Gå til innhold

Har diskutert i syv måneder om en liten datamaskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med at NSB selv betaler for dette? De har tydelig droppet dette området de siste 30årene og latt sine priser forbli høye med ett forrykende DÅRLIG tilbud. I hvert fall på vestfoldbanen mot Oslo er det totalt håpløst om man skal rekke avtaler i tigerstaden. Jeg tar toget sjelden men opplever ofte når jeg velger tog at noe skjer. 10-20min forsinket eller enda mer. "Buss for tog" hvor NSB stiller med 2-3 busser til ett helt tog! Ergo, man må kaste seg i en Taxi for å komme videre. Så ja. NSB, BETAL FOR DET SELV. Det komiske nå er at man velger å kjøpe nytt, så velges det garantert ett system som er uferdig og "grensesprengede" moderne. Som igjen vil føre til andre og kanskje større problemer. Send noen til Japan. Lær av de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva med at NSB selv betaler for dette? De har tydelig droppet dette området de siste 30årene og latt sine priser forbli høye med ett forrykende DÅRLIG tilbud. I hvert fall på vestfoldbanen mot Oslo er det totalt håpløst om man skal rekke avtaler i tigerstaden. Jeg tar toget sjelden men opplever ofte når jeg velger tog at noe skjer. 10-20min forsinket eller enda mer. "Buss for tog" hvor NSB stiller med 2-3 busser til ett helt tog! Ergo, man må kaste seg i en Taxi for å komme videre. Så ja. NSB, BETAL FOR DET SELV. Det komiske nå er at man velger å kjøpe nytt, så velges det garantert ett system som er uferdig og "grensesprengede" moderne. Som igjen vil føre til andre og kanskje større problemer. Send noen til Japan. Lær av de.

 

Nsb droppet området? Det er jo Jernbaneverket som har ansvaret for signalanlegget...

 

Men det er jo på lokomotivene disse maskinene må stå. Altså, lokomotivene til NSB mangler helt essensielt utstyr for å fungere på jernbanen i Norge. Det må NSB stå for, det er dem som har ansvaret for lokomotivene sine. De skal uansett i utgangspunktet konkurrere med andre aktører (som ikke eksister i Norge). F.eks. har staten kun avtalt at NSB skal levere perontogtjenester for staten fram til 2017. Skulle eventuelt Jernbaneverket betale f.eks. et tysk selskap for utstyret de trenger om det i framtiden blir et annet selskap som vinner anbudet?

 

Hvis man ser på hvordan Samferdselsdepartementet spesifiserer anbudene sine på kortbanenettet for fly, så stilles det krav til deltakerne i anbudsrunden om hvilket utstyr flyene må ha. F.eks. var det for noen år siden en sak det et flyselskap vant anbudene på noen ruter i Nordland, men ble underkjent etter det ble klart at de manglet noe av utstyret som var spesifisert. Videre er det ikke slik at verken Avinor eller Luftfartstilsynet utfører drift og vedlikeholdsarbeid på flyene, det har selskapene egne folk til å gjøre.

Det samme gjelder all annen person og godstrafikk i Norge. Hvorfor skal da NSB være i en særposisjon som operatør av materiell, der infrastruktureier skal stå for installasjon, drift og vedlikehold?

Det henger ikke på greip.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lag gjerne en artikkel om floppen av et fjernstyringsanlegg som ble begynt utbygd på Nordlandsbanen, skulle likt og vite hvorfor den teknologien ikke ble godkjent til bruk.

Merkur, som var et samarbeid med ABB? Det finnes en granskningsrapport , som er temmelig detaljert men også noenlunde leslig her.

 

(Det ble dog testet på Jærbanen, ikke Nordlandsbanen - selv om det var planlagt brukt på begge.)

Endret av Djn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

snipp....

 

 

Men altså, skjermen og mottaker inne i toget er jo ikke hele systemet. Selv om toegene til NSB hadde hatt denne skjermen og GSM-R mottakeren montert i sine tog for 10 år siden så ville fortsatt ikke signalsystemet dag vært noe annerledes?

 

Hvordan kan det da være NSB sin feil at signalsystemet er slik som det er i dag? Det var dette vi diskuterte i inlegget du sitterte

Endret av magb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

snipp....

 

 

Men altså, skjermen og mottaker inne i toget er jo ikke hele systemet. Selv om toegene til NSB hadde hatt denne skjermen og GSM-R mottakeren montert i sine tog for 10 år siden så ville fortsatt ikke signalsystemet dag vært noe annerledes?

 

Hvordan kan det da være NSB sin feil at signalsystemet er slik som det er i dag? Det var dette vi diskuterte i inlegget du sitterte

 

Da missforsto jeg. Jeg tolket det dithen at du mente at Jernbaneverket skulle stå for drift og vedlikehold av utstyret som er montert inni lokomotivet.

Men, ja. Det er ikke NSB sin feil at Jernbaneverket har det signalanlegget som er i bruk i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...