Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Innlevering i hist.fil om Platon, Sokrates eller Aristoteles

Anbefalte innlegg

Hei. Har valgt hist.fil på vgs. og har nå fått min første innlevering som er veldig åpen. Oppgaven er slik:

"Du skal skrive en oppgave basert på læreboka s.90-116. Aktuelle temaer blir da sofistene, Sokrates, Platon og Aristoteles. Innenfor disse kan du velge fritt om du vil ta inn en eller flere filosofer. Du skal selv formulere en problemstilling som utgangspunkt for oppgaven.

Anbefalt struktur blir slik:

-Problemstilling

-Presentere og forklare temaet som ligger i problemstillingen

-Din egen vurdering av temaet

Lengde på oppgaven: 2 sider, skriftstørrelse 12."

Ja... Oppgaven er jo veldig åpen og jeg lurer på om noen kan anbefale meg noe å skrive om. Man kan f.eks sammenligne 2 av disse filosofene sine syn på en bestemt sak som. f.eks kvinnesyn, styresett eller lignende. Man kan også f.eks sammenligne synet til disse filosofene med synet til filosofene som lever i dag. Egentlig kan man vell skrive om det man har lyst til... Jeg har lyst til å skrive om noe jeg kan fordype meg en del i og lurer på om noen som har peiling på filosofi vet om noen spennende problemstillinger jeg kan ta fatt i.

Håper på gode svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sammenligne Platon og Aristoteles med hensyn til spørsmålet: Hvordan får vi viten?

Da kan du bruke begrepsparet rasjonalisme/empirisme.

En fordel med å gjøre det slik er at du vil jobbe med et helt grunnleggende problem innenfor erkjennelesteori. Det er mer nyttig å kunne enn å lære om kvinnesyn, mener jeg da.

edit: Nå kjenner jeg ikke pensumet ditt, så jeg vet ikke om det jeg har foreslått er fornuftig i forhold til hva boka di inneholder av stoff.

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Nei, men du bør vel kort beskrive hvordan Platon mente vi får viten, og det samme for Aristoteles.

Så synes jeg du bør diskutere hvem som har mest rett. I denne diskusjonen kan du ta med noen sitater fra pensumboka som du kommenterer. Hvis du kan finne et motargument mot hver av dem, så er jo det en god ting! Det er vel denne diskusjonen som er det viktigste ved oppgaven, så den bør få mest plass.

En annen måte er mye mer avansert:

Du går rett på diskusjonen og fletter inn stoffet fra pensumboka underveis, men det er vanskelig å skrive en god oppgave på denne måten. Her kunne du begynt oppgaven med å stille et konkret spørsmål av typen: Hvordan vet jeg at ..., så bruker du Platon og Aristoteles til å kaste lys over hvordan du har kommet fram til det du vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...