rolfmm Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 Hvilken brennvidde er mest ideel for bruk sammen med reverseringsring (APS-C bildebrikke)? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 Det avhenger av resultatet du er ute etter. Kortere brennvidde gir høyere forstørrelse. Et objektiv med manuell blenderring er absolutt å foretrekke. Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 Hvilken brennvidde er mest ideel for bruk sammen med reverseringsring (APS-C bildebrikke)? Spørs helt hvilken forstørrelsegrad du ønsker. Kortere brennvidde = større forstørrelse. Om jeg ikke husker helt feil vil de fleste 50mm objektivene gi deg ca 1:1 forstørrelse, altså det nærmeste man kommer et normalt makroobjektiv. Så et sted mellom 50mm og 35mm kan være en god start. Lenke til kommentar
rolfmm Skrevet 20. september 2014 Forfatter Del Skrevet 20. september 2014 Okay, men 1:1 har jeg alt med Tamron 90/2,8 Macro 1:1. Jeg har også en Sigma 30/1,4, men den har autofokus og autoblender. Får leite etter noe brukt....... Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Okay, men 1:1 har jeg alt med Tamron 90/2,8 Macro 1:1. Jeg har også en Sigma 30/1,4, men den har autofokus og autoblender. Får leite etter noe brukt....... Spørs litt hvor mye forstørrelse du ønsker, kan være et sett mellomringer sammen med din Tamron 90mm er en bedre løsning. Men det fungerer godt begge deler egentlig Lenke til kommentar
rolfmm Skrevet 21. september 2014 Forfatter Del Skrevet 21. september 2014 Jo, det blir nok heller mellomringer, noe jeg forövrig har erfaring med fra tidliger Lenke til kommentar
rolfmm Skrevet 6. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Har fundert mer på dette med reverseringsring; Hva gjør man med blenderen, kjører man med største blender hele tiden? Man har vel ingen mulighet for manuell blending på et moderne objektiv. Gammel fastoptik (24-28mm) er vel håpløst å ja tak i........ Edit: Når jeg tenker meg om; den blender vel ned til minste blender når objektivet ikke sitter på kameraet.... Endret 6. oktober 2014 av rolfmm Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Har du Canon finnes det et trick for å låse blenderen - velg ønsket blender og ta av objektivet mens du holder nedblendingsknappen inne. Lenke til kommentar
rolfmm Skrevet 6. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2014 Blir det ikke litt klønete å bruke det videre hvis jeg skal holde nedblendingsknappen inne i fortsettelsen?? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Blir det ikke litt klønete å bruke det videre hvis jeg skal holde nedblendingsknappen inne i fortsettelsen?? Når du har skrudd objektivet av kameraet er det ikke nødvendig og holde nedblendingsknappen inne lengre på kameraet. Lenke til kommentar
Trig8 Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Reverseringsring er vel for bruk på store forstørrelser når det viser seg at en får skarpere bilder av å snu objektivet istedet for å bruke det "rett vei". For å endre forstørrelsesgrad er mellomringer eller belg veien å gå. Vidvinkel gir større forstørrelse enn tele, men dette fungerer på samme måte som når objektivet står "rett vei", så bruk av reverseringsring introduserer ikke noen nytt. F.eks gir 50mm objektiv med 50mm forlengelse (mellomring) 1:1 forstørrelse, tilsvarende 20mm objektiv med 20mm forlengelse. Når det gjelder å finne et objektiv å bruke er det lett å finne et brukt, gammelt objektiv med manuell blenderring som kan være fra hvilken som helst produsent. Det er filterstørrelsen som er avgjørende, da det er den du skrur i reverseringsringen, eventuelt med overgangsringer tilsvarende som for filtre. Komponering av bildet kan du gjøre med åpen blender, så blender du ned når du skal ta bildet. Alternativt finnes det adaptere å sette på objektivfatningen med tilkobling for snorutløser slik at objektivet blendes automatisk ned når du tar bildet. Lenke til kommentar
rolfmm Skrevet 7. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2014 Jeg har funnet noen manuelle objektiv slik at jeg kan leke meg litt med reverseringsring, men hvilket bør jeg kjøpe? Konica Hexar AR 28/3.5Minolta Rokkor 28/2.8Minolta Rokkor 28/3.5 Lenke til kommentar
LAEN Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Jeg har funnet noen manuelle objektiv slik at jeg kan leke meg litt med reverseringsring, men hvilket bør jeg kjøpe? Konica Hexar AR 28/3.5 Minolta Rokkor 28/2.8 Minolta Rokkor 28/3.5 Jeg ville ha kjøpt et gammelt 28mm objektiv fra Sony, Pentax eller Olympus istedenfor da disse også kan brukes som et vanlig manuelt 28mm prime objektiv på Canon EOS 450D. Objektiver og adaptere kan kjøpes billig på ebay. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå