Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Og hver gang en inspektør melder fra om ulovligheter ifm med fangsten, så kaster hele kongeriket seg over stakkaren, fordi alle gode nordmenn er enige om at hval og sel fangst er riktig, og vi som fangster disse dyra, vi slakter dem ikke, men snakker dem i søvne, for så å kile dem langsomt og skånsomt i hjel med en ørnefjær - og dette er rene fakta Jeg kjenner personlig til endel av sånne fangstfolk, og de ler rått av hele surret Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 De kan godt jakte på hval, men jeg synes ikke noe om jaktmetoden, de lever videre mange minutter med piler stikkende i seg og skader fra eksplosiver. Også må de ikke være utrydningstruet, det synes jeg det er viktig å passe på. Har du noe data som viser at jaktmetoden ikke er bra? Det meste av propaganda jeg ser bruker jaktmetoder fra 50+ år siden som eksempler, da moderne hvaljakt har ganske gode tall sammenlignet med annen form for jakt. Det har vært tilfelle der hval lever og kjemper opptil en times tid etter å ha blitt skutt. Og er vel ikke vanskelig "å forestille seg" at det nok er stor lidelse, etter at dynamitt-ladningen reiv i filler hvalen innvendig. "Den som har lyst å kjenne hvordan det føles, kan jo svelge en kinaputt eller dytte en opp i rektum." Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Det har vært tilfelle der hval lever og kjemper opptil en times tid etter å ha blitt skutt. Og er vel ikke vanskelig "å forestille seg" at det nok er stor lidelse, etter at dynamitt-ladningen reiv i filler hvalen innvendig. "Den som har lyst å kjenne hvordan det føles, kan jo svelge en kinaputt eller dytte en opp i rektum." Tallene til norske hvalfangerene sier 81% dør eller blir slått bevistløse med en gang granaten eksploderer(ingen dynamitt blir brukt i halvfangst). Rundt 10% dør innen kort tid, og rundt 10% blir skutt med rifle etter at de tilsynelatende har overlevd harpunen(og her bruker de veldig konservativ måling på hva som regnes som en død/bevistløs hval), antall som slipper unna skadet er under en prosent. Jeg fant noen tall fra jakt på villrein og det tydet på 85% dødlige skudd, rundt 15% skadeskutt for senere å dø(enten av seg selv eller flere skudd), og rundt 1% ble skadeskutt og ikke bekreftet døde. Av det jeg har funnet er dette selvrapporterte tall fra jegere/fiskere, så hvor riktige de er skal jeg ikke si noe om, men når jeg ikke har noe mot annen type jakt ville det være feil at jeg var mot hvaljakt når tallene er så like. Når vi ser på anti-jakt propagandaen ligner den veldig på anti-hvalfangst folkets propaganda, se eksempel her http://www.dyrevern.no/resources/files/Fakta_jakt_-mars-2013.pdf , så jeg har problemer med å holde hvalfangst separat fra annen type jakt og fiske. Selvfølgelig er det kjipt for dyra, vi er jo ute etter å ta livet deres, men jeg stiller menneskers behov for å spise kjøtt over livet til dyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå