Gå til innhold

[Løst] Pc til 18k

Anbefalte innlegg

Mitt tips her hvis du skal bruke pc'en som du sier til spill og hverdagsting så får du virkelig mest 'bang-for-buck' med å gå for Z97.

For det første så kommer 4790K på 4GHz stock m/ boost til 4,4GHz som holder i massevis til f.eks. GTX980 kort. For det andre så får du mer penger til å legge inn i en ordentlig skjerm (120hz/144hz) som vil gi deg en mye mer morsom spill opplevelse.

Det er ikke noe vits i å gå for X99 med mindre du driver mye med video/bilde rendering. X99 (5930k) vs Z97 (4970K) i spill er minimal pr. i dag pga. det ikke finnes mange spill som er laget for mer enn 4 kjerner. I mange av tilfellene så kommer faktisk 4790K bedre ut pga. høyere klokke frekvens.

Hvis du mot formodning skulle velge å gå for X99, pass på å gå til anskaffelse av minimum 16 GB ram (4x4GB) da chipsettet er quad-channel.

Good Luck an have fun!

Endret av matta1985
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har laget en liste, tror dere den vil funke?

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1445742&su=9D3BB290-70D4-4EB1-B89D-4025F4E17271

det er vel noe som kan oppgraderes og skiftes ut men det er vanskelig å få det perfekt. men slik den er nå så er det under budsjettet og delene virker greie.

hadde vært fint å høre andres meninger om den :)

Hei.

Strømforsyning??

Sjekk ut tråden min: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1569444

takk for tips :) tror du Corsair RM750, 750W vil fungere til mitt bruk?

Hei. RM serien er ikke til å anbefale.

750W er helt greit, men alltid kjekt å ha litt å gå på.

Men skal du ha den som gir deg mest ytelse pr krone så er denne veien å gå, du får den i 750 og 850W.

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/stromforsyning/modulare/evga-supernova750g2/202020.7279/

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/stromforsyning/modulare/evga-supernova850g2/202012.7279/

Disse får du hele 10års garanti på!!! Og er supre!!!

Du kan jo så klart gå for enda bedre, men da koster det en del igjen.

Kjempeflott, de var jo ikke såmye dyrere enn den andre jeg satte opp heller. tror jeg går for en av disse :)

Trenger du Bluray spiller? om ikke så kan du ta bort 300kr der.

Gå for EVGA SUPERNOVA 750w istedenfor, RM serien har varierende kvalitet.

Anbefaler også Fractal R4 kabinett. romslig og solid.

CPU kjøler, gå for phanteks PH-TC14PE, eller Noctua NH-D14, lite støy.

jeg trenger det vel strengt talt ikke, men tenkte siden det ikke kostet stort. mulig jeg venter med kjøp til jeg trenger det :) takker for tips om kabinett, jeg skal ta en titt. det er vanskelig å velge kabinett synes jeg..

Når det gjelder hovedkort, sjekk linken her: http://uk.hardware.info/reviews/5600/17/15-intel-x99-motherboards-review-new-boards-for-haswell-e-final-thoughts

Jeg ville ha gått opp litt på ram, 8 gb er lite nå til dags. 16 gb eller mer er anbefalt.

i7-5820K har ingen kjøling medfølgene, så det må du kjøpe. Anbefaler vannkjøling.

Ville også gått for et annet kabinett. Når du kjører store skjermkort, så er det dårlig med plass. Virker også trangt om plass til vann kjøling (hvis du velger det).

Da velger jeg heller 16gb ram, men må velge litt billigere av andre deler da.

Av cpu kjøler tenkte jeg å begynne med Cooler Master Hyper TX3 Evo og se hvordan det fungerer i første omgang. vannkjøling er jeg litt skeptisk til :p

Mitt tips her hvis du skal bruke pc'en som du sier til spill og hverdagsting så får du virkelig mest 'bang-for-buck' med å gå for Z97.

For det første så kommer 4790K på 4GHz stock m/ boost til 4,4GHz som holder i massevis til f.eks. GTX980 kort. For det andre så får du mer penger til å legge inn i en ordentlig skjerm (120hz/144hz) som vil gi deg en mye mer morsom spill opplevelse.

Det er ikke noe vits i å gå for X99 med mindre du driver mye med video/bilde rendering. X99 (5930k) vs Z97 (4970K) i spill er minimal pr. i dag pga. det ikke finnes mange spill som er laget for mer enn 4 kjerner. I mange av tilfellene så kommer faktisk 4790K bedre ut pga. høyere klokke frekvens.

Hvis du mot formodning skulle velge å gå for X99, pass på å gå til anskaffelse av minimum 16 GB ram (4x4GB) da chipsettet er quad-channel.

Good Luck an have fun!

Men 2011 socket er vel greit om det går inn i budsjettet, eller? Jeg har skjønt at det spiller liten rolle i forhold til gaming, men jeg håper på å slippe å oppgradere mye i løpet av de neste årene. hovedproblemet mitt nå er egentlig at jeg er usikker på hvilket motherboard jeg skal gå for.. Jeg skal hverttfall ha 16gb og oppgradere etterhvert om jeg går for x99
Lenke til kommentar

Good Luck an have fun!

Mye bra tips her, men jeg tenker hvordan det vil bli i fremtiden. Er det smartere å innvistere i det nye som da 2011-3 socket og ddr4 osv for så senere slippe og bytte ut alt? Eller er det såpass dårlig nå at om 1 år vil det være ubrukelig uansett?

Lenke til kommentar

Good Luck an have fun!

Mye bra tips her, men jeg tenker hvordan det vil bli i fremtiden. Er det smartere å innvistere i det nye som da 2011-3 socket og ddr4 osv for så senere slippe og bytte ut alt? Eller er det såpass dårlig nå at om 1 år vil det være ubrukelig uansett?

det lurer jeg også på. jeg har søkt litt og eneste jeg har funnet er at man ikne kan sikre seg på den måten uansett siden man ikke kan vite hvilken vei det går i fremtiden. men jeg tenker at det er bedre å investere nå enn senere når vi likevel skal kjøpe ny pc, men det kan jo hende at utviklingen går andre vei. det er ikke så lett dette

Lenke til kommentar

Bygger du PC til 18 tusen, da BØR du ha socket 2011.

Prisforskjellen mellom 4790k og 5820k er latterlige 500 kroner. Sier seg selv at 5820 er et mye bedre kjøp med 2 kjerner ekstra.

Regn på litt dyrere RAM og hovedkort på 2011. Husk at du må ha DDR4 og 4 brikker, f.eks 4x4 gb siden det er Quadchannel.

Lenke til kommentar

Bygger du PC til 18 tusen, da BØR du ha socket 2011.

Prisforskjellen mellom 4790k og 5820k er latterlige 500 kroner. Sier seg selv at 5820 er et mye bedre kjøp med 2 kjerner ekstra.

Regn på litt dyrere RAM og hovedkort på 2011. Husk at du må ha DDR4 og 4 brikker, f.eks 4x4 gb siden det er Quadchannel.

RAM er isåfall i boks, men jeg finner ikke helt ut av hovedkort om jeg skal ha et billigere et, for jeg vil helst ikke sprenge budsjettet med mindre jeg må. så da leter jeg isåfall etter et bra og relativt billig kort som gjerne har wifi og kan kjøre to grafikkort. I tillegg vet ikke helt å gå for asus, gigabyte eller MSI..

Lenke til kommentar

takk for alle tips her, jeg gikk til slutt for denne listen:

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1383044&su=C1903BA6-ACE0-42F4-862A-809D59C80A4B

men ferdigbygget da. jeg får prøve å bygge selv neste gang =)

Trenger du så dyr hovedkort eller 850 strømforysning? Til gtx 980, 550 W av god kvalitet er nok.

jeg valgte et litt billigere hovedkort likevel og et annet grafikkort. jeg får heller oppgradere senere :)

Å spesielt den PSUen der er et veldig dårlig valg :/ Men men, sa nå i fra lengre oppe :p

jeg gjorde siste endring og valgte EVA SuperNOVA 750 istedn så tusen takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å spesielt den PSUen der er et veldig dårlig valg :/ Men men, sa nå i fra lengre oppe :p

Sånn er det, folk spør om råd for deretter å overse de. Gang på gang.

Jaja, får nå lide for det selv.

som sagt så valgte jeg den han foreslo :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...