skal gjøres på. Kanskje han lette etter kreative inspill? En går jo virkelig ut fra at entreprenør holder seg innenfor gjeldene regler uansett. Tenker du på samme måte om alle som spør om råd i Bedriftsdelen av IKT Forumet også? Endret 15. oktober 2014 av iNzzain 5 Lenke til kommentar
Foxium Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Med tanke på hvor ugjennomtenkt spørsmålet ditt er, så tar jeg kanskje feil allikevel. Men jeg tar nok ikke feil nå heller. Du kan jo begynne med å vise til hvor jeg skriver nyutdannet. Videre synes jeg det er interessant hvordan du skjærer alle over en kam og insinuerer at alle nyutdannede ingeniører er inkompetente, rent generelt og uavhengig av denne saken. Jeg ser ikke om du siterer meg, men regner med den er ment til meg. Du skar alle ingeniører under en kam ved å si at utdannelsen er kvalitetssikret og et kvalitetsstempel på en kompetent person. Så mitt svar var i samme ånd Nei, du skriver ikke nyutdannet, men du skriver heller ikke noe om kvalitetssikret opplæring på arbeidsplass, du skriver utdanning. Siter meg på hvor jeg skriver at utdannelsen er et kvalitetsstempel på en kompetent person. Ikke tillegg meg meninger. Hva gjelder utdannelsen så er den selvfølgelig kvalitetssikret. Om du mener det er grei skuring å be om fagekspertise på et debattforum på nett, til konkrete problemløsningsoppgaver hvor det foreligger definert risiko eller frykt for dette, så har du strengt tatt ikke noe i yrket ditt å gjøre. Med mindre du ikke jobber med dette på tross av utdannelsen. Og dette vet du enhver prosjektleder ville sagt seg enig i. Hvorfor? Fordi man ikke har noen kvalitetssikring på rådene man får. Men sånn rent for din egen del; da vet du jo hvor du skal henvende deg når barna dine blir syke. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 15. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2014 Mobilkran er uaktuelt, da vi må 34 meter i ca 45 grader linje oppover fra der hvor krana kan stå.. Altså ca 17m fra kranas senter.. Så stor kran finnes neppe i Norge.. Bare så det er sagt, så har vårt firma i kontrakten sagt fra oss ansvar for fallet og det's konsekvenser.. Vi bare gir noen tips til mulige løsninger.. Det blir sansynligvis fylt opp helt med pukk til taket.. Så blir det nok et stort ras og noe sprut med pukken. Men folk og utstyr er i trygg avstand.. Spennende blir det hvertfall.. Lenke til kommentar
Foxium Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Faen for en sutring Ankh. Det er artig med slike spørsmål. At trådstarter samler ideer fra diskusjon.no har jo generelt lite med firmaet å gjøre, jeg tviler på trådstarter er alene om å fatte besluttning av måten ting skal gjøres på. Kanskje han lette etter kreative inspill? En går jo virkelig ut fra at entreprenør holder seg innenfor gjeldene regler uansett. Tenker du på samme måte om alle som spør om råd i Bedriftsdelen av IKT Forumet også? Når den ansatte, formoder jeg, selv uttrykker bekymring for lokalt jordskjelv sier det seg selv at noe skurrer. Hvorfor i helvete ringer de ikke bare et rådgivende ingeniørfirma? Ja, selvfølgelig ville jeg blitt bekymret om ansvarlig for IKT-sikkerhet henvendte seg til diskusjon.no for råd. Innenfor fagmiljøer henvender man seg til fagekspertise, ikke til en debattforum med sporadiske fagpersoner innenfor sitt felt og en haug andre trivielle folk. Hvor synes du selv grensen skal gå? Skal din onkolog begynne å henvende seg her også, om du får kreft? Hold hobby og amatørvirksomhet adskilt fra fagfeltet. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Siter meg på hvor jeg skriver at utdannelsen er et kvalitetsstempel på en kompetent person. Ikke tillegg meg meninger. -snip- Det var svært til humør på deg i dag da... Kan sitere deg på hvor jeg dro konklusjonen: Du: ".....ingeniører har gjennomgått en kvalitetssikret utdannelse hvor vitenskapelige og utprøvde metoder benyttes og det er nettopp derfor bygget du sitter i nå står støtt og ikke kollapser av litt vind." Den uthevede skriften tillegger deg den meningen du tydeligvis ikke vil stå for lenger. Men misforstå meg rett. Jeg mener ingeniører stort sett er kompetente. Det er dine spissformuleringer som bommer. Lenke til kommentar
Foxium Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 (endret) Ah, så du drar egne konklusjoner for eget forgodtbefinnende, i stedet for å være presis.Hm, atter en bekreftelse på at du ikke hører hjemme i yrket ditt. Ha en fin kveld. Endret 15. oktober 2014 av Ankh Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 (endret) Ah, så du drar egne konklusjoner for eget forgodtbefinnende, i stedet for å være presis. Hm, atter en bekreftelse på at du ikke hører hjemme i yrket ditt. Ha en fin kveld. Jeg har lest litt av innleggene dine i andre tråder nå. Ser at diskusjoner med deg kun går en vei. Du kommer med oppgulp, og alle svar blir avvist som ikke bra nok. Og når du blir satt på plass, så vrir du deg unna med latterlige hersketeknikker. Lykke til videre. Edit: Moderatorer kan gjerne fjerne noen innlegg her (inkludert mine) slik at denne delen med tull ikke ødelegger målet med tråden. Endret 15. oktober 2014 av KoKo_ 1 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 (endret) Potensiell energi - Ep=mgh: 1,177x^7 Joule Energi i 1 kg TNT- Et= 4.184x10^6 Joule for 1 kg TNT Omgjort til kg TNT - Ep/Et= 2.81 kg Så du vil ha energi utløst tilsvarende: 2.81 kg TNT Har selv sittet 5 meter unna 5kg tnt på sprengtilvenning. I og med at energien er rettet 100% ned mot guvlet må man tenke seg at man har 2.81kg tnt liggende på gulvet og man legger en uendelig tung plate oppå slik at absolutt all energien rettes nedover. Vil nok kjennes i gulvet ja, men ikke skape et jordskjelv. Litt vanskelig betraktning egentlig. Må tenke litt mere på den. Kan du si noe om hvilke sider av blokka som vil treffe gulvet? kan være greit å få litt perspektiv på hvor stort marktrykk platen vil generere over arealet den treffer. Grave ut pukk for å få en blokk på 150tonn til å plutselig skli ukontrollert ned høres ikke særlig trygt ut.... Endret 15. oktober 2014 av Henrik2k Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 15. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2014 (endret) Blokken er i bunnen større enn i toppen.. slik at den ikke kiler seg på vei ned.. Så den er på ca 200x380cm i bunnen og 160x320cm i toppen, og det er 6 meter til gulvet (blandet massesubb/stein (ca 0,5m)) Blokken er 15,7m høy. Fjellet har en vekt på ca 2,2-2,3 T/m3 Da blir vekta ca 210 tonn.. Pukken vil dempe fallet.. Og man graver ikke under blokken, bare rundt sidene forsiktig.. Da vil pukken renne ut, og senkes roligere det siste stykket.. Men det vil stå nesten 10m av blokken igjen i hullet.. Så det skal trolig pigges med stor gravemaskin om mulig.. Ellers firer vi oss ned i hullet og borer noen hull og fyller med fjellsprekk, så sprekker den greit opp i løpet av en natt.. Endret 15. oktober 2014 av PROuser Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 15. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2014 Slik ser åpningen ut.. Blokken sages ut ca 14 meter inn fra åpningen. Det vil si på toppen av heia til høyre for stolpen, bak furua som er bak hvitt gjerde.. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 (endret) Denne påstanden om: 168Mega Newton Er vanskelig å forutsi uten å vite hvor mye gulvet vil gi etter ved sammenstøt. av nysgjerrighet: Hvordan i huleste klarer dere å sage ut et så langt strekk rett opp i fjellet? Dersom blokka står støttet opp i hullet mens dere graver den ned høres forsåvidt trygt ut, å bruke gravemaskin på den høres mindre trygt ut dersom en stor del av blokka løsner og rullet mot gravemaskinen, men dette kan dere bedre enn meg Kjørt gravemaskin en gang Endret 15. oktober 2014 av Henrik2k Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 15. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2014 Vi startet med å bore ett hull i hvert av de fire hjørnen med en mini jig som vi fikk heist opp til toppen. Deretter trekker vi diamant vaier ned og opp på en side, og sagen sto nede, og vaieren blir trekt rundt med en hastighet på ca 30 meter/ sekund.. vaieren strammes med at sagen står på skinner og blir trekt bakover hele tiden. Elektronikken gjør at vi har passende stramming hele tiden.. Vaieren gå via 2 trinser under snittet, slik at sagen kan gå bakover horisontalt.. Wire Stor sag Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 (endret) Seriøse anleggsfirmaer bruker ingeniører til slikt, ikke diskusjon.no.Så mange ganger jeg har lagt pannen i håndflaten og lurt på hvor høy promille ingeniøren har hatt der han/hun har kommet til forslaget som blir fremstilt så kan jeg godt skjønne TS sitt ønske å bruke andre personer i tillegg til disse for å komme frem til løsning. Arkitekten eller ingeniøren? At arkitekter har huet i ræva er intet nytt, men ingeniører har gjennomgått en kvalitetssikret utdannelse hvor vitenskapelige og utprøvde metoder benyttes og det er nettopp derfor bygget du sitter i nå står støtt og ikke kollapser av litt vind.Jeg skrev vel ingeniøren i mitt innlegg.Aldri vært ute for at en arkitekt har kommet på anlegget for å se på problemet og prøve å finne en løsning på dette. Det er ikke alltid, i hvertfall innenfor det faget jeg jobber med, det finnes en løsning på et problem siden man kan være den første som har nettopp dette problemet. Endret 15. oktober 2014 av Hansien Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå