Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Koble telekabel selv?

Anbefalte innlegg

Hei! Bestilte meg modem fra stayon for litt siden, og når jeg skulle koble det innså jeg at jeg ikke hadde telekontakt i leiligheten. Jeg fant etter en god stund en telekabel som går ned fra leiligheten over. Noen som kan fortelle meg hvordan jeg må koble for å få til nettverket?

post-363559-259695_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som det er vanlig TP kabel antakelig Cat5? eller noe slik, t-568b er mest vanlig brukt.

Svakstrøm er vel egentlig ikke noe farlig å gjøre selv, verste som kan skje er å kortslutte ruteren eller ødlegge noe ifrastuktur i nettverket, bortsett fra det er ikke så farlig.

Ville nok brukt NetWork Tester for å sjekke kabelen før jeg ville koblet til switchen eller ruteren. Det bildet virker størst sansynlig er telefonkabel eller alarm kabel, det er vel mulig å bruke til Cat5 men ser ikke noe grunn å bruke det der. Siden det ikke vil fungere mot pc uansett uten ADSL modem.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ring StayOn og hør med dem. De order telemontør, så får du gjort det ordentlig mot den linja de har koblet det mot i sentralen.

Det er relativt høy spenning i de kablene, så hvis du ikke vet hva du holder på med bør du la dem være, og ikke vet du om det er de riktige heller i tillegg til at du høyst sannsynlig mangler monteringsutstyr for den type knivkontakter som brukes.

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var rød og grønn som skulle på midterste paret? Det er ihvertfall slik det er koblet her i huset.

Tja... Trodde nå par1 på en sånn gammel type kabel var blå og rød, men er jammen ikke sikker. Kan også være at det er brudd/jord på den første lederen din, så det er brukt en leder fra et annet par som erstatning.

Lenke til kommentar

i den ledningen trådstarter viser så er blå/rød par 1 og grønn/svart par 2, kopler man noe annet enn dette bruker man "splittpar" som aldri en montør med respekt for seg selv hadde gjort, å ja adsl KAN virke på en leder om man er heldig, men da blir det ekstremt ustabilt å dårlig, blir som å kjøre en bil med 3dekk...

uansett til trådstarter, tror du virkelig at du bare kan kjøpe ett eget modem å koble til en vilkårlig kontakt? er ikke sånn ting fungerer, du må kontakte en isp å få dem til å koble en linje til huset ditt

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan bekrefte at å bruke gale trådpar kan gi forbindelse men av ekstremt dårlig kvalitet. Var hos en kamerat som har hatt problemer med internett etter lynnedslag som brant opp veggboksen. Den ble koblet opp igjen med rød+grønn som hovedpar. Dette gav forbindelse men maks hastighet på ca. 4Mb ned og 0,3Mb opp samt stabilitetsproblemer.

Prøvde med rød+blå som liksom skal være standard men dette gav ingen signal overhodet. Sort og grønn derimot gav fullt signal med full hastighet. Rød/grønn, sort/blå, grønn/blå og rød/sort gav redusert kvalitet. Rød/blå gav som sagt intet signal overhodet.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...