Gå til innhold

Utdanning i Sydney

JaySpearing

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå de siste dagene blitt mer og mer interessert i å ta it-utdanning i University of Technology Sydney. Jeg mener det høres ut som en helt fantastisk plass og har meget lyst, men redselen for at det ikke skal gå bra er så stor at jeg nesten ikke tør å gå for det.

For det første er jeg en veldig sosial person når jeg først har blitt kjent med nye mennesker, men har alltid vært en som har kviet seg litt med å ta kontakt med nye folk. Er redd for at dette skal bli et problem og at jeg vil gå rundt 4 år som en ensom ulv i "the land down under". Er redd for at jeg rett og slett ikke vil trives, siden studiene varer i 4 år og jeg vil tape mye penger grunnet lån osv om jeg dropper det.

Tenker derfor å forhøre meg litt her om dere tror jeg bør gå for det eller bare flytte til bergen å studere. Er meget usikker, og etter jeg fikk denne tanken for 2-3 dager har jeg ikke klart å sove skikkelig om nettene siden jeg har drøftet dette oppi hodet mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er redd for å ende opp som en ensom ulv i Sydney, men ikke i Bergen? Hvorfor?

Jeg tenker at du ikke vil få problemer med å komme i kontakt med folk. Jeg studerte en liten periode i Brisbane, og jeg kom fort i kontakt med et par norske. Faktisk var det en annen nordmann samme etasjen som meg på studenthjemmet jeg bodde i.

ANSA pleier å ha aktiviteter for norske studenter. Bli med dem! Du blir helt klart ikke kjent med folk om du sitter inne.

For øvrig er (sør)australiere sosiale vesener. Fikk høre at de i Brisbane var litt mindre omgjengelig enn ellers i landet, men syntes likevel de var mer åpne enn f.eks. nordmenn.

Om universitetet har studenthjem (altså, internatlignende boligtilbud) anbefaler jeg det førsteåret - eventuelt hele oppholdet. Du blir mye fortere kjent med folk da, fordi studenthjemmet har arrangementer for deres beboere også.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Du er redd for å ende opp som en ensom ulv i Sydney, men ikke i Bergen? Hvorfor?

Jeg tenker at du ikke vil få problemer med å komme i kontakt med folk. Jeg studerte en liten periode i Brisbane, og jeg kom fort i kontakt med et par norske. Faktisk var det en annen nordmann samme etasjen som meg på studenthjemmet jeg bodde i.

ANSA pleier å ha aktiviteter for norske studenter. Bli med dem! Du blir helt klart ikke kjent med folk om du sitter inne.

For øvrig er (sør)australiere sosiale vesener. Fikk høre at de i Brisbane var litt mindre omgjengelig enn ellers i landet, men syntes likevel de var mer åpne enn f.eks. nordmenn.

Om universitetet har studenthjem (altså, internatlignende boligtilbud) anbefaler jeg det førsteåret - eventuelt hele oppholdet. Du blir mye fortere kjent med folk da, fordi studenthjemmet har arrangementer for deres beboere også.

Lykke til. :)

Forskjellen er jo at de økonomiske utgiftene blir 70k ekstra i året, altså nesten 300 000,- på de 4 årene. Vil jo være ekstremt kjipt om jeg ikke vil trives der, kontra f.eks Bergen. Da vil jeg også være nærmere hjemme! Men takk for svaret, skal ta med meg all den informasjonen du ga meg i evalueringsprossessen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...