Gå til innhold

Oktoberfest 2014 - Polljen - 12mm f/2.0

Anbefalte innlegg

Jeg takker for tilbakemeldingene.

Var ute og tok et par serier i dag også, men jeg har tydeligvis ikke helt forstått at det er et "helmanuelt" objektiv som står på kameraet. Under fotograferingen så ser alt fint og "skarpt" ut i den lille søkeren, men på dataskjermen så var det derimot ikke så skarpt. Fotografen (hvis han kan kalle seg det) hadde "tenkt" autofokus og fotografert landskap med fokusen stilt på ca en meter.

Det er greit at dette objektivet er relativt tilgivende når det gjelder litt feilfokusering, men det er et stykke fra en meter til uendelig.

Forhåpentligvis så stemmer det at man lærer av sine feil (og heldigvis så var det relativt kjedelige motiv i dag)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kunne jo late som om det var et kunstnerisk grep. Søkeren er ganske viktig når man kjører manuelt, det skal være sikkert. For øvrig godt sett med lysstrålen over bølgeblikket. Det er denne type "jaktmodus" man må komme seg inn i for å holde ut en hel oktoberfest. Likte det bildet der.

Lenke til kommentar

De siste par dagene av uke to ble det litt "eksperimentering" med dybde og nære motiv i ledige stunder på jobb. De fleste motivene fungerte best så lenge de kun var et tankespinn og krasjet når resultatet kom fram på skjerm. Har dog (under tvil) funnet et bilde som gjør at jeg klarer å oppfylle "kvota" i den andre festuken.

13. oktober - Bare Rør

15524750426_cc8fbd1dd9.jpg

12 mm 1/60 f/2 (sannsynligvis) ISO 3200

Lenke til kommentar

Og i dag tidlig så var det på tide å dra linen igjen (Dessverre så var fangsten meget skuffende)

Det som derimot ikke var skuffende var soloppgangen, med en fin morgenrød "glans" over den blå horisonten. Det var vannskelig å "fange" opplevelsen på sensoren, men har hjulpet litt til i LR for å få en ørliten mer "punch" i fargene. Dessverre så turde jeg ikke å dra spakene så langt som ønsket uten å ødelegge bildet.

16. oktober - Soloppgang

14927709144_f2cd113341.jpg

12 mm 1/60 f/? ISO 500 EV -1

Og her et bilde fra vår lokale småbåthavn
14928292243_1a4d5ac837.jpg

Lenke til kommentar

............. men ble det noe fisk på linene?

(Dessverre så var fangsten meget skuffende)

to usle små. Blir vel et nytt forsøk neste uke. Jeg var bare "matros", min meget voksne far (sjømann i mer enn en mannsalder og skipper i mye av den tiden) mener at det var tidenes mest elendige fangst. Eller for å si det på en annen måte, det lille måltidet som kom ut av lineturen kostet sikkert mer enn en fiskemiddag på landets beste restauranter :rofl:

Lenke til kommentar

Holder en knapp på "Bare rør" her. Skikkelig flott lek med linjer, og supert komponert. Er ellers kjent med det syndromet at det som så flottest ut på kameraskjermen faller helt gjennom på en stor skjerm. Men tvilen om det postede bildet kan du kaste til side...

Lenke til kommentar

Jeg takker for tilbakemeldingene og begynner å forstå at jeg til en viss grad må revurdere hvordan jeg vurderer enkelte av mine bilder.

Bilder av typen "Bare Rør" er en bildeform som er relativ fremmed for meg. Selv om de har en løs tilknytning til nærbilder jeg ofte tar med makroobjektiv (naturmotiv), så sliter jeg fremdeles litt med å ta bilder i "mindre pene" (industrielle) miljø :hm: . Derfor har jeg en tendens til å "nedvurdere" denne typen motiv. Men tilbakemeldingen som kommer her gjør forhåpentligvis at jeg får en lavere terskel for å ta bilder fra slike miljø :)

Endret av polljen
Lenke til kommentar

I dag er det slutt på noen fantastiske høstdager og den "ekte" vestlandshøsten er her. Nærbildefotografering (Makro) er en liten lidenskap jeg har og med DSLR og dedikert optikk så kommer det et blinkskudd i ny og ne.

Med en vidvinkel på huset (med eller uten speil) så er den typen bilder umulige. Selv ikke en bortkastet makroknapp på huset kan hjelpe til med det (Fuji, vær så snill å fjerne den dedikerte makroknappen og gjør den om til en Fn-knapp som kan programmeres !.gif ).

Men man kan ikke ha en oktoberfest uten å finne motiver i hagen så derfor dagens bidrag.

18. oktober - Slutten på en syklus

15563749182_777a7caf66.jpg

12 mm 1/60 f/4 ISO 250

Lenke til kommentar

Når vi går inn i den siste hele uken av festen så skal jeg innrømme at det i slike høstvåte dager (netter) at jeg sliter med å finne egnede motiver. Så derfor får jeg prøve å gå godt utenfor komfortsonen og leke litt med kameraet. Korte ledige stunder på et nattskift kan f.eks. brukes. Jeg har i tillegg prøvd meg på å tøye ISOen litt lenger enn vanlig og selv om der er støy så kan noe reddes i etterbehandling, så jeg ble ikke skremt av hva X-E2 leverer i så måte (hovedbidraget har dog litt for mye "støy" i skyggedelen)

22. oktober - Det nærmeste jeg noen gang kommer en "selfie"

Dette er nok nærmest sannheten

15415394817_3953e67896.jpg

12 mm 1/30 f/2 ISO 6400

I spoileren er det nok mer "ønskedrømmen" som vises:

15414763489_0c667f723f.jpg
1/60 f/2 ISO 6400

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Fint uttrykk på stigen, men den så ikke ut til å være godt sikret :)

Et bilde kan av og til "lyve". Vinkelen stigen står i forhold til treet er nok mindre "dramatisk" enn det bildet viser, men hvis bildet hadde vist sannheten så hadde resultatet vært relativt kjedelig. Det er nok ingen fare i å klatre opp i den :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...