Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hub, switch eller router?

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal nå gå til anskaffelse av bredbånd (fra NGT). Da jeg ønsker interntet på flere maskiner (hvertfall to) så lurer jeg på hvilken av de overnevnte enheter jeg bør kjøpe. Har forstått det sånn at medNGT sin router kan man bare koble en pc på nettet. Ønsker også å ha muligheten til å koble sammen flere pc`er i nettverk, tenker da særlig i en spill situasjon. Harblitt anbefalt en "SMG Barricade Broadband Router, med 4-port 10/100 switch, og SPI firewall" Herlighetenkoster 490,-

Håper dere kan hjelpe meg inn på riktig spor her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en innebygd ruter i Modemet du får fra Ngt, dermed trenger du ikke en ruter. Jeg regner med at du vet forskjellen på ruter switch og hub? Kort fortalt så kan er ruter dele enn linje på flere maskiner. Om man bare har en ekstern ip (som ved ngt) så vil man trenge en ruter for at flere datamaskiner kan bruke den eksterne IP en. Om man fikk utdelt uendelig med eksterne IP er fra internettleverandøren hadde du ikke trengt en ruter.

En switch og hub er ganske like(som hverandre, ikke som ruteren), bare forskjellige i effektiviteten. De er kort fortalt en hardware som splitter linjen i flere linjer. Om du har en ruter har de ofte bare enn port, så om du skal ha flere Pc er påkoblet må du kjøpe en switch/hub for at du skal på flere tillkoblinger. Kort fortalt så holder den styr med hvilken Pc /lokal IP som er på hver av portene sine. Så når en switch motar data fra upplinken så ser den hvilken IP som skal ha dataen, og sender dataen til den porten. En hub gjør det samme, bare litt dummere. Den vet ikke hvilken pc som er på hvilken port, så den bare sender alt til alle portene. Så ignorer de pcene som ikke er motakeren pakkene. Dette er en mindre effektiv måte når man har flere Pc er tillkblet. Switch er bedre, og i mange tilfeller billiger (siden de stort slett har sluttet å produsere hub)

Men men, det var mye rotete forklaring for et enkelt svar. Det du trenger er, siden du allerede får en ruter fra ngt, en Switch/hub. Kjøp switch siden den er raskere til nesten samme prisen.

Og edit; Du kan greit ha flere Pc er på Ngt sin ruter. Jeg har ofte 5-6 om gangen. Og på Lan (med ngt sin ruter) er vi ofte rundt 10. Om du derimot bestiller ett eller annet slags spesial tillbud fra f.eks et universitet, så kan det være en begrensning der. Uib har f.eks max 5 tilkoblete Pc er. Ruteren til ngt klarer mer en du noen gang får bruk for.

Endret av P@rm@nn
Lenke til kommentar
Lurer også på forskjellen på en skjermet og uskjermet nettverkskabel, og hvilken man bør bruke..

Bruk skjermet, så har du fjernet en potensiell feilkilde. Klarte å sette inn en uskjermet i en del av hjemmenettverket mitt og brukte noen uker til å finne ut hvorfor jeg fikk crc-error i ny og ne.

Lenke til kommentar
Og edit; Du kan greit ha flere Pc er på Ngt sin ruter. Jeg har ofte 5-6 om gangen. Og på Lan (med ngt sin ruter) er vi ofte rundt 10. Om du derimot bestiller ett eller annet slags spesial tillbud fra f.eks et universitet, så kan det være en begrensning der. Uib har f.eks max 5 tilkoblete Pc er. Ruteren til ngt klarer mer en du noen gang får bruk for.

Forsto det sånn at man uansett trengte en switch eller router (har forkaster hele hub prosjektet) for å få internett på mer enn en pc. Det ser ut som om switchen er noe billigere. Taper man mye i ytelse på å satse på switch framfor en router?Bestiller forresten gjennom UIB ;)

Lenke til kommentar

Forsto det sånn at man uansett trengte en switch eller router (har forkaster hele hub prosjektet) for å få internett på mer enn en pc. Det ser ut som om switchen er noe billigere. Taper man mye i ytelse på å satse på switch framfor en router?Bestiller forresten gjennom UIB ;)

Nei du taper ingen ytelse, du vil faktisk tape mer ytelse på å sette på enda en router, en ekstra hoop, vil føre til høyere ping..

Lenke til kommentar

Er en liten vitkig detalj som er grei å få med. De fleste rutere du kjøper i dag har bare en port hver vei. Du MÅ da ha en switch i tilleg. Og de som har flere porter har som oftest bare en innebygd switch. Vet erlig talt ikke om noen mer effektiv måte å splitte linjen på enn switch.

Og du har rett i at man vil trenge en Ruter eller switch, eller i ditt tilfelle begge deler. Om man er så heldig å få tildelt flere eksterne IP er fra sin internettleverandør så trenger man bare switch for å fysisk dele linjen. Om man bare får en ekstern IP så trenger man en ruter i tilleg for å dele den ene eksterne IP en. Du har som du vet en fult kompitabel ruter allerede. Det du skal ha er en switch, verken mer eller mindre. Denne er f.eks et greit valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...