Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dårlige bremser / håndbrekk

Centrux

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en bil med litt problemer som jeg gjerne skulle fikset litt på, men er ikke så kyndig med bil, så jeg må derfor spørre litt her.

Bremsene er ganske dårlig på bilen, så jeg tenkte å skifte bremseklosser, men jeg lurer på om de jeg får av f.eks bilxtra er gode nok?

Og bør jeg skifte bremskive / eventuelt kalipper i samme slengen?

Clutchen på bilen er også litt treig, men dette får jeg vel ikke gjort noe særlig med selv? Eventuelt hva burde jeg gjort?

Håndbrekken er ganske dårlig, så her må jeg kanskje stramme eller eventuelt erstatte håndbrekkwire? Selv når jeg drar håndbrekket HELT opp, så står ikke bilen rolig hvis bakken er litt for bratt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vanlige er å bare bytte klosser. Bilextra sine burde være helt greie. Skiver bytter man hvis de er veldig rusta eller slitt over toleransene. Se instruksjonsbok og mål tykkelsen. Evt. spør et verksted. Caliperne bytter man hvis stemplene sitter fast. De kan overhales men ofte er det knapt verdt det.

Er det clutch med wire? Kan hende den må smøres eller byttes.

Håndbrekket blir sjeldent slitt med mindre noen har kjørt rundt med det på. Prøv å bare stramme wiren evt. bytt den hvis det ikke er mer å stramme på.

Lenke til kommentar

Kan hende at bremsene bak har rustet en del (ganske typisk) og da er det ofte både skiva og klossene som må byttes og gjerne kaliperen (om den henger). Da må du lufte systemet etterpå, så kan være greit å bytte ut bremsevæske når man først er i gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...