Gå til innhold

Burde man kunne tvangsinnlegge pasienter i evig tid, når de er en fare for seg selv?

Anbefalte innlegg

Skremmende. Tilværelsen er så grusom at pasienten, gitt muligheten, vil ta sitt eget liv. Dette forhindrer man ved å holde pasienten i dette helvete inntil pasienten dør av seg selv. Ikke rart at pasienten virker - gal.

Tanken er vel å gi helsehjelp da.

Som regel ikke.

Tanken er stort sett å forhindre at "pasienten" kommer ut blant folk og begynner å snakke, og spre den "farlige" informasjonen som han eller hun sitter inne med, og som gjorde at de ble tvangsinnlag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som om samfunnet er redd psykotiske folk, for hele eksistensen er ganske absurd, og med en gang noe ikke er A4 tror jeg enkelte ikke liker det helt, og dermed blir folk innlagt. Bare noe jeg tror forsåvidt.

Så, burde man kunne holde noen på tvang i evig tid, kun fordi vedkommende er en fare for seg selv?

Du har rett.

ca 10000 "brysomme" opposisjonelle tvagsinnlegges hvert år i Norge.

Og at de må holdes innestengt fordi de er en fare for seg selv, brukes som en unnskyldning for å holde dem innestengt og forhindre dem fra å snakke om staten mener at de sitter på farlig informasjon.

Hvorfor deltar du i en debatt der du totalt mangler kunnskap? Tror du virkelig man legges inn på tvang pga. informasjon man har som staten er redd? Det er jo nettopp mennesker som innbiller seg at de er overvåket, forfulgt osv. som kan bli lagt, pga. vrangforestillinger.

Lenke til kommentar

Skremmende. Tilværelsen er så grusom at pasienten, gitt muligheten, vil ta sitt eget liv. Dette forhindrer man ved å holde pasienten i dette helvete inntil pasienten dør av seg selv. Ikke rart at pasienten virker - gal.

Som regel ikke.

Tanken er stort sett å forhindre at "pasienten" kommer ut blant folk og begynner å snakke, og spre den "farlige" informasjonen som han eller hun sitter inne med, og som gjorde at de ble tvangsinnlag.

Ja det er derfor pasienter i dag har tilgang på telefon, internett, advokat, pårørende, kontrollkommisjonen og andre pasienten kjenner. Forsøk i det minste og hold deg til fakta da, om du absolutt må spre tull og tøys.

Lenke til kommentar

Tvangsinnleggelse er hjemlet i Psykisk helsevernloven §3. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-62#KAPITTEL_3

Lovens hovedintensjon er minste inngreps prinsipp og at frivillighet skal prøves før tvang.

Men det er et spørsmål om det det hele tatt er snakk om frivillighet om du får valget mellom å gå med på å bli innlagt "frivillig" eller å bli tvangsinnlagt.

Lenke til kommentar

Det virker som om samfunnet er redd psykotiske folk, for hele eksistensen er ganske absurd, og med en gang noe ikke er A4 tror jeg enkelte ikke liker det helt, og dermed blir folk innlagt. Bare noe jeg tror forsåvidt.

Så, burde man kunne holde noen på tvang i evig tid, kun fordi vedkommende er en fare for seg selv?

Du har rett.

Og at de må holdes innestengt fordi de er en fare for seg selv, brukes som en unnskyldning for å holde dem innestengt og forhindre dem fra å snakke om staten mener at de sitter på farlig informasjon.

Tror du virkelig man legges inn på tvang pga. informasjon man har som staten er redd?

Ja, dette er vanlig i totalitære regimer, og slik var det også i sovjet.

Det begynner nå også å bli vanlig i USA at kritikere av regimet blir tvangsinnlagt eller satt i konsentrasjonsleir.

Lenke til kommentar

Du har rett.

Tror du virkelig man legges inn på tvang pga. informasjon man har som staten er redd?

Det begynner nå også å bli vanlig i USA at kritikere av regimet blir tvangsinnlagt eller satt i konsentrasjonsleir.

Kan ikke forholde meg til slikt tøv du kommer med. Ingen legges inn i psykiatrien pga. meninger man har. Dette kan du ingen ting om. Forhold deg til politikk og islam. Der har du litt mer og bidra med.

Lenke til kommentar

Som regel ikke.

Ja det er derfor pasienter i dag har tilgang på telefon, internett, advokat, pårørende, kontrollkommisjonen og andre pasienten kjenner. Forsøk i det minste og hold deg til fakta da, om du absolutt må spre tull og tøys.

Jeg tror ikke at folk som er tvangsinnlagt får dette.

Har du kanskje vært tvangsinnlagt selv slik at du vet at de får tvangsinnlagte får tilgang på det du nevner ?

Lenke til kommentar

Som regel ikke.

Jeg tror ikke at folk som er tvangsinnlagt får dette.

Har du kanskje vært tvangsinnlagt selv slik at du vet at de får tvangsinnlagte får tilgang på det du nevner ?

Jeg vet at folk på tvang får alt dette. Fordi jeg jobber i psykiatrien. Jeg jobber spesifikt med tvang og sikkerhet. Så dette kan jeg svært godt. Så ikke sitt her og spre tull og tøys.

Lenke til kommentar

Du har rett.

Kan ikke forholde meg til slikt tøv du kommer med. Ingen legges inn i psykiatrien pga. meninger man har. Dette

Hvordan kan du vite det ?

For hvis du kun forholder deg til hva politikerne og offisiell media sier, så vet du kun hva politikerne og offisiell media vil at du skal vite.

Lenke til kommentar

Er ikke tilgangen noe regulert for mange pasienter i forhold til hvorvidt det kan ha negativ innvirkning på deres behandling?

Man kan inndra kontakt med omverden for de sykeste over en periode. Dette gjøres i hovedsak med psykose pasienter der vi ser at kontakt gjør pasienten dårligere. Men pasienten har rett til kontakt med sin advokat om den har. Samt at kontrollkommisjonen er innom avdelingene og følger opp tvangsvedtak hver 14 dag. Spesielt ved lukkede avdelinger som forsterkede psykoseposter.

Lenke til kommentar

Ved politiske fanger mener jeg fanger som uten å ha gjort noe videre kriminelt generelt har upopulære meninger.

Det fins mange slike fanger i Norge, men offisiell media er lydige og nevner ikke dette.

http://www.nyhetsspeilet.no/2009/10/politiske-fanger-i-kongeriket-norge/

Beklager men jeg annerkjenner ikke Nyhetsspeilet som en valid kilde.

Lenke til kommentar

Er ikke tilgangen noe regulert for mange pasienter i forhold til hvorvidt det kan ha negativ innvirkning på deres behandling?

Man kan inndra kontakt med omverden for de sykeste over en periode. Dette gjøres i hovedsak med psykose pasienter der vi ser at kontakt gjør pasienten dårligere. Men pasienten har rett til kontakt med sin advokat om den har. Samt at kontrollkommisjonen er innom avdelingene og følger opp tvangsvedtak hver 14 dag. Spesielt ved lukkede avdelinger som forsterkede psykoseposter.

Var omtrent noe sånt jeg forsto at det fungerte også, men var langt i fra sikker.

Har heldigvis ikke hatt noe omgang med psykiatrien bortsett i fra en tidligere barndomsvenn som ryktes ligger faststroppet en eller annen plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...