Gå til innhold

Oktoberfest 2014 - Polljen - 12mm f/2.0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye fint her, favorittene er Den blå timen og Lysstråle på bølgeblikktak,men også de mange fine landskapsbildene. Håper du fikk beskåret plommetreet.

Jeg mangler totalt grønne fingre, så jeg holder meg til fotografering og "opprydding" etter klipp :)

Lenke til kommentar

Det har vært særdeles vått her i vest de siste dagene så fotohumøret har vel vært litt labert. Prøvde å finne meg litt ly ved uthuset og endte opp med dette:

28. oktober - Ei stakkars lita disse (huske) som venter på sommer og småbarn.

15029036664_d013d02b60.jpg

1/110 f/2 ISO 200

(det er "merkverdig" hvor mye en vidvinkel kan lyve :) på nært hold. Tenker da på tauverkets vinkel)

Lenke til kommentar

30. oktober - Landskap.

Med Norges vestligste punkt, Stadt, i bakgrunnen.

15479175289_4b855e130d.jpg

1/340 f/5.6 ISO 200

Ideelt sett så burde dette nok vært beskåret til et noe mer "panorama-aktig" format, men jeg får vel på min siste fotodag i oktoberfesten holde meg til "prinsippet" om å ikke "croppe" mine bidrag i denne festen..

Ett par alternativer i Spoiler

Landskap nr 2.

15642093556_03908f7ba7.jpg

Ved en landsveg.

15479171999_40afcc754d.jpg

Lenke til kommentar

Takk for kommentarene Bjørn Åge og Jorun.

-----------

Da er denne festen over og bildene til galleritråden er levert. Samyang 12 mm f/2 er et godt valg som vidvinkel til hus i X-format og jeg angrer på ingen måte at jeg valgte det og "sparte" en god del penger på å ikke valge ett av de andre "alternative" objektivene.

Men selv om jeg er godt fornøyd med objektivet så er det krevende å finne motiv som passer det i løpet av en lang fest og med mye "skiftende" vær utover i oktober så endte den med litt lav moral og at jeg såvidt klarte kravet som Pingle.

Jeg er som sagt fornøyd med objektivet, men det oktoberfesten virkelig har vist meg er at jeg gjorde rett da jeg mot slutten av 2013 valgte Fuji X-E2 som mitt speilløse alternativ. Det er på ingen måte perfekt, men oktoberfesten har vist meg at dette er et hus jeg kan leve med lenge. En oppgradering vil kanskje komme, men det blir sannsynligvis ikke før X-T2 (eller 3) en gang kommer.

Festen har vist meg som er en innbarket DSLR-mann at speilløst er noe for fremtiden, men festen har også overbevist meg om at jeg i lang tid kommer til å bruke begge systemene. DSLR er på ingen måte et "dødt" system og jeg føler egentlig har jeg har to systemer som fungerer nesten perfekt hver for seg.

På festens siste dag så har jeg ikke noen nye bilder, men jeg tar derimot med ett bildene (i spoiler) som ble vist tidligere i måneden. Jeg fikk et tips om hvordan jeg kunne "forandre" det med ett enkelt grep i etterbehandlingen og ja jeg er enig med vedkommende i at det da fikk en ny "dimensjon"

Original:

15312247487_6d76bcd6c3_n.jpg

alternativ versjon:

post-58755-0-42572300-1414780796_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ja, landskapet er flott, og fint å få med Stadt i festen også. Men jeg stemmer i med Bjørn Åge og holder spoiler 1 som enda bedre. Denne spoileren virker å helle sterkt mot høyre, men det kan enkelt rettes opp. Både dramatisk og rolig på en gang. Ellers likte jeg "Stairway to heaven" og selfien også.

Lenke til kommentar

Ja, landskapet er flott, og fint å få med Stadt i festen også. Men jeg stemmer i med Bjørn Åge og holder spoiler 1 som enda bedre. Denne spoileren virker å helle sterkt mot høyre, men det kan enkelt rettes opp. Både dramatisk og rolig på en gang. Ellers likte jeg "Stairway to heaven" og selfien også.

Du har helt rett i at horisonenten er noe skeiv (egentlig ganske så mye). Jeg har nok vært litt for opptatt av andre elementer i bildet og "glemt" horisonten, og jeg får forsøke å "bortforklare" det med at jeg brukte den "lille" søkeren når bildet ble tatt :closedeyes: . Det som er enda verre et at jeg ikke har klart å se det før jeg postet bildet, så her trenger undertegnede å skjerpe seg :) .

Takk for tilbakemeldingene fra deg og alle andre. de blir verdsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...