Gå til innhold

Hvordan dempe fall på 150 tonns blokk?


PROuser

Anbefalte innlegg

Har en steinblokk på ca 150 tonn som skal løsnes ca 8 meter over bakken. Den er ca 13 meter høy, 1,6m bred og 3,2m lang.

 

Dette er inne i en tunnel. Kantene er helt rette.

 

Men ser for meg at det kan bli lokalt jordskjelv når denne faller ned..

 

Hvordan regne kraften på det?

 

Hvordan dempe det for å unngå jordskjelv?

 

Så for meg å fylle opp med store mengder finmasse eller pukk, så langt opp som mulig mot blokken.. Men hvordan vil det bli? Så for meg at det ville gi litt etter, og lage en liten steinsprut utover.. Men mulig å grave ut pukken gradvis, slik at steinen blokka senkes forsiktig..

 

Blokken sages ut som en firkantet åpning mot åpen himmel. Den vil bli saget litt kon for at den ikke skal kile seg på vei ned.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjøre det i mindre biter?

Høres ut som en god løsning. En haug med sprengningsmatter kan muligens være demping god nok når stykkene er passe små. Begynn med en smal kile på midten, fjern denne, og sag dere utover bit for bit. Den siste kanten kan vel da sages helt rett uten fare for at det kiler seg, muligens.

 

Sager dere ut blokka i ett stykke er det ikke bare understøttelse som blir et problem, men også at blokka fortsatt stikker 5 meter opp i hullet selv når all understøttelsen er fjernet. Og hva gjør dere da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når blokken stikker opp i hullet, kan vi meisle bunnen, eller bore to hull i bunnen, og fyre av en salve..

Så det vil ikke bli så stort problem.

 

Saging i mange biter vil ta for lang tid, og være for tungvindt.

 

Ser for meg at en god del lastebillass med pukk vil hjelpe godt, om vi får det høyt nok til at det kommer helt under blokken..

Lenke til kommentar

Er det noe krav til at steinen bør være så hel som mulig? Hvilken frakt og etterbruk ser du for deg? Den må nødvendigvis stykkes opp i passende biter for både transport og etterbruk. La oss si hver lastebil tar 10 tonn. Da må dere stykke den opp i 15 biter. Hva med å leie inn noen ankerkjettinger fra oljebransjen, noen sabla tykke tømmerstokker, borre hull fra toppen, støpe ankerfester og tvinne ankerkjettingene nok ganger rundt tømmerstokkene og heise blokka kontrollert ned? Sabla store trinser! Når dere har senket blokka ned til et bestemt nivå kan dere rygge inn en lastebil med pukk under og sage av for eksempel de nederste 10 tonnene horisontalt. Biten bør ha veldig lav fallhøyde til pukket i lastebilen. Sånn kan dere ta bit for bit til hele greia er borte. Store blokker er ganske populært i forbindelse med bygging av moloer og rassikringsvoller.

 

Et alternativ til saging og sprenging for å dele blokka i biter er å borre og bruke fjellsprekk (ekspanderende betong) til delingen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Blokken er saget foreløpig på de to langsidene. Men de to kortsidene er utsatt til vi får saget ferdig en åpning til gangveien ut mot en bak-gate.. Den er sansynligvis ferdig saget i løpet av uken. Så skal de fylle pukk opp under taket for den blokken som skal falle.. Men trolig vil den falle ned i flere biter, da vi oppdaget forskjellige fjelltyper og lag nedover når boringen av de fire hjørnene pågikk.

 

Vil prøve å ta noen bilder og noe film etterhvert..

Lenke til kommentar

.. for det finnes vel ingen ingeniører på diskusjon.no? :whistle:

 

Men joda, du har litt rett i at man bør søke dokumenterbar kompetanse selv om jeg selv har tydd til faglig støtte diskusjon.no på jobb. Saker jeg rett og slett ikke har funnet riktig spesialkompetanse for via de offisielle kanalene. Heldigvis finnes det kompetente fagpersoner på diskusjon.no fra ufattelig mange fagfelt. Det gir ofte en tverrfaglighet man bare kan drømme om i et hvert kontorfellesskap/større bedrift.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Seriøse anleggsfirmaer bruker ingeniører til slikt, ikke diskusjon.no.

Så mange ganger jeg har lagt pannen i håndflaten og lurt på hvor høy promille ingeniøren har hatt der han/hun har kommet til forslaget som blir fremstilt så kan jeg godt skjønne TS sitt ønske å bruke andre personer i tillegg til disse for å komme frem til løsning.

Lenke til kommentar

.. for det finnes vel ingen ingeniører på diskusjon.no? :whistle:

 

Men joda, du har litt rett i at man bør søke dokumenterbar kompetanse selv om jeg selv har tydd til faglig støtte diskusjon.no på jobb. Saker jeg rett og slett ikke har funnet riktig spesialkompetanse for via de offisielle kanalene. Heldigvis finnes det kompetente fagpersoner på diskusjon.no fra ufattelig mange fagfelt. Det gir ofte en tverrfaglighet man bare kan drømme om i et hvert kontorfellesskap/større bedrift.

Det sier seg selv at med 270k medlemmer finnes det alle sju slaga, det er ikke poenget. Det er betenkelig hva gjelder seriøsitet av et enleggsfirma å søke ekspertise på en debattforum på internett, da er det noe som ikke stemmer i det firmaet. Hva om noe går galt og oppdragsgiver (Veivesenet?) spør etter rådgivende ingeniør. Skulle likt å sett ansvarshavende svare på det spørsmålet. Noen ting gjør man helt enkelt ikke.

Lenke til kommentar

 

Seriøse anleggsfirmaer bruker ingeniører til slikt, ikke diskusjon.no.

Så mange ganger jeg har lagt pannen i håndflaten og lurt på hvor høy promille ingeniøren har hatt der han/hun har kommet til forslaget som blir fremstilt så kan jeg godt skjønne TS sitt ønske å bruke andre personer i tillegg til disse for å komme frem til løsning.

 

Arkitekten eller ingeniøren? At arkitekter har huet i ræva er intet nytt, men ingeniører har gjennomgått en kvalitetssikret utdannelse hvor vitenskapelige og utprøvde metoder benyttes og det er nettopp derfor bygget du sitter i nå står støtt og ikke kollapser av litt vind.

Endret av Ankh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...