Gå til innhold

Trapp

h-a

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott utsnitt og komp.

Lys, dybdeskarphet, farger og detaljer sitter også fint.

Men jeg skal likevel pirke litt på sidene her og begynner med høyre side der den mørke stripa på bygningen langt inne i bildet til høyre gir inntrykk av å være skeiv hvilket den antagelig ikke er.

Likevel trekker det sorte akkurat i bildekant ufortjent oppmerksomhet. Jeg forsøkte med kutt rett innenfor. men da kom det lysende vinduet helt i kanten og det ble enda verre. Derfor ville jeg kutta rett innenfor det lysende vinduet. men det er ikke til å komme forbi at jeg mer og mer følte meg som gutten i Prøysenvisa som skulle lage syskrin til mor og endte opp med spekefjøl.

Nå har jeg nevnt det så kan du prøve deg fram sjøl.

Dermed går jeg til venstre side der du har et liknende problem med stolpen i rekkverket akkurat i bildekant. Der kom jeg til at å kutte rett innenfor første loddrette i første hele vindu nede på den bua bygningen funker godt for da går rekkverket rent ut på venstrekanten hvilket en linje i øverste trappetrinnet også gjør. Dette skaper godt perspektiv og gir ekstra spenning i bildet.

Den samme virkningen vil du nok også få hvis du kutter litt nede bare såpass at buen som nå runder nesten nede i bildekant blir brutt så du får to buete linjer som begge munner ut på nederste ramme. Virkningen av dette ser du ved å scrolle bare kanskje 3mm ned og dekke til. Men ikke mer tror jeg for da vil du igjen få samme som nå med neste trinn.

Dette er småting du kan se på for det er ofte de små tingene som setter prikken over ien i et bilde.

Roar

Lenke til kommentar

Takk for kommentar. Jeg er litt usikker på hvorfor bygningen til høyre er skjev, fordi alle loddrette linjer skal være beine. Der er brukt et stativ med panoramahode, og kanskje har det ikke vært korrekt vatret. Hadde ikke med i går kveld. Bildet er litt "sleipt" fordi det er to bygninger som står og "ser" på hverandre, og trefiguren (og jeg) er plassert i mellom. Man ser speilbildene i fasaden på motsatt side. Det litt morsomme nå er at bygget med bibliotek inni har mest buede linjer fra før, og det virker derfor ikke så sprøtt, mens det nye bygget egentlig er helt firkanta, og de vannrette linjene bøyes pga perspektivet, men det skjer automatisk i fotoprogrammet. Og i stedet for å la bildet være 360 grader er det kuttet i begge ender, litt for å forvirre, og delvis for at det ikke skal bli for langt. Når jeg kutta på venstre side akkurat der er det fordi trappa da blir 180 grader når den "bøyes tilbake" :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...